Kritika 2009 noran d:book

A cserélhető próféták kora

Tweek | 2009. június 09. |

Bogdan Suceavă: A félhanggal emelt időből érkezett.

Noran, 2009, 332 oldal, 2499 Ft. Ford.: Éltető József

 

Eredetileg Bukarest térképe lett volna a könyv címe; ugyanis ezt a csodás jelet viseli a mellén a regény egyik főszereplője, Vespasian Moisa. Kétség nem férhet hozzá, a gyerek kiválasztott, isteni eredete annyira bizonyos, mint az, hogy szász anyától és szerb apától született egy erdélyi faluban. Felnőttként térít, és csodákat tesz, követői között poliamori kapcsolatban élő zenészek és tudósok egyaránt akadnak, célja Bukarest új Jeruzsálemmé avanzsálása. És ha már életútja kísértetiesen emlékeztet Jézuséra, az üldöztetés, a meghurcoltatás és a kínhalál sem maradhat el – a megváltás azonban igen.

Felbukkannak egyéb önjelölt szentek, mártírok, megváltók és más csodabogarak, és mivel a nép ki van éhezve a gyors és végleges megoldással kecsegtető eszmékre, hamarost hívek is csapódnak hozzájuk. Ebben a világban teljesen természetesnek veszik, hogy a dicső Nagy Ștefan vajda reinkarnálódott, vagy hogy a román nyelv a legősibb és Arghir doktor képtelen etimológiai fejtegetései tökéletesen helytállók, valamint, hogy besugárzással macskává alakítottak egy, funkcióját illetően besúgó tisztet, aki ily módon hatékonyabb, mint kétlábú kollégái. Eszembe jut egy másik macska, nevezetesen A Mester és Margarita Behemótja, aki azonban inkább Moszkva lakosainak őrületbe kergetésén fáradozott, nem a felettese precíz szolgálatán. Behemót rokonszenvesebb is volt nekem, pedig ő aztán tényleg a Sátán kíséretének egyik tagja volt, míg a vörös kandúr−Trăistaru hadnagynak csak zöld szeme csillogásában van valami ördögi jelleg. Igaz, Bulgakov Sátánjáról kiderült, hogy jó fej, Bogdan Suceavă regényében meg senki sem az. 

Ahogy nincs egyetlen igazi individuum sem. Minden szereplő valamely, hagymázas eszméket valló csoportosulás híve, vakon imád vagy engedelmeskedik, és az egyes csoportok vezetői sem emelkednek ki a zűrzavarból: „Minden odúban egy isten lakik. (…) amikor Nemesis közel jön a Földhöz, elárasztja a világot az eszmék hullámaival”. Ami közös a történet hőseiben, az a birkaszellem; mindegy, hogy a hadseregnek dolgoznak, vagy egy szektához tartoznak. Terveik nagyratörőek: például lépésről lépésre kidolgozzák, hogyan hozzák a felszínre Atlantiszt. Oké, de először is, hol van Atlantisz, és van-e egyáltalán, kérdezem én. Ígéreteik szépen csengők, csak éppen tartalmuk nincs. Mindegy, hogy a dicső történelmi múlthoz, a valláshoz vagy a tudományhoz nyúlnak; a fanatizmus hevíti őket, de valódi tettekre képtelenek. Vespasian Moisát elfogják az ellenségei, de csupán kisstílű megalázásra futja az erejükből; a hóhér szerepét Moisa Barbie nevű követője vállalja magára, hogy beteljesítsék – majmolják – a megváltásról szóló történetet. Moisa kultusza viszont csak addig tartott, amíg élt; rövidesen új próféta kerül elő, és ugyanolyan gyorsan gyűlnek köré a csodára szomjazó emberek, mint azt elődjénél tapasztalhattuk. Mintha mi sem történt volna, és úgy tűnik, jó ideig nem is fog.

A harmincas évek Moszkvája sem változott jelentősen ama bizonyos Walpurgis-éj után, a kilencvenes évek Bukarestjéről meg már ne is beszéljünk: „az emberiséget nem lehet megváltani, mert a Sátán túlságosan erős”, hangzik el a regényben. Frászt, szó sincs itt Sátánról, csak néhány holdkórosról, meg az arctalan tömegről, akik megkapták a szabadságot, és nem tudnak mit kezdeni vele. Talán mert túl sokáig volt a nyakukon az iga. Cinikus, szürreális elemekkel vegyített politikai szatíra A félhanggal emelt időből érkezett, a stílusa is olyan, mintha újságcikkeket, politikusok beszédeit és tudományos esszéket ollóztak volna össze, és figuráztak volna ki, így aztán úgy érzi magát az olvasó, mint aki szerencsétlenségére éppen Bábel kellős közepébe csöppent, és csak kapkodja a fejét. Ami pedig igazán elkeserítő, hogy a céltalan kavargásnak és a tartalmatlanságnak, értéktelenségnek egyáltalán nincs ellenpontja. Talán csak ezek – a szöveg egészéhez képest − meglepően értelmes mondatok: „senki sem éli a saját igazi életét, csak a füstből és párából valót. Senki sem azt kapta az élettől, amit akar, hanem valami mellette találhatót, sem többet, sem kevesebbet, csak mellette valót, és a valóság nem más, mint annak az eredménye, amit elértünk mindannyiunk sorsának elromlása révén globális méretekben.”

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!