Általános cikkek beszámoló marno jános

Sáskazal a belvárosban (Apacuka, Marno János, beszélgetős-felolvasós)

florescu | 2008. március 06. |

(Fotók: Valuska Gábor)

Marno Jánossal eddig kétszer találkoztam. Az első alkalommal egy ifjú költő bemutatkozó kötetét prezentálta az Írók Boltjában, másodszor pedig Ungvárnémeti Nárciszához írott esszéjét olvasta fel a kötetbemutatón a Nyugati téri Alexandra Könyvesházban. A két esemény óta sikerült bepótolnom nagy hiányosságomat: elolvastam Marno legújabb kötetét. Ezzel, valamint a tegnapi – majdnem egészestés – beszélgetéssel nyugodtan mondhatom, kialakult képem Marno Jánosról, kábé úgy, mint amikor a csecsemő először tipeg oda a tükör elé, és látja meg önmagát, kialakítva ezzel a csalfa imágót, ami egyszerre ő is, meg nem is. Az Apacukában sorra kerülő, Kelemen Kör által szervezett esten sokan beléphettek az imagináriusba, és ehhez még tükör sem kellett. A zenei aláfestéssel (vagy a hangerőből ítélve inkább belefestéssel) tarkított kellemes hangulatú beszélgetésen szó esett írásról és anarchiáról, koncepciós perekről és recepcióról, esti sétákról és a mimikriről – ahogyan erre Tolvaj Zoltán, az est kérdezője is reflektált, még órákig tarthatott volna a beszélgetés, de így is elégedettek lehettünk. Ahogyan Kierkegaard esetében az első szerelemmel, most mi is úgy mehettünk haza, hogy örültünk a „találkozás” minden pillanatának, minden szempillantásból hazavihettünk valamit újat.

A Plastic Rabbits kezdő taktusai alatt egyszerre éreztem magam New Orleans utcáin, és otthon a kényelmes fotelben, amint esti lehúzós cigim közben valami softcore elektronikus zenét nyomatok, hogy jó legyen az álom, és majdan kellemes az ébredés. Az estet szervező művészeti csoportosulás „saját” zenekara végülis pazar felvezetőt tartott, ám az egész lehetett volna kicsit halkabb. Tolvaj Zoltán felvezetője pedig lehetett volna rövidebb – hosszú perceken át vártam arra, mikor kerekedik ki végre egy kérdés a bevezető mondatok néhol „barokkosba” nyúló kavalkádjából. A kérdező elsősorban a költő „anarchista szövegépítkezését” próbálta a kortárs recepcióhoz kötni, felelevenítve számtalan vers játékos megoldásait, intertextusait, és életrajzi vonatkozásait. Marno az utolsó kijelentésbe kapaszkodva vette át a mikrofont, és gyermekkoráról beszélt, amikor is a rajzolás helyét szépen lassan átvette az írás. Az apolitikum és anarchia vonzáskörében „nevelkedett” szerző eleinte az avantgárdban (ezen belül is a fluxusban) látta volna a megoldást az általános művészi fülledtségből következő tehetetlenségérzésre, majd ebből is „kiábrándult”, mikor észrevette, hogy a hierarchia és a különböző „elnyomástechnikák” ebben a kontextusban is működtek. Az önartikuláció „maradt” számára, és ezzel az örök egyensúlyi helyzet megteremtése, mely során a szerző-beszélő sem tiporja a földbe a nyelvet, és a nyelv sem kebelezi be az írót. Az első blokkban még szó esett a sétáról, ezzel a gondolkodás mechanizmusáról, mely során a nyelvvel való „huzavona” még érdekesebb – ilyenkor ugyanis olyan, mintha egy gép gondolkodna helyettünk.



Marno zseniálisan olvas fel. A lassú, kimért tagolással, a mondatzáró írásjelek (szinte) felrajzolásával, felmutatásával ugyanazt az élményt kapom, amit a versek olvasása közben: azon morfondírozom, miért is jó ez az egész, de közben élvezem. Megpróbálom kikerülni a csapdákat, de a „verskaland” látszólagos monotonitása ellenére rendkívül jól szórakozom. (Ellenpéldaként álljon itt Babits Mihály hangja.) Marno megmagyarázza a verseket, és ezzel tudatosan-tudattalanul megelőlegezi az est második felvonását, ami anekdotamesélésben merül ki. A legérdekesebb az 1972-es cezúra felelevenítése: a terrorizmussal való naív rokonszenvet egy csapásra destruálja a müncheni olimpia véres epizódja. Marno ekkor kezdett bele egy új kontextus építésébe. Innen számítható „a nyelv: összeesküvés” tézise, valamint a kilépés az Édenkertből az önállóan megalkotott „gettóba”. Mivel azonban a korszakhatárok felállítása még ebben a helyzetben is kicsit direktnek tűnt (még ha konkrét életrajzi emlékről is volt szó), a beszélgetés megint felolvasásba „fordult át”. Miközben Marno akkurátusan elmagyarázta a versek keletkezési körülményeit, felrémlett bennem, hogy egyszer sem tudtam jól szórakozni egy olyan filmen, aminek előtte elmondták a tartalmát és a csattanóját. Bár nem mozizni jöttem az Apacukába, arra gondoltam, lehetnek kivételek.


Az utolsó blokkban, levezetésként Marno „nagymestereiről” esett szó, valamint arról, hogyan szavalta a költő hazafelé menet az „olykor giccsbe hajló” Pilinszky Apokrifjét (amit egyébként máig a XX. század legtökéletesebb versének tekint). Megvilágosodunk, és kiderül, honnan ismeri egymást Marno János és Tolvaj Zoltán: egy irodalmi portál a költőt kérte föl „gyilkosozásra”, azaz a versek szemlézésére, és ennek folyományként Marno egy álnickbe csavarva magát mimikri-verseket küldött át. Tolvaj erre azt reagálta, hozzá ne nyúljon a kedves szerző a szövegekhez, úgy jók, ahogy vannak! A Nárcisz készül című kötetből hangzanak fel az utolsó versek, köztük az est elején már „megpendített” Sáskazal is. Bár a beszélgetést „hivatalosan” lezárták, látszólag folytatódott. Még sokáig. Összességében egy remek beszélgetést hallgathattam, a sör is jó volt, és azon is túltettem magam, hogy a hallgatóság – az ügyesen elejtett poénok ellenére – csak akkor nevetett hangosabban, mikor Marno a „makulák lengedezéséről” beszélt. Vissza nem tudnám keresni, mi is volt ez, de akkor ütött. Ahogyan az egész este. (Sőt, amikor fél órával később sikerült egy olyan helyre bemennünk, ahol lakodalmas rockzene ment, rendkívülimód kezdett hiányozni az Apacuka-féle hangoszene is.)

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!