Hannah Horvath a húszasok önmegvalósítását, Carrie Bradshaw a harmincasok boldogságkeresését, Szomjas Helga pedig a negyvenes nők házasságának problémáit mutatja be nekünk. A Csajok és a Szex és New York után D. Tóth Kriszta is négy nő életén keresztül próbálja meg bemutatni az adott korosztály gondjait.
A Húszezer éjszaka főszereplője, Szomjas Helga nemrég ünnepelte 40. születésnapját (szerepel is a könyvben az a mondat, amit a szerző negyvenedik születésnapja óta mindennap posztol facebook oldalán: #negyvenéveaföldön), és ráébred, hogy az életében nincs semmi izgalom, hiába vezeti saját cégét, van egy remek férje és két kislánya, jár heti kétszer pilates edzésre három, szintén negyven körüli barátnőjével, kezdi a napját menő reggeliző helyeken... Noha első blikkre ez az élet nagyszerűnek tűnik, a lelke mélyén Helga úgy érzi, valami mégis hiányzik számára, a házasságából kiveszett a gyöngédség, mindennapjai, még a szex is rutinszerűen zajlik. Az élete mégis akkor kezd el igazán szétcsúszni, amikor egyik legjobb barátnőjéről kiderül, hogy megcsalta a férje. Ez annyira padlóra küldi őt - átvitt és szó szerinti értelemben egyaránt -, hogy onnantól kezdve mintha csak ide-oda sodródna egy új férfi által kecsegtetett, majd megélt szenvedélyesség és a húszezer éjszakás (kb. 55 év, amíg a nagyszülők együtt voltak) házasság között.
D. Tóth Kriszta: Húszezer éjszaka
Bookline, 2014, 264 oldal, 3392HUF
Habár az alapgondolat, a negyvenes nők bizonyos problémáinak kibeszélése, nem lenne rossz ötlet, mégis a könyv csak felszínesen közelíti meg a kérdést, nincsenek igazán kifejtve a főszereplők gondjai, dilemmái, és főként Helga választásakor nem érezni igazán a kételyt vagy hezitálást, a következményekről nem is beszélve. Sem életmódjukban, sem viselkedésükben nem tipikus negyvenes anyákról szól a könyv, a négy (plusz egy) nő közül kettő ráadásul csak asszisztál az egész történethez, semmilyen szerepet nem töltenek be sem történetükkel, sem mondanivalójukkal.
A könyvben az érzelmek kifejezésére rengeteg hasonlatot használ a szerző, amik a legtöbb esetben erőltetettek, a fejezetek közti átkötések pedig sokszor kényszeresek. Szomjas Helga története nemcsak a jelenben játszódik, családtagjainak és gyerekkorának történetein keresztül ismerjük meg személyiségének fejlődését, amivel nem is lenne baj, ám egy-két történet teljesen felesleges, semmi pluszt nem ad a regényhez.
A másik fő probléma a könyv beharangozásával van, mely igencsak tévútra visz. Még az októberi Könyves podcastben maga D. Tóth Kriszta is azt mondja, habár angol férje nem tudja elolvasni a könyvét, mégis, nagyon szeretné ha ő is, és minden férfi elolvasná és tanulna belőle. Anélkül, hogy elspoilerezném a történetet, a regény végén a két férfi - férj és szerető - viselkedése lesz az, ami leginkább kizökkentheti a nőket az önsajnálatból, és tükröt tart az egónknak.
Habár az újabb zenei címadás és a Cristina Grosan által tervezett zseniális könyvborító üdvözölendő, a Húszezer éjszaka sajnos nem hozta azt az érzelmes és hiteles világot, mint a szerző első regénye.
Szerző: Viló Zsófia