Megérkezni a „fapados” szocializmusból a demokrácia csodás világába: Olvass bele Vámos Miklós felújított klasszikusába!

Megérkezni a „fapados” szocializmusból a demokrácia csodás világába: Olvass bele Vámos Miklós felújított klasszikusába!

A New York-Budapest metró egy magyar színész, Márton Gyula története, aki Amerikában próbál szerencsét. Talán egy kicsit Vámos Miklós története is, aki szerint ez a regény lett a leghumorosabb könyve.

Könyves Magazin | 2025. június 12. |

„A könyveimben elsősorban saját magamat teszem közszemlére” – állítja Vámos Miklós, aki az őszinte kitárulkozás híveként a kellemetlen élményeket sem titkolja el az olvasók elől – ahogy ezt A töredelmes vallomás című könyve is bizonyítja. A New York-Budapest metró című kötetet, ami most javított, keménytáblás kiadásban jelenik meg, az író Egyesült Államokban töltött évei inspirálták. Az író így fogalmazott a kötettel kapcsolatban: „Az USÁ-ban töltött éveimre már úgy emlékszem, mintha álmodtam volna őket. Szerencsére bizonyítékul itt ez a regény, talán a leghumorosabb könyvem”. A történetben egy magyar színész, Márton Gyula ösztöndíjjal Amerikába utazik, hogy szerencsét próbáljon: tanít, rendez, játszik, pénzt keres és veszt, szerelmes lesz. Kiderül, milyen érzés a „fapados szocializmusból” megérkezni a demokrácia csodás világába. 

Vámos Miklós
A New York–Budapest metró
Athenaeum, 2025, 480 oldal
-

Vámos Miklós: A New York-Budapest metró (részlet)

Joe Seeger álmában gyakran utazott

a New York–Los Angeles metrón. Többször leírta a naplójában. A New York–Los Angeles metróra a manhattani Grand Cent- ral pályaudvaron szállt föl, miután vett magának egy kávét és két szendvicsként elkészített vajas-sonkás croissant-t a Dunkin’ Donuts büfében, úgy, ahogyan New Yorkból hazamenet szokta. A pullmankocsik is a Metro North vonatokéira emlékeztették, melyeken beingázott „a” városba. A másfél órás utat néha fél- (vagy egész) álomban töltötte, olyankor rendszerint átszállt a transzkontinentális metróra, mely olyan sebesen robogott, hogy a külvilág vízszintes vonalakká zsugorodott. Tíz perc múltán bemondta a géphang: Pittsburgh (Pennsylvania)! Átszállás Atlanta (Georgia) és Montreal (Kanada) felé! Újabb negyedórácska alatt elérték Chicagót (Illinois) és a Nagy-tavakat, ahol mindig sok volt a leszálló, a kocsik háromnegye- dig kiürültek, ám azután ismét megteltek. Fölhívjuk kedves utasaink figyelmét, hogy átértünk az Eastern Time időzónából a Central Time-ba, egy órával korábban van! – persze majdnem senki nem állította át az óráját, hiszen a többség dolga végeztével még aznap visszametrózott kiindulási pontjára. Chicagó után a metró enyhén délre kanyarodott, kilenc perc alatt repesztett Kansas Citybe, további negyedóra múltán pedig: Denver (Colorado)! Fölhívjuk az utazóközönség figyelmét, hogy immár a Mountain Time zónában vagyunk, egy órával megint korábban van! – nem mondták be, de valamivel hidegebb is lett. Már csak egy rövidebb – Salt Lake City (Utah) – és egy hosszabb – Los Angeles (Kalifornia) – megálló maradt hátra, továbbá egy újabb időzóna, a Pacific Time. Vég- állomás, köszönjük, hogy velünk utaztak! – mondta a géphang, amikor kinyíltak az önműködő ajtók, hol- mijukat ne felejtsék a csomagtartóban, a szerelvény tíz perc múlva indul vissza a keleti partra!

Nagyjából egy és negyed óra alatt érhetett az ember a New York–Los Angeles metrón az egyik óceántól a másikig. Igazán praktikus. E földalattin keletről nyugatra tartva további előny, hogy az időzónák miatt az ember jóval előbb érkezik meg, mint amikor elindult. Joe Seeger Indianából származott, a fiatalkorát már Kaliforniában töltötte. Harmincöt évesen keveredett át a keleti partra, Connecticutba. Szeretett visszajárni szülőállamába, és ifjúkora helyszíneire is, életében már legalább hatszor szelte át Amerikát az egyik óceántól a másikig. Ifjúkorában autóbuszon utazott keresztül az országon, azután vonaton, majd kétszer kocsival, nyaralásként. Autón ez a táv akkor is négy napig tart, ha ketten vezetnek fölváltva, éjjel-nappal. Négyezer mérföld.

Mennyibe kerülhet a menettérti jegy a New York– Los Angeles metrón? Joe Seeger nem emlékezett rá, hogy álmában valaha is vett volna.

Nyilvánvalóan bérlete van.

Jutott ideje töprengeni e bökkenőn, miközben a Metro North vonattársaság menetrendszerű járata robogott vele New Havenből New York felé. Minden szerdán beutazott, tanított a City Universityn. Főál- lásban a Southern Connecticut State University amerikai irodalom tanszékén dolgozott, de színházi és filmes speciálkollégiumokat is tartott. Ez az állami egyetem New Havenben volt, ugyanabban a városban, mint a híres Yale. Joe Seeger kollégái mind arról ábrándoztak, hogy egyszer átkerülhessenek a Yale-re, legalább óraadóként. Joe Seeger másféle álmokat dédelgetett. Világéletében dráma- és filmírói babérokra vágyott. Bár… az utóbbi években már beletörődött, hogy ez őneki nem jön össze.

Az állami egyetemek professzorai jóval alacsonyabb fizetést kapnak, mint akik a magániskolákban tanítanak, ezért kénytelen Joe Seeger New Yorkba ingázni némi mellékesért. Idén a Bevezetés a modern európai dráma rejtelmeibe, avagy várjunk-e Godot-ra? című speckolt tartotta a City Universityn. Minden szerdán autóval érkezett Edgewoodból a New Haven-i pályaudvarra, a kocsit a parkolóházban hagyta, s a Metro Northra szállt. A vonatút bő másfél óra. Minthogy lassan tizenkét éve ide-odázott ezen a vonalon, nagy gyakorlatra tett szert vadidegenek korának, foglalkozásának, családi életének s aktuális gondjainak kitalálásában. Sajnálta, hogy föltételezéseit szinte soha nem állt módjában ellenőrizni.

A Metro North szerelvényei majdnem üresen gördültek ki New Havenből, s fokozatosan teltek meg. Joe Seeger három nagy (meg egy kis) csoportba osztotta útitársait. Az elsőbe tartoznak a mániákus dolgozók. Rendszerint öltönyt s nyakkendőt viselnek (a nők zárt kosztümöt), a zakót gondosan félbehajtva helyezik a bőröndtartó rácsra. Kazetta-aktatáskájukat az ölükbe fektetve nyitják ki, így alakítván miniatűr íróasztallá. Papírok – meg az elengedhetetlen zsebkalkulátor – fölé görnyedve töltik a teljes menetidőt, elemzik a különféle számsorok kedvező vagy kedvezőtlen alakulását, tekintetüket időnként gondterhelten a plafonra függesztve. Újabban már a telepes táskaszámítógépek is divatba jöttek a vonaton.

A második kaszt az olvasóké. Többségük nő, színes magazinokba s vastag, puhafedelű regényekbe feledkeznek. Ha úgy adódik, hogy e betűfalók vannak túlsúlyban, kisebbfajta szélvihart kavarnak a lapozással. A harmadik csoportba tartoznak azok a páriák, akik – miután lezöttyentek a műbőrözött ülésre – fejüket hátravetik a támlára, s szájukat résre tárva azonnal álomba merülnek. Csodával határos módon rendszerint időre fölébrednek, egy-két ásítás után rendezik vonásaikat, és rohannak a dolgukra.

Joe Seeger nagyjából egyedül alkotja a bámészkodók-hallgatózók kasztját. Az amerikai közfelfogás szerint nem illendő idegenek arcába nézni, a beszélgetésükre odafigyelni szinte tilos.

Ritkán fordul elő, hogy ismeretlenek szóba elegyednének a vonaton, írta Joe Seeger a naplójába 1989. szeptember tizenharmadikán, szerdán, késő éjjel.

Ma megismerkedtem egy Dzsúla Marton nevű emberrel, ő hívta föl a figyelmemet erre. Igaza van.

Aznap reggel tíz perccel indulás előtt szállt be Joe Seeger a 7.45-ös New York-i vonat legelső – még teljesen kihalt – kocsijába. A központi léghűtés álmosítón zümmögött, a hideg fuvallatok borzongatták a bőrét. Alighogy helyet foglalt, kemény csattanással nyílt a páros ajtó, egy görnyedt, bozontos fiatalember csörtetett be, odajött hozzá, megkérdezte: New York? Joe Seeger biccentett. A fiatalember rávigyorgott, s a mellette lévő helyre telepedett, harciasan fújtatva. Joe Seeger rosszallóan pislogott, ám az illető ezt észre se vette.

A Metro North vagonjaiban egy sor négy ülésből állt, így: 1-es, 2-es, 3-as, folyosó, 4-es. Íratlan szabály, hogy az utasok először az ablak melletti helyeket töltik meg, az 1-est és a 4-est. Azután a 3-ast, így az 1-es és 3-as közt még marad egy üres hely, a 3-as és 4-es között pedig ott a folyosó. Csak amikor már nincs más lehetőség, akkor ül az ember a 2-esre, két idegen közé. Miért akarnál a föltétlenül szükségesnél szorosabb testi közelségbe kerülni ismeretlenekkel?! A 4-es helyek a legkapósabbak, hiszen ott nem lehet szomszédod. Joe Seeger jobban szerette az 1-est, mert a 4-esen nehéz volt újságot olvasni, a folyosón járkálók rendszeresen elsodorták a lapokat.

Az a krapek nem zavartatta magát, széles mosollyal kezet nyújtott, furcsa kiejtéssel azt mondta: Nevem Marton, örülök, hogy megismerkedhetünk. Szintúgy, felelte Joe Seeger óvatosan, azon tűnődve, szóljon-e, hogy az illető mindkét fülcimpáján látható egy darabka odaszáradt borotvahab, de úgy döntött, nem őrá tartozik, magánügy. Beszéljünk! – javasolta az idegen. Tessék? Beszéljünk egymásnak! Mi…? Gyorsabban mehet az időnk!

Joe Seegert mindig foglalkoztatta a tér és az idő sajátságos kapcsolata (néha filozófiát is tanított). Már a nyelve hegyén volt: nézetem szerint az idő eléggé sebesen múlik (nem pedig megy, ez persze részlet- kérdés), gyorsítása nem áll szándékomban vagy érdekemben. Ám inkább megkérdezte tőle, hogy hová valósi. A fiatalember húsz percig válaszolt, úgyszólván lélegzetvétel nélkül, ami – Joe Seeger tanárként jól tudta – nem csekély teljesítmény. Magyarországról jött, a keresztneve Dzsúla, de az amerikai barátai inkább Dzsúnak hívják. Joe Seeger is szólíthatja Dzsúnak. Foglalkozására nézve színművész, továbbá rendező, továbbá drámaíró, a műveit bemutatták már Washington Dí Szíben is. Tavaly Altheimer-ösztöndíjas volt a Yale School of Dramán, az idén pedig óraadásból él, de nem ez a lényeg, hanem az, hogy szeretné kipróbálni az erejét New Yorkban, pontosabban a Broadwayn, úgy véli, valamelyik klasszikus európai színmű főszerepében megmutathatná, mit tud.

Nem valószínű, vélte Joe Seeger, a Broadwayn jóformán kizárólag zenés szarokat adnak, negyvendolláros helyárakkal. Úgy látszik, megint lekéstem! – dünnyögte a magyar színész, hamisítatlan déli kiejtéssel, akár egy idős, fekete bőrű parasztgazda. Láthatott néhány amerikai filmet a közelmúltban. Elkéstem! – javította Joe Seeger. Kösz… – a magyar színész pici zsebnoteszt húzott elő, s írni kezdett bele. Joe Seeger képtelen volt elfordítani a fejét, ahogyan illett volna, látta, apróbetűs följegyzések sorakoztak a kisméretű lapokon. Dzsú épp azt körmölte oda: EL-KÉSNI, NEM PE- DIG LE-KÉSNI (VONATON, IDŐSEBB TÖKKFILKÓ).

Joe Seeger elnézést kért, amiért akaratlanul (?) beleolvasott, mindenesetre nem helyénvaló őt tökfilkónak titulálni (s ha már – akkor inkább csak egy k-val). Ha netán Dzsúnak e felületes ismeretség alapján tényleg ez volna a véleménye, akkor is használjon modernebb szót, a tökfilkó sok éve kiment a divatból. A magyar színész nem jött zavarba, köszönte szépen a segítséget, nem akarta megsérteni, szeretné tudni, hogy Joe Seeger melyiket használná önmagával kapcsolatban: idősebb krapek? ürge? pasas? baldóver? faszi? Joe Seeger e stilisztikai kérdést érdekesnek találta, rövid merengés után a hapsira voksolt. A magyar színész felírta, és azt mondta: tudod, nekem tökéletesen kell tudnom angolul, egyébként nincs esélyem az ajdisonon. Hol? Hát… oda megyek, ahol a színészekre válogatják a szerepeket… nem, fordítva. Ja, az oudisn! Igen… hallhatnám még egyszer? – kérdezte Dzsú. Joe Seeger elismételte néhányszor, hogy a magyar színész följegyezhesse, fonetikusan írva.

Dzsú megmutatta Joe Seegernek a gyűrött hirdetést: szeptember 13-án tíz órakor szereplőválogatás lesz a Source Theaterben (320. E. 3. St. 4th floor) Molière A fösvény című művéhez. A jelentkezőknek rövid monológgal kell készülniük, valamint részleteket fognak fölolvasni a darabból. Ő, mármint Marton, töviről hegyire ismeri A fösvényt, odahaza játszotta a főszerepét. Vegyük hozzá, hogy Molière európai, tehát egy európai színész kulturális háttere kapóra jöhet egy amerikai rendezőnek. Jó volna tudni, hogy itt mennyit kérhet az ember… – dünnyögte az orra alatt. Micsodát? Fellépti díjat… vagy nem így mondják? De. Azt hiszi szegény, hogy az ilyen off-off-off Broadway- produkciókban a közreműködők pénzt is kapnak, a harmadik utca dzsungelében, a negyedik emeleten… Még szerencse, ha nem fordítva! – de Joe Seeger nem akarta lehűteni a magyar színész kedvét.

A vonat immár a Manhattan északi csücskébe forduló vasúti hídon kattogott át. Az első megálló a városban a 125. utca, rossz hírű környék, jóformán senki nem száll le ott. A peronon mindig ácsorog néhány fekete, abban a reményben lépnek be a kocsiba, hogy a Grand Central pályaudvarig már nem ellenőrzi a jegyeket a kalauz, így ingyen utazhatnak a város közepébe. A 7.45-ös vonat azonban expressznek számított, és nem állt meg a 125. utcánál. Azok az utasok, akiknek sietős (főleg a munkába járók), már kezdtek készülődni, összeszedték magukat, ruhadarabjaikat, táskájukat és esernyőjüket, odatömörültek az ajtó elé, a hátralévő nyolc-tíz percet inkább állva töltik, csak hogy jó pozícióból kezdhessék a tolakodást. Hiába, ez New York, itt felgyorsulnak a dolgok és az emberek. Dzsú is fölállt, miután szívélyesen elbúcsúzott Joe Seegertől. Nagyon örül, hogy megismerte, reméli, még találkoznak. Biztosan, mondta Joe Seeger, ő minden szerdán bejön a városba. Névjegyet cseréltek. A magyar színész előrenyomakodott az ajtóhoz. Hamar beilleszkedik, gondolta Joe Seeger. Dzsú az üvegben észrevette, hogy borotvahabos a füle, letörölte. Látta, hogy Joe Seeger nézi, beszédes fintorral jelezte neki: ilyen az élet!

Igaza van a magyarnak, gondolta Joe Seeger. Még soha nem pergett ilyen gyorsan az idő New Haventől New Yorkig.

Joe Seeger az 5-ös avenue sarkán vett egy Show Businesst, e lapban közölték az összes auditiont és drámapályázatot. Joe Seeger már föladta. Régebben szorgalmasan küldözgette a darabjait, ám soha nem nyert semmit, mindössze a Nebraskai Ifjú Tehetségek Évi Fesztiválján kapott Honorable Mentiont, vagyis az eredményhirdetésnél a díjazottak listája után ott állt a neve, másik tizennégy „ígéretes ifjú tehetség”-ével együtt. A kilencedik oldalon megtalálta a Source Theater hirdetményét. Végigolvasta az apróbetűs részt, melyet a magyar színész ki se tépett. A darab új musicalváltozatát adjuk (O’Keefe–Sungstein). Meghallgatás: énekes-táncos szere- pek + kar. Szegény Dzsú… – előhúzta a zakója zsebé- ből a névjegyét, azt olvashatta rajta: Gyula Marton, Theater Man. Joe Seeger elnevette magát. 

 

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

Vámos Miklós: Ne olvassatok szennylapokat, ha jót akartok magatoknak

Vámos Miklós dühös posztja és az Esterházy-villa sorsa.

...

Vámos Miklós új könyvében a múltbéli üzenetek nemcsak kordokumentumok, ma is frissek és aktuálisak

Vámos Miklós Palackposta című kötetébe olyan korábbi publicisztikáit gyűjtötte össze a szerző, amelyek a szocializmusban íródtak, de negyven év távlatából is érvényesek.

...

Vámos Miklós mindig író akart lenni és maradni

"Üzenetek abból a múltból, amelyből az a jelen sarjadt, ami a holnapi múlt lesz. Itt-ott megrázó, ám valamelyest röhejes. Hátha sokan vannak, akiket érdekel, hogyan is éltünk mi akkoriban, a nyolcvanas években" - írja Palackposta című kötete előszavában Vámos Miklós. Olvass bele!

Kiemeltek
...

Egyre közelebb a cél: kívül-belül megnéztük Esterházy Péter egykori otthonát

Megdöbbentő élmény Esterházy egykori otthonában állni, főleg egy olyan átfogó kiállítás részeként, mint a Nyitott ház. Hogyan lakott itt Esterházy és a családja? Milyen jövő vár a házra? Mutatjuk.

...

Mit tehet Táncsics felesége akkor, amikor még Kossuth Lajos is fél? Olvass bele Spiró György új történelmi regényébe!

Milyen lehetett egy forradalmár feleségének lenni? Spiró György legújabb történelmi regényéből kiderül.

...

Salföldön lesz a Nyári Margó: Kemény Lilivel és Závada Péterrel is találkozhatsz

Mi lehetne jobb, mint három nap kikapcsolódás a természetben zenével, irodalommal, foglalkozásokkal és filmekkel? Idén is lesz Nyári Margó! 

SZÓRAKOZÁS
...

Blake Lively zaklatási pere: elutasították Justin Baldoni kártérítési igényét

Baldoni 400 millió dolláros rágalmazási keresetét visszautasította a bíróság.

...

Draco Malfoy visszatér: nézd meg, mennyit változott 14 év alatt!

Már a színésznek is hiányozhatott Malfoy karaktere, hogy újra a bőrébe bújik. 

...

Wicked 2: Óz, a nagy varázsló hadjáratot indít a boszorkány ellen

A trailerben Óz a varázsló, Dorothy és a híres kompánia is feltűnik. De vajon melyik oldalon állnak? 

Listák&könyvek
...

Mi lett volna, ha a nácik nyerik a második világháborút? 5 könyv az alternatív történelemről

...

5 világirodalmi könyv az újrakezdésről és a közösség erejéről

...

Nézd meg, neked való-e! 5 friss könyv magyar íróktól, amibe beleolvashatsz

Olvass!
...

Mit tehet Táncsics felesége akkor, amikor még Kossuth Lajos is fél? Olvass bele Spiró György új történelmi regényébe!

Milyen lehetett egy forradalmár feleségének lenni? Spiró György legújabb történelmi regényéből kiderül.

...

Megérkezni a „fapados” szocializmusból a demokrácia csodás világába: Olvass bele Vámos Miklós felújított klasszikusába!

A New York-Budapest metró egy magyar színész, Márton Gyula története, aki Amerikában próbál szerencsét. 

...

Ha tetszett a Véletlenül írtam egy könyvet, olvass bele ebbe a norvég ifjúsági regénybe!

Részlet Ingeborg Arcola regényéből.