Khton - Kőkemény szerelmi történet

Rusznyák Csaba | 2014. február 17. |

Piers Anthony: Khton, ford.: Sárközi Gergely

Delta Vision Kft., 2012, 280 oldal, 2990 Ft

A-

A Khton jó eséllyel pályázhat a minden idők legnyomasztóbb szerelmi története címre. Tele van forró szenvedéllyel és csillapíthatatlan vággyal, és ezeket folyton sötét megszállottság, kegyetlen tragédia és hatalmas kétségbeesés ellenpontozza. Szóval, ne hidd, hogy csak mert a Khton a szerelemről szól, valamiféle lányregényt tartasz a kezedben. Piers Anthony mitikus erejű sci-fi eposza egy sorsdráma az übermensch legyőzetéséről, egy szenvedéstörténet, átvitt, és félig-meddig szó szerinti értelemben is vett pokoljárás, amiben az irodalmi igényesség találkozik az egzotikus kalandsztorik elemeivel, a tudományos fantasztikum a brutális erőszakkal és a már-már explicit szexszel, a szimbolizmus a ponyvával. Nem könnyű olvasmány, de akár befogadod, akár elutasítod, mindenképpen egyedi élményben lesz részed.

Aton Öt egy furcsa, Hví nevű bolygó szülötte, melyen egy olyan virág terem, ami leszakítása után gazdájához kötődik, és addig életben marad, amíg annak szerelme viszontszereti őt. Aton egy ilyen virágot kap hétéves korában egy sziréntől, aki gyönyörű dallal csábítja magához. Aton serdülővé, majd felnőtté érve sem képes lemondani a csodálatos és rejtélyes nőről, a szenvedély, a düh, a gyűlölet és a kéjvágy örvényében vergődve sóvárog utána, és bármire képes, hogy megtalálja, hiába inti apja óva a legendák szerint a férfiak halálát okozó lények szerelmétől. Ez a „bármi” végül a Khton nevű börtönbolygóra juttatja Atont, az emberiség söpredéke közé, egy földalatti, kegyetlen és vigasztalan helyre, ahonnan elvileg lehetetlen megszökni. De Aton nem adja fel: újra látni fogja a szirént, akkor is, ha valamelyikük, vagy mindkettejük belehal, és nem számít, kit és mit pusztít el maga körül célja elérése érdekében.

Az 1967-ben megjelent, Hugo- és Nebula-díjra is jelölt Khtont a science fiction egyik nagy klasszikusaként tartják számon, noha a műfaji elemek meglepően kevés szerepet játszanak benne. Anthony olyannyira a klasszikus mítoszokra hajaz a történettel, a karakterekkel és a fordulatokkal, sőt, a cselekmény egész közegével, az alvilági börtöntől a szerelemnövényig, hogy szinte csak a bolygóközi utazásokat kellene kivenni a könyvből ahhoz, hogy minden probléma nélkül visszakatapultáljuk a sztorit a párezer évvel korábbi Földre, és őseink egyik legendájaként kezeljük. Nem véletlenül sorolták az írót a ’60-as években a sci-fi újhullámhoz (New Wave), amelynek tagjai pont arra törekedtek, hogy a zsánert elszakítsák annak ponyvás gyökereitől, és közelítsék a komolyabb irodalom felé, a külső űr helyett a „belsőt”, vagyis az embert fedezve fel. (Az igen komor hangvétel ellenére még a naiv elődök kigúnyolása is tettenérhető abban a fejezetben, amiben a fénysebességnél gyorsabb utazás felfedezésének abszurd folyamatát írja le a szerző.)

Anthony irodalmi kísérletezgetése néhol a tempó rovására megy, és olykor a szimbólumok is túlságosan nyilvánvalóak, már-már erőltetettek, de a Khton mindezzel együtt is rendkívül sokrétű mű. Szerkezeti gerincét a címadó börtönbolygón zajló események adják, ezekkel nyit és zár a regény, de a kettő között a cselekmény bámulatos narratív, atmoszférikus és stilisztikai precizitással ugrál nem csak a múltba, hanem a jövőbe is. A flashforwardok használata különösen rafinált: olykor „csak” az információ késleltetését, a feszültség elnyújtását szolgálja, olykor viszont bátran aláhúzza a történet másodlagosságát a könyv érzelmi világával szemben – avagy nem az a fontos, hogy a már-már emberfelettiként ábrázolt hős hová jut a sötét szerelmi kaland végére, hanem az, ahogyan odajut, és az a tudás, amelyre önmagáról és a világról szert tesz a saját démonaival és a nagyon is valóságos szörnyekkel küszködve.

És ahogy az ókori tragédiákat idéző pokoljárás számtalan kérdést vet fel az ember és a szerelem természetéről (Vezethet a megszállottság bármilyen eredményre? Tényleg szerelem az, ami mögött ilyen hajtóerő áll? Vagy ami nem annyira valakire, mint inkább valamire, egy eszményképre irányul? Lehetséges a megváltás és megtisztulás egy egész életnyi tévutat követően?), a Khton tényleg helytáll izgalmas kalandregényként éppúgy, mint emberi sorsdrámaként. Sőt, a végén, amikor a narratív keret bezárul, egy új réteg simul rá az addigiakra, és az emberiség feletti ítéletmondás, illetve az emberben lakozó dualitás katartikus felismerése egy új, eposzi szintre emeli a sztorit. Ez már csak egy ilyen könyv: még az utolsó pillanatban is képes meglepni.

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!