A Kedves idióta című kötet Kiss Kornélia fordításában jelenik meg a Magvető Kiadónál szeptember közepén és már előjegyezhető. Despentes előző, magyarul kiadott regénye, a Vernon Subutex-trilógia a hét könyve volt nálunk és 2022-ben az év legjobb olvasmányai között is szerepelt.
Zaklatás és cancel culture
A Kedves idióta főszereplője Oscar, sikeres krimiíró, aki a saját bőrén tapasztalja meg, hogy mit jelent a cancel culture, azaz az eltörlés kultúrája. A jelenség a kiközösítés olyan formája, amikor valakit azért szorítanak ki társadalmi vagy szakmai körökből, mert sértő, elfogadhatatlan dolgokat tett vagy mondott.
Ezzel szembesül Oscar, amikor korábbi sajtósa, Zoé radikális feminista blogján megírja, hogyan zaklatta a férfi,
miközben együtt dolgoztak. Aztán Oscar megjegyzéseket tesz egy színésznő, Rebecca Latte külsejére az Instagramon, amire Rebecca felháborodott üzenetben reagál. Az író és a színésznő levelezni kezdenek egymással, és egyre bensőségesebbé váló beszélgetéseikből két magányos, függőséggel küzdő ember alakja rajzolódik ki. Leveleikben olyan fontos témákat érintenek, mint az öregedés, a társadalmi elvárások vagy épp a művészvilág szexizmusa és erőszakossága.
A Magvető úgy jellemezte a regényt, hogy
a harag, a gyógyulás és az elfogadás könyve.
A Kedves idióta megmutatja, hogyan változtatja meg egy beszélgetés két ember életét, akiknek első pillantásra látszólag semmi közük egymáshoz.
Kicsoda Virginie Despentes?
A francia szerző bátran vállalja véleményét, legyen szó genderkérdésről vagy feminizmusról, mindemellett Despentes számos marginalizált csoport szószólója is. Nem titkolja, hogy korábban szexmunkásként dolgozott, ahogy azt sem, hogy leszbikus.
Despentes-et fiatalon sem lehetett keretek közé szorítani, 17 évesen hagyta el a szüleit és stoppal kezdte járni az országot. 18 éves korában csoportos nemi erőszak áldozata lett.
Első könyve, a Baise-moi 1993-ben jelent meg, amihez feltehetően saját élményeiből merített.
A kötet két barátnőről szól, akik bosszúhadjáratba kezdenek, miután egyiküket megerőszakolták.
A Vernon Subutex-trilógiáról korábban így írtunk: (...)„Párizs annyira lüktető és kézzelfogható, hogy ha ismerjük Párizst, akkor az csak hozzáad az élményhez, de ha nem, akkor ugyanezen okok miatt nem is veszítünk belőle, meg hát amúgy is, hiába nem tudja valaki, hogy hol van a Marais, érthető, hogy az egy jobb negyed, és könnyebb onnan egy nagyobb méretű, örökölt lakásból az észt osztani, mint a tizensokadik kerületből (...)”.
Fotó: JF Page / Grasset kiadó