Kutatók annak jártak utána, hogyan befolyásolja a lelkesedésünket és az olvasottak megítélését az, ha kijelölik számunkra az olvasnivaló könyvet, illetve ha mi magunk választhatunk. Az eredmények szerint a választás szabadságáért még fizetni is hajlandóak vagyunk.
Képzeld el, hogy kapsz két könyvet. Az egyik esetben te választhatod ki, melyiket olvasod el, a másikban kijelölik számodra. A kötetek egyformán izgalmasak és olyan műfajból vannak, amit szeretsz. Létezik, hogy pusztán az, hogy te választasz, megváltoztatja az olvasásélményt?
A választás szabadsága
A kutatók ennek a feltételezésnek a bizonyítására vállalkoztak. Felnőtt alanyokat hívtak be egy online olvasási felmérésre. Néhány esetben a résztvevők választhatták ki, melyik könyv részletét szeretnék elolvasni, máskor a számítógép jelölte ki azt számukra. Minden egyes részlet a Quick Reads elnevezésű gyűjteményből származott, amit a Reading Agency állított össze.
Ezek a történetek rövidek, csattanósak és könnyen érthetőek voltak, amiket ismert szerzők írtak kifejezetten azzal a céllal, hogy berántsa a közönséget.
Miután végeztek a részlettel, a résztvevők értékelték, hogy mennyire élvezték a szöveget és mennyit lennének hajlandóak fizetni a könyvért. Az eredmények a kutatókat is megdöbbentették: világosan látszott, hogy az emberek jobban élvezik azokat a könyvrészleteket, amelyeket ők maguk választottak ki, ezekre akár több pénzt is hajlandóak voltak áldozni.
Az autonómia öröme
A felmérésben megpróbálták kiszűrni, vajon befolyásolja-e a résztvevőket, ha pontosan tudják, milyen könyvek közül választanak. Az újabb kísérletben csupán a műfajokat adták meg nekik. Olyan népszerű zsánerek közül kellett dönteniük, mint a fantasy vagy a krimi. Ebben a felállásban is megismétlődtek a korábbi eredmények: akkor is jobbnak találták a saját választásukat, ha csupán a műfajról dönthettek.
A neurológusok mindezt azzal magyarázták, hogy az emberek ilyenkor úgy érezték, hogy ők irányítanak, van beleszólásuk a folyamatba. Más kutatások is azt igazolták, hogy ha magunk választjuk ki a jutalmat, az hevesebb válaszreakciókat vált ki az agyunkban. Ez a hatás tehát az olvasás esetében is működik.
A választás nemcsak megmutatja, mit szeretünk, hanem erősíti is azt.
Az autonómia, a saját cselekvéseink feletti uralom alapvető pszichológiai szükséglet, ez a motiváció segíthet a hosszú távú szokások kialakításában is. Például ha megengedjük egy gyereknek, hogy maga válassza ki az esti mesét, még ha csak az általunk felkínált könyvek közül is, sokkal lelkesebb, motiváltabb és érdeklődőbb lesz.
A fentiek ismeretében is maradtak még kérdések. Például, hogy mekkora választék az optimális és mikor érzi azt az illető, hogy elárasztja a túl sok lehetőség? Mennyiben befolyásolja az eredményeket, ha a döntés előtt kapnak valamilyen tanácsot, iránymutatást?