Franzen: A rosszindulatú emberek elég viccesek

.konyvesblog. | 2015. július 28. |

purity-by-jonathan-franzen.gifBár Jonathan Franzen új regényére, a Purity-re az amerikai közönségnek szeptember elsejéig várnia kell, az író máris letudta az első pódiumbeszélgetést a könyvről. A Purity egy kontinenseken és évtizedeken átívelő többgenerációs eposz, főszerepben egy Purity ’Pip’ Tyler nevű fiatal nővel, aki elhatározza, hogy megkeresi apját, akit eddig egyáltalán nem ismert. A történet az USA-tól Dél-Amerikán át egészen a Berlini fal összeomlása előtti idők Kelet-Németországig fed fel rejtélyeket a nő családjáról, és egy karizmatikus hacker-szivárogtatóval való kapcsolatáról.  A Book Expo America közönsége előtt Laura Miller kérdezte Franzent, aki még egy apró spoilert is elejtett (amit már mi is olvashattunk a New Yorkerben), és azt is elárulta, hogy Németországban más címen jelenik majd meg a regény. Miller szerint az új könyv az eddigi Franzen-regényekhez képest kevésbé mutatja be az átlagos amerikai család életét és működését, és talán szándékoltan játékosabb is, mint a korábbi írások. A főszereplő, Pip például a Szép remények főhősével névrokon, sőt olyan karaktere is van a könyvnek, aki Hamlethez hasonlítja magát.Kigyűjtöttük az interjú legérdekesebb állításait.

Kapcsolódó cikkeink:

Hackerrel kerestet identitást az új regényében Franzen

Jonathan Franzen: Nem fetisizálom a boldogtalanságot

Diszkomfortzóna: családállítás Jonathan Franzennel

  • Franzen minden regénye után megjutalmazza magát egy utazással, most éppen Kelet-Afrikában járt madárlesen.

  • Úgy véli, a regényírás idővel nem könnyebbé, hanem nehezebbé válik. Az író először felhasználja a legegyszerűbb dolgokat, amelyek elég közel vannak a felszínhez, aztán egyre mélyebbre ás, végül ott találja magát azt igazán mély dolgoknál, és jó oka van, hogy azokról miért nem írt korábban. Vagy mert nem tudta, hogyan, vagy mert egyáltalán nem akart beszélni róluk. Ráadásul egy idő után az író barátainak nagy része maga is író vagy művész lesz, Franzen viszont egyáltalán nem akar egy íróról regényt írni, bár úgy érzi, az új könyv minden főszereplője valahol író egy kicsit. Még akkor is, ha csak az egyiküknek, egy kevésbé jelentős szereplőnek ez a tényleges foglalkozása

  • Franzen diákkorában sok időt töltött Németországban, és a kelet-német disszidens figurája régóta a fejében volt, de sosem kezdett vele semmit. Aztán lett néhány oldala egy fiatal nőről, aki az ötvenes években elmenekült Kelet-Németországból, és amerikaiként élt tovább. Innen indult a Purity, de hogy ez a nő, vagyis Pip honnan jött, arról fogalma sincs.

  • Bár Pip teljes neve, vagyis a Purity szerepel a borítón is, Franzen kicsit ijesztőnek találta, hogy az egész könyvet egy fiatal nő nézőpontjából írja meg, úgyhogy a lány mellé még három-négy másik főszereplőt is beleírt, és a könyv felében a felnőtt férfiak nézőpontjára koncentrált.

  • Franzen szerint lehet ugyan érdekes fikciót írni olyan karakterekről, akiknek a figyelmét mindenféle elektronikus kütyü tereli el, de az ilyen karakterek esetében egy csomó érzelmi lehetőség ki van zárva. Pip egy faházban nőtt fel Észak-Karolinában, egy olyan anya mellett, aki nem helyeselte a televíziónézést. Franzen szerint azok az emberek, akik megtalálják majd az utat az új regényhez, nem fogják olyan atipikusnak találni a nőt.

  • Ahhoz, hogy egy bizonyos korú emberről írni tudj, Franzen szerint nem kell ismerned az egész generációját, elég, ha ismersz belőle néhány embert.

  • Az első két regényénél Franzen nem pontosan tudta, hogy mit csinál, csak kétségbeesetten tette, amit tudott, és remélte, hogy a végeredmény megfelelő lesz. A Javításoknál rájött, hogy sztorira van szüksége, ami nem ugyanaz mint a cselekmény, a Puritynél mégis inkább az első két regény klasszikusabb cselekményvezetős szerkezetét választotta
  • Franzen elég könnyen megírta a Purity első fejezetét, aztán közel egy év tanácstalanság következett. Miután rájött, hogy mit kéne csinálnia, még egy éve volt szüksége, hogy befejezze az egészet. Szerinte a munkafolyamatot segíti, ha elsőként a problémás karakterekkel foglalkozik az ember, azokkal, akik stresszhelyzetben vannak, mert az ilyen helyzetekbe kerülő figurák mindig viccesek, és az írónak így legalább van némi esélye arra, hogy szórakoztató legyen a végeredmény.
  • Franzen nem szereti jobban a karaktereit, mint az igazi embereket, de majdnem annyira szereti őket. Úgy véli, meg kell találni a módot, hogy még a legkisebb, legjelentéktelenebb karaktert is szeretni tudja, a karakteralkotáshoz pedig a valós találkozásaiból is merít ihletet. A legjobb szituációk szerinte azok, amikor találkozik valakivel, akit azonnal megkedvel, de nem ismeri igazán és soha többé nem fogja látni. Ilyenkor azonnal szabadon szárnyalhat a képzelet.
  • Franzen tiszteli az újságírókat, de tudja, hogy milyen anyagi kihívásokkal küzdenek. Különösen az online újságírók miatt aggódik, mert szabadúszóként nagyon nehezen jutnak pénzhez a munkájukért, még akkor is, ha valami komolyat villantanak. Nem ért egyet azokkal az emberekkel, akik szerint nincs szükség profi újságírókra, mert vannak hackerek és ma már mindenkiből lehet fotós, vagy újságíró. Ha senki sem írja meg felelősségteljesen, hogy mi folyik Washingtonban, ha mindenki csak mondja a magáét és ömlik a sok feldolgozatlan információ, akkor annak lesz több követője, aki hangosabb, nem pedig annak, aki tudja az igazat. Ez pedig Franzen szerint egy nagyon rossz helyzet. 
  • Az író feladata, hogy megpróbálja elmondani az igazat, ám ha nem teszi magáévá a mai világra jellemző, leegyszerűsített ideológiákat, akkor szembekerül a többséggel. A többség pedig azt fogja gondolni, hogy ha az író nekitámad ezeknek az ideológiáknak, akkor biztos magukat az embereket sem szereti. 
  • Franzen szerint a politikai érvelések jobban mutatnak nonfictionben megírva, egészségesebb, ha az ilyesmi kimarad a fikcióból. Szerinte néhány háború utáni posztmodern mű épp ott ment félre, hogy mindenféle politikai tartalmat a szövegbe ágyazott, hagyni kellett volna, hogy a szöveg fikcióként működjön.
  • Szimpatizál a barátságtalan, rosszindulatú emberekkel, akik szerinte gyakran elég viccesek.
  • Sajnálja, hogy nem jutott eszébe jobb könyvcím, mint a Purity, amiben szerinte van valami undorító, pedig nem kéne, hogy legyen. A címadásról többek közt Karl Kraus tehet.

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!