Általános cikkek vetélkedő nyugat

Nyugaton a helyzet...

kovacsbalint | 2008. április 14. |

A Nyugat centenáriumának farvizén megannyi tárlat, előadás, irodalmi est, felolvasás, színielőadás és a többi után nemrégiben heti rendszerességű tévés vetélkedővel jelentkezett a Magyar Televízió kettes csatornája. Megnéztük az április tizenharmadikai – alább megtekinthető – adást, és nem voltunk tőle lenyűgözve.

A vetélkedő ezúttal nem tévében megszokott formában zajlik, interaktivitásról, telefonos segítségről, sőt izgalmakról szó sincs benne: kilenc, az irodalomtörténethez jobban vagy kevésbé, mondjuk úgy: a közepesnél sokkal közelebb azért nem álló színész és költő verseng a pontokért. A producer vélhetően úgy gondolta, kínos és a Nyugat szelleméhez semmiképp sem méltó ötlet volna „igazi celebeket” a piros, fehér és fekete fotelekbe ültetni; ám a téma valós szakértőit versenyeztetni még közszolgálati televízión is túlontúl szembemegy a nézőszámnövelés elvével. (Meg kell hagyni, valóban igen ritkán hallani a „Gyere, Géza, Angyalosi Gergely van a tévében!”-szófordulatot – a közszolgálati tévék szerepéről pedig nem e helyt fogunk vitát indítani.) A versenyzők névsora tehát csapatonként: Lator László, Ráckevei Anna és Mácsai Pál; Békés Pál, Hegedűs D. Géza és Szabó T. Anna; valamint Bálint András – akinek minden kétségen kívül itt a helye –, Várady Szabolcs és a talán leginkább kérdéses, s valóban elég csendes szereplő, Kéri Kitty.



(A videó itt is megtekinthető)


A feladatok nagyjából azt hozzák, amire számítani lehet: a néző nem alél el a fantázia szárnyalását látva, de panaszra sincs oka. A legnagyobb nyugatosok idézetei szerelmeikről (feladat: ki mondta kiről), kávéházak, filmadaptációk, múzsák felismerése... Ez rendben is van, ám kitűnik: a műsor nem is mer, nem is akar sokat markolni – a nagy nyugatosok kivétel nélkül csak a legnagyobbak. Van itt bőven Kosztolányi, Ady és Móricz, de egyetlen szó sem esik mondjuk Szép Ernőről, Szomory Dezsőről vagy Tersánszky Józsi Jenőről, s nincs semmiféle utalás arra sem, vajon ez egyfajta kronológia miatt van-e így, s ha igen, akkor majd a későbbiek során lesz-e csak szó Vas Istvánról, Ottlik Gézáról vagy Németh Lászlóról (félő: nem lesz szó róluk). E nélkül viszont gyanús: az ismeretterjesztés megáll azon a szinten, ahová a legtöbben úgyis eljutottak már (talán nem kell magyarázni, mennyivel több szó esik Adyról, mint Vasról). Persze mondhatnánk: a semminél ez is több – ám ez a policy nem áll túl erős lábakon, ugyanis egészen biztos, hogy csak egy igen erősen szűrt réteg kapcsolja be a tévét irodalmi műsor miatt; s e réteg nem azokat fedi, akiknek újdonságként hat Kosztolányi neve is.

Elhangozhatna a védelem oldaláról az a látatlanban abszolút jogosnak tűnő állítás is, hogy „hiszen ez nem ismeretterjesztés, csak könnyed szórakoztatás”. Ez viszont legkésőbb az ötödik perc táján semmivé foszlik – a műsor olyannyira nem más, mint ismeretterjesztés, hogy egyértelmű, minden egyéb csak keret e mellett. Nagyon gyanús ráadásul, hogy a válaszadók korábban már alaposan betanulták válaszaikat: egyrészt egy kérdés sem marad megválaszolatlan, noha tudjuk jól, hiba a legjobbaknál is becsúszik (ha ez nem így volna, épp a vetélkedők létjogosultsága szűnne meg); másrészt erősen hiteltelenek azok a képsorok is, melyeken a csapat egyik tagja homlokát ráncolva fejti ki, milyen nehéz is a feladvány, majd látszólag az átlagosnál hosszabb ideig dugják össze fejüket – majd snitt, és a versenyző tíz perces, hibátlan, szépen felépített kiselőadást tart a perfekt válasz mellé. Nem túl életszagú az sem, ahogy a szereplők már-már egymás szavába vágva mesélnek erősen irodalomkönyv-szagú anekdotákat, melyeket az „És azt tudtátok, hogy...”-bevezetéssel konferálnak fel, olyan hangsúllyal, mintha a legújabb pletykát készülnének megosztani cimboráikkal. A háromnegyed órás műsor végére a nézőben nem marad kétség: itt pusztán néhány eleve könnyen emészthető kiselőadás tálalását igyekeznek díszíteni, hogy az irodalmi estekre nem járó publikum gyomrát se feküdje meg a menü.

Ennek az éremnek pedig két oldala van. Az egyik az elismerés: jó, ha a kultúrát, irodalmat sikerül minél több háztartás vasárnap délutánjába becsempészni, s a módszer nem is nyom túl sokat a latban (noha nehéz mentséget találni azon kínos pillanatokra, mikor hangos hahota és taps fogadja Hegedűs D. megjegyzését, miszerint Karinthy és szerelme külföldi útját Hatvany támogatta; s arra is, miért nincsenek ezzel szemben igazi poénok, vagy legalább emberi pillanatok). Az érem másik oldala még kevésbé fényes: ha ugyanis vetélkedőt nézünk, nyertesekkel és több vagy kevesebb pont elnyerésével, akkor egyértelműen elvárjuk azt is, hogy a kérdésekkel (és, ugyebár, a válaszokkal) helyben találkozzanak először a delikvensek. Ha ez nem így van, azt átverésnek hívják – az pedig egy másik csatorna másik műsora.

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!