Az irodalomtörténet útvesztőjében

Könyves Magazin | 2010. április 12. |

Fogadjátok szeretettel Dias recenzióját!

Ungvári Tamás:  Labirintusok – A szellemtörténet útjai a klasszikustól a modernig

Scolar Kiadó, 2009, 360 oldal, 3500 Ft

 

Negyed évszázad munkáján és egy élet tapasztalatán érlelődött tanulmánykötetet olvashat az, aki Ungvári Tamás legújabb, Labirintusok – A szellemtörténet útjai a klasszikustól a modernig címet viselő kötetét kezébe veszi. A mű a 19. és 20. század fordulójától induló és a posztmodern kor hajnaláig ívelő időszak irodalmi termését, 50 év szellemtörténeti tendenciáinak vázát mutatja be két, egymástól elkülönülő, ám egy szálon mégis összekapcsolódó területre koncentrálva. A szerző más köteteiben is foglalkozott már a modern európai szellemtörténettel (Bűnbeesés után, A modern irodalom válaszútjain), így ebbe a könyvbe ezek a szövegek és a pályakép más munkái is beleíródtak.

Ungvári Tamás az említett időszak irodalmát - az etalonnak tekintett Szerb Antal nyomdokain haladva - szükségszerűen szubjektív, mégis átfogó módon írja le. A könyvben megidézett szerzők munkáiban és az életutak egyes epizódjaiban történelmi és kulturális hatások tükröződnek, tehát - a szellemtörténet paradigmájának megfelelően - íróarcéleken és műalkotásokon keresztül kerülhetünk közelebb e roppant izgalmas korszak irodalmához. A több száz, főleg epikus szerzőt szerepeltelő kötet olyan alkotókat vesz közelebbről górcső alá, mint Henrik Pontoppidan, Leonyid Andrejev, Marcel Proust, Franz Kafka vagy Evelyn Waugh. A sorból kitűnhet: a könyv nagy erénye, hogy benne már-már feledésbe merülő, de világirodalomi alkotónak méltán mondható szerzők is szerephez jutnak. Ez a világirodalmiság Ungvári szerinti „definíciójából” („a világirodalom már fogalma megszületésének pillanatában valós gonddá, megvalósíthatatlan virtuális lehetőséggé vált. A világirodalmiság pusztán a teljesítmény szintjét jelenti, de nem az egyes művek elterjedésének mértékét”) és a tanulmánykötet alapkoncepciójából is fakad.

A könyv első része a századforduló idején peremre szoruló országok irodalmi törekvéseit, a nemzeti irodalmak jelentékennyé válásának vágyát, felzárkózásának folyamatait vizsgálja. Tüzetesen mutatja be - többek között - a korabeli skandináv és spanyol irodalmat, az itáliai verizmust, Oroszország és Kelet-Közép-Európa íróit és a „a perifériák perifériáját”, a kelet-európai zsidóság alkotóit. Ungvári szerint „ami egyfelől a perem és a centrum küzdelme volt mintegy a térben, az lejátszódik az időben is az újítók és az őrzők [ti. a hagyományőrzők] között.”

Ebben a párhuzamban kapcsolható egymáshoz a könyv két része. A második részben a szerző a régiek és újak, azaz a „klasszikusok” és a „modernek” vitáját tanulmányozza oly módon, hogy közben lebontja a közfelfogásban megcsontosodott dichotómiát, a két fogalom között húzódó szigorú oppozíciót. A „klasszikus” és a „modern” így két, egymást kiegészítő törekvést fog jelölni. Így ír erről: „A klasszikus és modern eme titkos viszonyát, a vonzódás és iszony váltólázát méri ez a könyv, attól a meggyőződéstől ösztönözve, hogy előttünk a nagy kérdés, hogyan tájékozódjunk e csalóka labirintusok rendszerében.”

Ungvári Tamás a szokásos hangon, megkapóan izgalmas stílusban tolmácsol egy markáns, mélyen kiforrott irodalomtörténet-felfogást; a Labirintusok ekképpen kalauzolhatja a modern európai irodalom történetének kacskaringós útjain mind a szakmabeli, mind a laikus olvasót.

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Tavaszi Margó Irodalmi Fesztivál
...

Németh Gábor: Van egy ösztönös együttműködés, ha kínozni kell

Zsidó vagy? nagy siker volt a magyar kortárs irodalomban két évtizeddel ezelőtt, és azóta sem vesztett szinte semmit a relevanciájából. Németh Gábor a Margón. 

...

Esterházy Péter megmutatja, hogyan ad interjút egy kiegyensúlyozott magyar úr

Esterházy Péter idén lenne 75 éves. A Magvető ez alkalomból különleges interjúkötettel jelentkezett, amit a Margón mutattak be.

...

Nádas Péter: A Párhuzamos történetek nem tud véget érni

Nádas Péter a Tavaszi Margón sok kételyt eloszlatott a regénnyel kapcsolatban: megtudtuk, milyen volt megírni Kristóf és Gyöngyvér maratoni szexjelenetét, milyen volt a szerkesztés, sőt azt is, miért gondolta az egykori gépírója, hogy az író megőrült.

...

Milyen ma magyarnak lenni külföldön? – Nádasdy Ádám a Margón

Anglia szemmagasságból és Magyarország a szigetországból nézve Nádasdy Ádám új kötetében, a Londoni levelekben.

...

Szaniszló Judit: Annyira jelentéktelenek vagyunk, mégis mindannyiunk története roppant izgalmas

A másik ember egy bérház lakóinak életét mutatja be a covid alatt, miközben árnyaltan beszél magányról, egyedüllétről és társadalmi kérdésekről. Kötetbemutató a Margón. 

...

Spiró György: A Fogság megírása maratonfutás volt, nem ajánlanám mindenkinek

Az idén 20 éves Fogságról Valuska László kérdezte Spiró Györgyöt a Tavaszi Margó Fesztiválon.