Általános cikkek

Szerek, Szerzők, Szerelmek

mesele | 2008. június 11. |

A
Centauri: Kék angyal, Magvető, 2008, 338. oldal

 

 


„…- legyen szó ivásról vagy írásról. Mindkettőre igaz, hogy felkavarhatja az életünket, nemritkán valószerűtlen események találnak ránk, s legyenek abszurdak vagy szépek, gyakran lépik át a realitás demarkációs vonalát” (Centauri: In vitro veritas)

„ - Szerintem te képtelen vagy a tőmondatokra – mondta erre C.” (Zárójelentés)


Centauri éppen betörőben van a köztudatba, vagy talán már meg is érkezett, és ha majd már megállapodott benne, akkor vajon sikerül-e megőriznie a személyét övező homályt? Hiába, kevés figyelemfelkeltőbb aktus létezik a rejtőzködésnél.

Néhányan dicsérték már Centauri prózáját, és bizonyára még többen fogják. Én pedig most ebbe a sorba állok, mert tetszett a könyv. Egyrészt azért, mert iszonyúan humoros (az iszonyban is, vagy főleg abban). Nem mindig és feltétlenül nevettet, inkább fanyar tragikomikumban tart, de mélyről jön, az biztos, még ha nem is mindig felszabadult, mindenképp csiklandozós kacagást vált ki. Nálam legalábbis, de biztosan többeknél az a kedves irónia, aminek nem a gúnyosan sértő éle, hanem könnyű játékossága, gyermeki derűje és nemtörődömsége domborodik ki. Egyúttal azonban elkerüli a felszínességet is, és pontos marad.

A novellákat (pontosan 15-öt) tartalmazó Kék angyal a második könyve a nemrégiben (2006) felbukkant szerzőnek, az első Pátosz a káoszban címmel jelent meg (2007, Liget) és bizonytalan műfajú írásokat tartalmaz. E két könyv bizonyos szempontból egymás inverzének nevezhető: míg a Kék angyal füzérré/ciklussá összeállni látszó novellákból áll, amaz kicsiny darabokra esni látszó gondolatfolyam. Itt egymás felé gravitálják a darabokat a közös szereplők, a hasonló élményvilág, valamint a vélhető komponáltság, ott széttaszítják őket a gyakori ritmus- és gondolatmenetváltások.

A fordítgatásokkal való játék – különös tekintettel az alak-háttér cserére - az egyik meghatározó dinamizmus. Hol csak a papír és a tinta cserél helyet: „néha valóban elhittem, hogy nem a betűk ülnek be a papír anyagába, hanem a papír olvadozó cellulóza tölti ki a kemény szavak olvadozó hézagjait.” (A téma titka); hol viszont maga az elbeszélő, vagy a hős változik alakból háttérré, tágul embernyiből kozmosznyivá vagy válik élőből halottá - illetve fordítva.

Az emberi létezés fizikai meghatározottságai (fiziológiai és környezeti tényezők) több helyen is fontos szerepet kapnak a szövegben. Ami nekem ezek közül feltűnt, az érzés, hogy ez egy "puha világ", mintha folyton "nedves közeg"-ben mozognánk. A novellákban újra- és újra hangsúly kerül arra, hogy a folyékony halmazállapot állandóan körülvesz minket és lüktet bennünk. Testnedvek formájában (a hasnyáltól a könnyig), vagy tenger-/eső-/folyóvízében, s közéjük csatlakozik az alkohol is. Mindebben jó adag misztikus - és kozmikus töltés van. Realizmusát nevezhetjük mágikusnak, úgy ír, mintha egyszerűen annyit tenne, hogy a valóságban eleve adott szürreálisra és naturálisra figyel. Az élmények szélsőségeire, olyan határpontokra, ahonnan vagy robbanás, vagy vákuum keletkezik.

A novellák tematikája változatos: néhány az önéletrajzi élmények kemikáliáiból „kotyvaszt”, vagy párol le (a kémiai metaforika a szerző sajátja, rögtön a Pátosz a káoszban fülszövegén). Több is van, amelyik az írást helyezi el az üdvözülés – kárhozat vonatkoztatási rendszerében és némi szerelmi alkímiából is kóstolót kapunk, legerőteljesebben és legtöményebben a Norma Lea zónatitka című darabban. 5 novellában E/3 személyű az elbeszélés, 10-ben E/1, múlt idő. Épp középütt (a 7. helyen), vagyis a gravitációs középpontban a Bróm-robbanás című novella áll, amelyik egy olyan robbanás dokumentuszerű elbeszélése, melynek létrejöttéhez a megszámlálhatatlan véletletleneknek a lehetetlen határát súroló egybeesése szükségeltetett. Innen terjednek szét a novellák (véletlenek) mindkét irányba, előre és hátra, haláltól halálig.

A különböző írások színvonala enyhe ingadozást mutat, a Norma Lea zónatitkától az In vitro veritasig terjedő 5 középponti darab van az én rangsoromban elöl, ezeket fogja legerősebben a gravitáció, a többi inkább a transzcendencia megfoghatatlanságába való elröppenés irányába mutat.

Végül még egy szó a rejt-jelezés lélektani hatásairól: Miután birtokomba került az opusz, az első dolog, amit megígértem magamnak, hogy nem fogok azon kattogni, ki lehet a szerző. Nem fogom felsorakoztatni a kortárs irodalom jeles képviselőit a név mögé, és arra sem gondolok, hogy talán valamelyik ismerősöm. Tehát az első dolog, amit tettem, az volt, hogy felsorakoztattam a kortárs irodalom képviselőinek, de még néhány ismerősömnek az arcát is a név mögé, és próbálgattam, illik-e rá. Konklúzió: Végülis, nem tökmindegy? Adni tud.

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

MARGÓ
...

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Az utolsó egyed című regényről, háziállatokról és klímaszorongásról beszélgettünk. Interjú. 

...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

...

Londoni zenész unokája írta meg a budapesti zongorista filmbe illő történetét

Egy mágikus erejű zongora és egy hihetetlen, de igaz történet: Roxanne de Bastion az Őszi Margón.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók