90 éves korában elhunyt az angol író, művészetkritikus, John Berger, a G, a Mindennapi képeink, a Korunk festője szerzője. Berger 1972-ben Booker-díjat kapott G című pikareszk regényéért, melyben a Don Juan-motívumot értelmezte újra, és Don Giovanni reinkarnációját utaztatta végig Európán. Amikor megkérdezték tőle, mire költi a díjjal járó összeget, azt válaszolta, hogy a felét a British Black Panthers nevű fekete szervezetnek adományozza, akiknek szocialista és forradalmi nézeteivel a leginkább egyetért. A pénz másik feléből a migráns munkavállalókról szóló tanulmányát finanszírozta, ebből lett a fotós, Jean Mohr közreműködésével az A Seventh Man című kötet. A Mindennapi képeink című művéből, amelyben hét esszében tárgyalja többek között az aktfestészet vagy a sokszorosítás témakörét, 1972-ben BBC-sorozat készült.
Berger sokáig a francia Alpokban élt egy távoli tanyán, az utóbbi időben viszont Antonyban, Párizs egyik külvárosában lakott. Itt adta utolsó interjúját is az Observernek, amelyben a Brexitről is beszélt. Úgy vélte, újra kell gondolnunk, mit jelentett a globalizáció, mivel azt jelentette, hogy a kapitalizmus, a globális pénzügyi szervezetek spekulatívakká váltak, és elsősorban már nem produktívak, a hagyományos értelemben vett politikusok szinte valamennyi hatalmukat elvesztették ahhoz, hogy politikai döntéseket hozzanak, a nemzetek pedig megszűntek azok lenni, amik voltak.
Egész életében marxista volt, a kapitalizmus heves bírálója. Karrierjét festőként kezdte, majd a New Statesmannél lett művészetkritikus. Első regénye, a Korunk festője 1958-ban jelent meg. Susan Sontag egyszer azt mondta róla, hogy páratlan képességgel figyel az érzéki világra, Jarvis Cocker szerint pedig egyike azon szerzőknek, akik a műveiken keresztül képesek elérni, hogy másképpen nézünk a világra. A brit művész, David Shrigley a valaha volt legjobb művészeti írónak nevezte, Jeanette Winterson pedig azt írta a Twitterére, hogy Berger egy igazi energiaforrás volt ebben az elhasználódott, lemerült világban.
Forrrás: Guardian