Egy mostanában készült tanulmány bebizonyította, ami már eddig is sejthető volt: teljesen másképp hat a gyerekek agyára az olvasás, mint a tévénézés (vagy egyéb képernyő bámulása). A Reading & Literacy Discovery Center of Cincinnati’s Children’s Hospital által végzett kutatás öt év alatti gyerekeket vizsgált meg, és arra jutott, hogy a képernyők előtt töltött idő jelentősen befolyásolja az agy fejlődését.
Bár az összefüggést már korábban is gyanították, a CNN cikke szerint ez volt az első olyan kutatás, amely neurobiológiai bizonyítékokat szolgáltatatott az olvasás előnyeiről és a képernyő előtt töltött idő hátrányairól. A vizsgálat során a tudósok diffúziós tenzor képalkotással nézték meg 47 három és öt év közötti egészséges gyerek agyának fehérállományát.
Ilyen az agya egy olyan óvodásnak, akinek a szülője vagy gondviselője rendszeresen olvas fel. A piros részek az agy nyelvhasználatért, illetve az írásért és olvasásért felelős területek fejlődését mutatják:Ez pedig egy olyan gyerek agya, aki napi két órát tölt képernyő előtt. A kék részek rendezetlenséget mutatnak ugyanazokon a területeken:
A kognitív tesztek azt is bizonyították, hogy azoknak a gyerekeknek, akik legalább naponta egy órát kütyükkel töltöttek, valóban gyengébb a nyelvi kifejezőképessége. Ahhoz tehát, hogy egy gyerek később jól tudjon teljesíteni az iskolában, nagyon fontos, hogy életének első öt évében tévézés és telefonozás helyett könyvekkel, mesékkel ismerkedjen.