Júdás nem áruló volt, hanem az első és egyetlen keresztény

bolcseszlany | 2016. szeptember 22. |

Amosz Oz új nagyregénye egyszerre dolgozza fel az arab-zsidó és a keresztény-zsidó konfliktus gyökereit, és mindeközben egészen új, merész kontextusba helyezi az árulás fogalmát is. Az irodalmi Nobel-díj esélyeseként emlegetett szerző művében, amely 2015-ben elnyerte a német Nemzetközi Irodalmi Díjat, felbukkan a zsidó állam létrejöttével kapcsolatos összes lehetséges nézőpont és érv, de az izraeli író nem foglal állást egyik mellett sem, viszont sokrétűen és komplexen tárja elénk a vallási, kulturális és politikai problémákat, felvetve azt a lehetőséget is, hogy talán elkerülhető lett volna a háború.

Amosz Oz: Júdás

Fordította: Rajki András, Európa Könyvkiadó, 2016, 387 oldal, 3690 HUF

 

A Júdás főszereplője egy fiatal egyetemista fiú, Smuel, aki kutatásai során Jézus alakját vizsgálja zsidó szemszögből. Élete azonban zátonyra futni látszik: édesapja egy per elvesztése miatt nem tudja tovább finanszírozni tanulmányait, menyasszonya pedig úgy dönt, hogy inkább hozzámegy előző barátjához, egy unalmas hidrológushoz, mivel Smuelt túlságosan gyerekesnek tartja. A fiú egy hirdetés nyomán Jeruzsálem egyik elhagyatott zugában köt ki, ahol megismerkedik egy mozgáskorlátozott öregúrral, Gersom Walddal, illetve annak gyönyörű menyével, az özvegy Atália Abrabanellel. És bár eredetileg azért érkezik a gyásztól és titkoktól csendes házba, hogy magányra ítélje magát, idővel kötődni kezd a távolságtartónak és elérhetetlennek tűnő lakókhoz, akik lassan az új családjává válnak.

A regény központi témája és motívuma az árulás, amely egyben az összes szálat összekötő elem is. Talán ez a magyarázat arra, hogy miért Júdás lett a könyv címe, és miért kellett főszereplőnek egy látszólag érdektelen, éretlen karaktert megtenni, akinek még nincsenek szilárd, jól megalapozott elképzelései a világról. Smuel fiatal, önállótlan és befolyásolható személyiség, viszont okos, érdeklődő és nyitott. Általa jut el a regény a Júdás-tematikához, amelynek segítségével Izrael és a zsidók közelmúltjának helyzetét Amosz Oz jóval tágabb kontextusban, a gyökerekig visszanyúlva tudja tárgyalni. „Azt mondom, Smuel, hogy miközben az arab-zsidó konfliktus csak egy múló, rövidke epizód a történelemben, tehát ötven, száz – vagy na jó – kétszáz év múlva már senki nem fog emlékezni rá, a keresztény-zsidó ellentét ennél sokkal mélyebben gyökerezik, és sokkal nagyobb homály veszi körül.”

A fiatal fiút elsősorban Jézus alakjának zsidó interpretációja érdekli, és az író létező tanulmányok (M. Goldstein: Jesus in the Jewish Tradition, Avigdor Sinan: Zsidók mesélnek Jézusról, S. Z. Zeitlin: A keresztény Jézus, a zsidó királya) mentén vizsgálja a teológiai kérdést: valóban Isten fia volt-e Jézus, vagy csak egy volt a sok önjelölt próféta között. Ennek ellenére nem ő, hanem sokkal inkább Júdás alakja válik központivá, aki az évszázadok során nemcsak az árulás, hanem a zsidóság bűnének, Isten keresztre feszítésének szimbólumává is vált. Amosz Oz ezt a figurát és ezt az ősbűnt „rehabilitálja” regényében: Smuel a vizsgálódásai során arra jut, hogy Júdásnak nem lehetett szüksége a harminc ezüstpénzre, ahogy nem volt szükség arra sem, hogy csókjával felfedje Jézus kilétét. Az elbeszélő Júdást az első keresztényként aposztrofálja, aki Jézus egyetlen híveként bizonyos volt abban, hogy Isten nem hagyja egyetlen fiát a kereszten meghalni, és aki a tragédia után rögtön öngyilkos lett. „Ha Júdás nincs, Jézus csak az egyike maradt volna annak a sok-sok tucat méltán elfeledett vándorprédikátornak és kóklernek, akik annak idején rótták Galilea poros útjait.”

Júdás karakterének átdolgozásával párhuzamosan az árulás fogalma is új kontextusba kerül. A regény szerint általában az válik árulóvá egy társadalomban, aki föl meri vállalni a gondolatait, aki nem fél, és akinek van bátorsága változtatni. Ebből a szempontból a könyv minden szereplője egy kicsit áruló. Smuel Asch elárulja a családját, amikor önállóvá válik és megkezdi tőlük független, felnőtt életét. Gersom Wald áruló, mert saját fia válik eszméinek áldozatává. Saltiel Abrabanelt saját népe tartotta árulónak, amiért az arabokkal való konfliktusmentes, közös életről álmodott.

Amosz Oz olyan regényt írt, amely hagyja a különböző álláspontokat párhuzamosan kibontakozni és egymás mellett állni, anélkül, hogy állást foglalna valamelyik vélemény mellett. Minden karaktere a múlt feldolgozásának egy lehetséges nézőpontját testesíti meg, ám az igazságosztást már az olvasóra bízza. A Júdás eléri befogadójában, hogy ne leegyszerűsítve, hanem sok oldalról megközelítve, komplexen lássa a helyi konfliktusok megoldásában rejlő nehézségeket. A könyvnek emiatt elég hangsúlyos az elméleti síkja: cselekménye leginkább egy térben, az Abrabanel-házban játszódik, és kevés a konkrét történés is, inkább a dialógusok dominálnak. Ennek ellenére mégsem nehézkes olvasmány, az író szerelmi szállal színesítette a történelmi, politikai, teológiai síkon mozgó történetet. A Júdás emellett fejlődésregény is, amelyben Smuel Ash nem csak felnőtté, hanem férfivá is válik.

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

MARGÓ
...

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Az utolsó egyed című regényről, háziállatokról és klímaszorongásról beszélgettünk. Interjú. 

...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

...

Londoni zenész unokája írta meg a budapesti zongorista filmbe illő történetét

Egy mágikus erejű zongora és egy hihetetlen, de igaz történet: Roxanne de Bastion az Őszi Margón.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók