Avengers Vs. X-Men

Avengers Vs. X-Men

Rusznyák Csaba | 2012. október 19. |

avx01.jpg

Közös lónak még a Marvelnél is túros a háta. Az Avengers Vs. X-Ment (AvX) felváltva jegyezték a kiadó nagyágyúi, Brian Michael Bendis, Ed Brubaker, Matt Fraction, Jason Aaron és Jonathan Hickman, szóval szinte mindenki a Pókembert istápoló Dan Slotton kívüli, aki manapság igazán számít arrafelé. És nem is véletlenül, mert mindannyian bizonyították már (illetve néhányan jelenleg is bizonyítják egyéb címeknél), hogy remek írók. Az AvX-en azonban nemhogy a stílusuk, egyéniségük nem látszik meg, de még a tehetségük sem nagyon. Kaotikus, pongyolán írt, csapongó volt ez a Marvel világát felforgató 12 részes minisorozat.

(Figyelem, spoilerezünk kicsit!)

Ez már csak azért is kár, mert a Mutánsvilág (House of M) és a Polgárháború (Civil War) óta tényleg ez volt az első nagy crossover event, ami nem csak ígérte, hogy felrúgja a status quo-t, hanem tényleg fel is rúgta. A Secret Invasion ugyan hatalomra juttatta Norman Osbornt, de ezt a koncepciót alig egy évvel később a Siege össze is csomagolta, hogy minden visszakerüljön a régi kerékvágásba, a tavalyi Fear Itself meg, amiben egy rég legyőzött, elfeledett (i.e.: korábban soha nem említett, a Marvel seggéből ehhez a sztorihoz előhúzott) asgardi isten ámokfutott a Földön, annyira volt jelentős, hogy ha elfelejtenénk, hogy egyáltalán létezett (bárcsak…), semmi nem változna. 

avx02.jpg

Az AvX ellenben minimum három fronton rengette meg a szuperhősök világát. Először is, Xavier professzor meghalt (aminek, valljuk be, már ideje volt, tekintve, hogy az írók évek óta nem tudtak mit kezdeni holtsúllyá vált karakterével), másodszor, a rosszfiúvá avanzsált „fia”, Küklopsz ölte meg, harmadszor, a Mutánsvilág óta először ismét jelennek meg új mutánsok a Földön, és ezzel megszűntek kihalás szélén álló faj lenni. A nagy kérdés persze az, hogy ezekkel a most jelentősnek tűnő változtatásokkal mit kezdenek majd a későbbiekben – remélhetőleg tudják a Marvelnél, hogy merre akarják vinni az AvX-ből kinövő karakter- és cselekményszálakat, nem csak a már sokszor látott „majd lesz valahogy” attitűddel borították ki a bilit. 

Visszatekintve a 12 részre (a több tucatnyi tie-int most hagyjuk), a vége az, ami valamelyest kárpótol az itt-ott elszórt, kevés remek pillanattal szolgáló gyenge középszerért. Az első harmada különösen csapnivaló volt: a pusztító kozmikus erő, a Főnix visszatérni készült a Földre, s mivel a Bosszú Angyalai attól tartottak, hogy elpusztítja azt, az X-Men pedig azt remélte, hogy a haldokló mutáns faj megmentője lesz, a két szuperhőscsapat egy fájdalmasan debil, rosszul felépített jelenetben egymásnak esett. Mikor a Főnix Erő szétoszlott az X-Men öt tagja között, és azok újdonsült – ám természetesen egyre inkább korrumpáló – hatalmukkal elkezdték megvalósítani a rég áhított utópiájukat, úgy tűnt, a sztori előre kap, de a koncepcióban rejlő drámai lehetőségek rendre kiaknázatlanul maradtak az egymásra hányt pofozkodások hátterében. 

avx03.jpg

Egy gramm feszültség nem volt a cselekményben, a főbb karakterek laposak és érdektelenek voltak (Hope-pal, a mutánsok állítólagos megváltójával az élen), a változásokat, amiken átmentek, unalmasan ábrázolták, a mellékkarakterek esetlegesen tűntek fel és el, többnyire puszta ágyútöltelék-szerepben (Rozsomáktól Pókemberen át Nováig), és az egész túl sokáig volt húzva. 12 rész? A felében el lehetett volna mesélni a történetet, sokkal lendületesebben, feszesebben. A képi világ is csak akkor volt igazán meggyőző, amikor Olivier Coipel vitte (bár akkor legalább nagyon, ő még mindig az egyik legügyesebb rajzolója a Marvelnek), sem John Romita Jr. sem Adam Kubert nem álltak a helyzet magaslatán. Olvastuk, elfelejtjük, és reméljük, hogy a következményeiből legalább kisül valami jó. A lehetőség megvan rá.

avx04.jpg

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!