Júdás nem áruló volt, hanem az első és egyetlen keresztény

bolcseszlany | 2016. szeptember 22. |

Amosz Oz új nagyregénye egyszerre dolgozza fel az arab-zsidó és a keresztény-zsidó konfliktus gyökereit, és mindeközben egészen új, merész kontextusba helyezi az árulás fogalmát is. Az irodalmi Nobel-díj esélyeseként emlegetett szerző művében, amely 2015-ben elnyerte a német Nemzetközi Irodalmi Díjat, felbukkan a zsidó állam létrejöttével kapcsolatos összes lehetséges nézőpont és érv, de az izraeli író nem foglal állást egyik mellett sem, viszont sokrétűen és komplexen tárja elénk a vallási, kulturális és politikai problémákat, felvetve azt a lehetőséget is, hogy talán elkerülhető lett volna a háború.

Amosz Oz: Júdás

Fordította: Rajki András, Európa Könyvkiadó, 2016, 387 oldal, 3690 HUF

 

A Júdás főszereplője egy fiatal egyetemista fiú, Smuel, aki kutatásai során Jézus alakját vizsgálja zsidó szemszögből. Élete azonban zátonyra futni látszik: édesapja egy per elvesztése miatt nem tudja tovább finanszírozni tanulmányait, menyasszonya pedig úgy dönt, hogy inkább hozzámegy előző barátjához, egy unalmas hidrológushoz, mivel Smuelt túlságosan gyerekesnek tartja. A fiú egy hirdetés nyomán Jeruzsálem egyik elhagyatott zugában köt ki, ahol megismerkedik egy mozgáskorlátozott öregúrral, Gersom Walddal, illetve annak gyönyörű menyével, az özvegy Atália Abrabanellel. És bár eredetileg azért érkezik a gyásztól és titkoktól csendes házba, hogy magányra ítélje magát, idővel kötődni kezd a távolságtartónak és elérhetetlennek tűnő lakókhoz, akik lassan az új családjává válnak.

A regény központi témája és motívuma az árulás, amely egyben az összes szálat összekötő elem is. Talán ez a magyarázat arra, hogy miért Júdás lett a könyv címe, és miért kellett főszereplőnek egy látszólag érdektelen, éretlen karaktert megtenni, akinek még nincsenek szilárd, jól megalapozott elképzelései a világról. Smuel fiatal, önállótlan és befolyásolható személyiség, viszont okos, érdeklődő és nyitott. Általa jut el a regény a Júdás-tematikához, amelynek segítségével Izrael és a zsidók közelmúltjának helyzetét Amosz Oz jóval tágabb kontextusban, a gyökerekig visszanyúlva tudja tárgyalni. „Azt mondom, Smuel, hogy miközben az arab-zsidó konfliktus csak egy múló, rövidke epizód a történelemben, tehát ötven, száz – vagy na jó – kétszáz év múlva már senki nem fog emlékezni rá, a keresztény-zsidó ellentét ennél sokkal mélyebben gyökerezik, és sokkal nagyobb homály veszi körül.”

A fiatal fiút elsősorban Jézus alakjának zsidó interpretációja érdekli, és az író létező tanulmányok (M. Goldstein: Jesus in the Jewish Tradition, Avigdor Sinan: Zsidók mesélnek Jézusról, S. Z. Zeitlin: A keresztény Jézus, a zsidó királya) mentén vizsgálja a teológiai kérdést: valóban Isten fia volt-e Jézus, vagy csak egy volt a sok önjelölt próféta között. Ennek ellenére nem ő, hanem sokkal inkább Júdás alakja válik központivá, aki az évszázadok során nemcsak az árulás, hanem a zsidóság bűnének, Isten keresztre feszítésének szimbólumává is vált. Amosz Oz ezt a figurát és ezt az ősbűnt „rehabilitálja” regényében: Smuel a vizsgálódásai során arra jut, hogy Júdásnak nem lehetett szüksége a harminc ezüstpénzre, ahogy nem volt szükség arra sem, hogy csókjával felfedje Jézus kilétét. Az elbeszélő Júdást az első keresztényként aposztrofálja, aki Jézus egyetlen híveként bizonyos volt abban, hogy Isten nem hagyja egyetlen fiát a kereszten meghalni, és aki a tragédia után rögtön öngyilkos lett. „Ha Júdás nincs, Jézus csak az egyike maradt volna annak a sok-sok tucat méltán elfeledett vándorprédikátornak és kóklernek, akik annak idején rótták Galilea poros útjait.”

Júdás karakterének átdolgozásával párhuzamosan az árulás fogalma is új kontextusba kerül. A regény szerint általában az válik árulóvá egy társadalomban, aki föl meri vállalni a gondolatait, aki nem fél, és akinek van bátorsága változtatni. Ebből a szempontból a könyv minden szereplője egy kicsit áruló. Smuel Asch elárulja a családját, amikor önállóvá válik és megkezdi tőlük független, felnőtt életét. Gersom Wald áruló, mert saját fia válik eszméinek áldozatává. Saltiel Abrabanelt saját népe tartotta árulónak, amiért az arabokkal való konfliktusmentes, közös életről álmodott.

Amosz Oz olyan regényt írt, amely hagyja a különböző álláspontokat párhuzamosan kibontakozni és egymás mellett állni, anélkül, hogy állást foglalna valamelyik vélemény mellett. Minden karaktere a múlt feldolgozásának egy lehetséges nézőpontját testesíti meg, ám az igazságosztást már az olvasóra bízza. A Júdás eléri befogadójában, hogy ne leegyszerűsítve, hanem sok oldalról megközelítve, komplexen lássa a helyi konfliktusok megoldásában rejlő nehézségeket. A könyvnek emiatt elég hangsúlyos az elméleti síkja: cselekménye leginkább egy térben, az Abrabanel-házban játszódik, és kevés a konkrét történés is, inkább a dialógusok dominálnak. Ennek ellenére mégsem nehézkes olvasmány, az író szerelmi szállal színesítette a történelmi, politikai, teológiai síkon mozgó történetet. A Júdás emellett fejlődésregény is, amelyben Smuel Ash nem csak felnőtté, hanem férfivá is válik.

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!