Hogyan formálja egy üveg bor a személyiséget?

.konyvesblog. | 2014. augusztus 26. |

Imma Monsó: Sosem lehet tudni, fordította: Nemes Krisztina

Typotex, 2014, 272 oldal, 2790 HUF

A-

OLVASONK_SZERINT_2_7.JPGA Sosem lehet tudni főszereplő-narrátora egy húszas évei közepén járó fiatalember, aki megszállott tervező; a cselekmény idején éppen felnőtt életére készül. A szülői ház pincéjében talál egy üveg bort, melynek különös címkéje azt ígéri, hogy akivel megissza, azzal elmét cserél, miközben saját magának is teljes tudatában marad. Az izgalmasnak tűnő kísérlet egyre jobban foglalkoztatja főhősünket, aki a megfelelő partner keresésébe kezd, és miután megtalálta, felnyitják a bort. Snitt. 15 évvel később járunk, és főhősünk még mindig nem emlékszik arra, amit a kísérlet során tapasztalt. Csakhogy az egyre furcsább események az akkor történtek felé mutatnak, ki kell derülnie, mi történt a palack felnyitása után.

A katalán Imma Monsó nem ismeretlen a magyar olvasóközönség számára - 2 kötete is megjelent már magyarul, az Inkább ne meséld el című novelláskötete 2009-ben, A szavakból gyúrt ember pedig 2013-ban. A szerző civilben középiskolai tanár és újságíró, emellett alkalmazott nyelvész. A számos spanyol kulturális és irodalmi díjat nyert írónő műveit többek között franciára, hollandra, olaszra, magyarra, és természetesen spanyolra fordították le. A Sosem lehet tudni az első megjelent regénye, 1996-ban adták ki.

A történet nagy részét a megfelelő borozópartner keresése teszi ki, ahol bemutat néhány, a főszereplő narrátor és az talán az olvasók számára is taszító felnőttlét-alternatívát. A 15 évvel később játszódó fejezetre szokás azt mondani, hogy amolyan midlife crisis-történet, de szerintem ez csak félig igaz. Az a sok filozofálgatás a véletlenről meg sorsról közel sem véletlen; a midlife crisis mellett leginkább arról szól ez a könyv, hogy nem biztos, hogy múlik valakin vagy valamin, rajtunk vagy bárki máson egy élet alakulása. Az esetlegességnek e könnyed hangvételű, és egyébként elég szórakoztató irodalmi megvalósítása még akkor is működőképessé teszi a regényt, ha egyébként dramaturgiai szempontból sokszor megbicsaklik azért a szöveg.

Már a regény első fejezeteiben észrevehető, hogy a narrátor, aki a környezetében élő személyeket élesen és kritikusan látja, csak a saját identitásával van gondban, és hajlamos azt másokhoz képest meghatározni. Ami nem szokatlan jelenség, csak éppen itt az önismeret szinte teljes hiányát takarja. Ez a hiány lesz a legnagyobb motivációja a borozópartner keresésében, akin keresztül önmagáról is megtudhat valamit. Az, hogy az elmecserére egyáltalán nem emlékszik, és 15 évig ki sem derül, milyen hatással volt életére, jelzésértékű. Azt jelzi, hogy érett felnőttként sincs teljesen tisztában önmagával, még akkor sem, ha társadalmi szereplőként úgymond felnőtt lett. Aztán a nagy fordulatkor, mikor lassan világossá válik számára, mi is történt 15 évvel ezelőtt, megtalálja a helyét.

A sztoriközpontú olvasók valószínűleg utálni fogják ezt a regényt, mert voltaképpen alig történik benne valami, a reflexiók reflexiója némi önreflexióval, ráadásul a regény zárlata felvet egy olyan értelmezési lehetőséget, melyben megkérdőjeleződik a történet szerzősége és a narrátor szerepe is, ami pedig teljesen átírhatja az addig olvasottakat. Mindenesetre ez egy okos, humoros, szórakoztató könyv, mely intellektuális játékra csábítja olvasóját, még ha nem is hagy túlságosan mély nyomokat maga után.

Szerző: nyerw

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

MARGÓ
...

Kirsten Thorup dán író: El kell dönteni, hogy a hatalom vagy az ellenállás oldalára állunk

Egy rendszer kegyetlensége mindig a kis lépésekkel kezdődik – figyelmeztet interjúnkban a dán író. 

...

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Az utolsó egyed című regényről, háziállatokról és klímaszorongásról beszélgettünk. Interjú. 

...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók