Vámos Miklós mindent bevallott

Forgách Kinga | 2018. május 10. |

toredelmesvallomas_rgb_vegleges.jpg

Az olvasók kínos élményeinek is helyet hagyott Vámos Miklós a legújabb novelláskötetében, amelyet az őszinte kitárulkozás játékára épített fel. A töredelmes vallomás így nem csak egyoldalú gyónásnak vagy terápiás jellegű agykurkászásnak tűnik, hanem valódi párbeszédnek, amelynek hatására az olvasó éppúgy magába nézhet, ahogy azt az író tette. Ez azonban csak részben zajlik így, hiszen a kötet inkább az emberek kíváncsiságára és információéhségére épít, mint önboncolgató hajlamára. Már maga a cím is egyfajta „irodalmi valóságshowt” ígér, amely megengedi, hogy beleüssük az orrunk egy nagy író legféltettebb titkaiba, legmélyebbre temetett emlékeibe.

Vámos Miklós: töredelmes vallomás

Athenaeum Kiadó, 2018, 248 oldal, 3999 HUF

 

A nosztalgiázás és a vallomásosság egyébként is fontos eleme Vámos Miklós prózájának, aki most az idősödésre hivatkozva készítette el számvetését. Vall kompromittáló élményekről, kínos incidensekről, szégyellnivaló emlékekről, családról, barátokról, kevésbé illendő gondolatokról. És természetesen folyamatosan játszik ezekkel, mint aki élvezetét leli a határtalan, olykor megbotránkoztató őszinteségben, amit komoly, de könnyed, súlyos, mégis humoros hangvételben tálal. Mint aki maga is tudja, hogy a „szennyes kiteregetése” nemcsak remek marketingfogás, hanem gyógyító folyamat is, amely során az ember megtanulja, hogyan bocsásson meg önmagának és azoknak, akik veszélyes, nehéz, vagy kínos helyzetekbe sodorták.

„Az írás (nem csak a szépirodalmi) voltaképpen intim és egyszemélyes családállítás.”

A kukkolókra építő vallomásokon túl közben egy másik játékot is űz: egyre rövidebb és tömörebb novellákat ír, míg a végén már csak pár mondat, egy-egy szó marad hátra. Aztán jönnek az üres fehér lapok, mint egy jól felépített avantgárd performanszban. „Lehet-e novellát – történetet – írni még sokkal tömörebben, ha tetszik, töményebben? Kihívás. Én megpróbáltam, először szerkesztői kérésre, aztán már sportból, odaülök, rövidülök jeligére.” A szövegek folyamatos rövidülése egyrészt fricska az egyre kurtább írásokat közlő lapokkal szemben, másrészt kísérletezés az irodalmi műfajokkal: a novellákból idővel egypercesek, az egypercesekből versek, a versekből egyszavasok lesznek.

„Imádok élni. /Gyűlölök félni. /Egy rohadt f betűn múlik az egész?”

Vámos sok szempontból a határokat feszegeti vallomásaiban, amelyek meglepően bátrak, néhol már-már zavarba ejtően vakmerők. Az író egészen különböző szerepekben jelenik meg bennük, egyszer gyerekként látjuk, máskor fiatal zenészként és sportolóként, majd férjként, elváltként, háromgyerekes apaként és idősödő férfiként. Bár a legtöbb szöveg hemzseg az öniróniától, vannak köztük kifejezetten súlyos darabok is, főleg azok, amelyek a keserédes gyerekkorról, és a szülőkkel való kapcsolatról mesélnek. Ilyenek például a Dad og ok és a Családfő című novellák, amelyekben az elbeszélő számot vet mindazzal a teherrel, amit gyerekként szülei raktak rá. Ezekkel a történetekkel Vámos arra is rámutat, hogy sokszor nem is azt a legnehezebb bevallani, ami történt, hanem azt, hogy milyen képzelgések támadnak bennünk az adott események nyomán. Az egyik szöveg például azzal a gondolattal játszik el, hogy mennyivel könnyebb lehetett volna a fiatalkora, ha apja 1956-ban meghalt volna.

Vámos Miklós kompromittáló élményekről vall új kötetében

Vámos Miklós a Könyvfesztiválra megjelenő új kötetében a novella műfajával kísérletezik. Elmélete szerint ugyanis a novella nem azonos az elbeszéléssel, hiszen az utóbbi akár harmincezer karakter is lehet, míg egy jó novellának el kell férnie egy hetilap oldalán. Az író legújabb szövegeiben...

Az önvizsgálat tehát sokszor a végletekig elmegy ebben a könyvben, ennek ellenére a szövegek elég baráti hangvételűek, az író sokszor kiszól az olvasókhoz. A kitárulkozás ráadásul túlmutat a személyes kereteken, olykor megjelennek társadalmi, politikai problémák is. A Hűbér című írásában például teljességgel kifakad a magyarországi viszonyokkal szemben, kitérve az egészségügyre, az oktatásra, az igazságügyre és az állami vállalatokra is. „Hölgyeim és uraim, fájdalom, de feudális rendszer ez, annak sajátosságai szerint alakul a sorsunk. Hűbérurak és hűbéresek, két osztály van csak, vagy az egyikbe tartozunk, vagy a másikba.”

Vámos Miklós: Az írás olyan, mint a sztriptíz

Fotó: Valuska Gábor „A könyveimben elsősorban saját magamat teszem közszemlére" - állítja Vámos Miklós, akinek Sánta kutya című regényét a közelmúltban adta ki újra az Európa. Utóbbi hőse Vucaként, Évaként, Oti néniként éli meg a huszadik századot, miközben hazugságok, szerelmek, csalódások és változatos igazságok bonyolítják mindennapjait.

Bár a novellák között több olyan is van, ami már megjelent különböző lapokban, ez a kötet nem csupán válogatás, hanem egy nagyon is átgondolt, összeszerkesztett gyűjtemény, amelyben a szövegek egymással párbeszédbe lépve adnak ki egy nagyobb egészet. Ahogy az egyre rövidülő írások összeállnak, egy fájdalmas és boldog pillanatokból, nehéz és vicces helyzetekből álló élettörténetet rajzolnak ki.

A töredelmes vallomás bizonyos értelemben tehát visszatekintés és értékelés, másfelől nézve viszont inkább idősödési kézikönyv. A kötet vége felé egyre többször kerül elő az öregedés és a halál témája: „El is jutottunk az ötödik nagy sokkhoz, a halálhoz. Azt ugyan miképpen lehetne túlélni, hm?” A könyv utolsó szavai is a lezárás-lezáratlanság kérdésével játszanak:

„Nem. Talán. Mégsem. Mégis. Igen.”

Ezeket összeolvasva az is eszünkbe juthat, hogy a szerző talán nem is nekünk, olvasóknak hagyta meg az üres oldalakat – még ha ezt is állította a könyv elején –, hanem magának, és a további átélendő szégyellnivaló élményeknek.

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!