Mese a van és a nincs szigetéről

Fleuriste | 2012. december 25. |

B+

Mette Jakobsen: Minou szigete

Libri Könyvkiadó, 250 oldal, 2012, 2542 HUF

Ha az emlékezetes első mondatokat rangsorolnánk, akkor az elsőkötetes Mette Jakobsen Minou szigete című regényével (itt érdemes beleolvasni) minden bizonnyal nem teljesítene rosszul ezen a képzeletbeli versenyen: „Havazott aznap reggel, amikor a halott fiút megtaláltam.”

A halott fiúról nem tudni semmit, sem azt, hogy ki ő, hogy honnan jött, hogyan sodorta partra a víz. A kicsiny szigeten, ahol a tizenkét éves Minou lakik az apjával, rajtuk kívül ketten élnek még, a japán tornagyakorlatokat végző Tiszteletes, és a bűvészdobozokat gyártó Ládás. A helyzet idilli is lehetne, ha Minou anyukája nem tűnt volna el hónapokkal ezelőtt. A kislány nem tudja elfogadni az elfogadhatatlant, és szentül hiszi, hogy az anyja csak elutazott, felszállt egy arra tévedő teherhajóra, kedvére barangol a világba, és majd valamikor visszatér közéjük. Arról, hogy az anyja a legszebb cipőjében és egy esernyőbe kapaszkodva belesétált volna a tengerbe, miként azt a felnőttek hiszik, hallani sem akar.

A halott fiú felbukkanása azonban sok mindent megváltoztat. Az apja sorszerű véletlennek hívja az ehhez hasonló eseteket, amelyek fölébresztik az embert, megrázzák és elgondolkoztatják. Minou-nak is sok mindenen el kell gondolkodnia, főként azon, hogy mi vezetett az anyja eltűnéséig, a látszólagos családi idillt milyen erők feszítették szét, milyen traumatikus élményeket zártak magukba a szülei, és mi volt az, amiről az anyja nem volt képes beszélni.

Álomszerű, mágikus történet a Minou szigete, egy hosszúra nyúlt tűnődés a fájdalomról, a veszteségről, az elmúlásról és a szeretetről. A kislány flashback-szerű képek sorozatán keresztül pillant vissza a múltbeli eseményekre, és próbál a maga keresetlen módján reflektálni az őt ért ingerekre. Keresi a helyét ebben az anyanélküli világban, ahol a nem létező mégis valóságosan, már-már kézzel tapinthatóan van jelen. Keresi, akárcsak a múltban, amikor megpróbált valamiféle egyensúlyi pozíciót találni az egymást egyszerre vonzó és taszító szülei, a rációban hívő, mindig mindent megmagyarázó, magát egyenesen Descartes-tól származtató apa, és a szenvedélyes, a fantázia birodalmában szívesen barangoló és egy izgalmasabb életről álmodozó anya között.

Minou az igazságot keresi, és ehhez a filozófiai tanításoktól kezdve a nagybácsi kísértetmasinájáig minden elérhető eszközt bevet. A térből és időből kiszakított történet (a múltbeli eseményekre és a földrajzi elhelyezkedésre tett utalások annyira homályosak, hogy lényegében bárhol és bármikor lehetnénk) ugyanakkor túl sok nyitott kérdést hagy maga után, legyen szó akár a halott fiúról, akár a mindent átlengő narancsillatról, akár arról, hogy Minou végül vajon képes lesz-e feldolgozni az anyja elvesztését. És bár a történet a maga statikusságában is több ponton igazán elbűvölő, karakterei sok esetben fájóan egydimenziósak maradnak (különösen igaz ez a Tiszteletesre és a Ládásra), egyesek (például Bátya) felbukkanása pedig, ha nem is von le semmit a történet értékéből, de a szálak kibogozásához, a nagy egész átlátásához túl sokat nem is tesz hozzá. 

A regénybeli apa szerint a filozófusok nem a részletekre figyelnek, hanem két lépés távolságból a nagy egészet szemlélik. Hiába kellemes azonban az összhatás, ha közelebb lépve a képhez az apró részletek túlságosan is kidolgozatlanok maradnak.

A dán származású, jelenleg Ausztráliában élő Mette Jakobsennek a Minou szigete az első regénye, mely 2012-ben ráadásul felkerült a Nemzetközösségi Könyvdíj rövidlistájára. Mindenképpen ígéretes kezdet. Még úgy is, hogy ez az ígéret most félig-meddig beváltatlan maradt.


Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

MARGÓ
...

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Az utolsó egyed című regényről, háziállatokról és klímaszorongásról beszélgettünk. Interjú. 

...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

...

Londoni zenész unokája írta meg a budapesti zongorista filmbe illő történetét

Egy mágikus erejű zongora és egy hihetetlen, de igaz történet: Roxanne de Bastion az Őszi Margón.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók