Az irodalmi Nobel-díjra is esélyes Nádas Péter író, fotográfus a teljes fényképészeti életművét reprezentáló gyűjteményt adományoz a Petőfi Irodalmi Múzeumnak. A 123 darabból álló gyűjtemény PIM Művészeti tárába szánt része 31 polaroidot, 45 db silverprintet és c-printet (Chromogenic color), valamint a Collection FNAC utazó kiállításon (2001) bemutatott képek összesen 47 db C-printjét tartalmazza, a Könyvtár számára pedig Nádas írásainak idegen nyelvű fordításait és kiállítási plakátokat. Nádas október 16-án a PIM vendége lesz, és felolvas Világló részletek című készülő memoárjából.
Nádas Péter Kossuth-díjas írót elsősorban mint szépírót ismerjük. A pályáját fényképészként kezdő Nádas fotóit azonban már a legelső évektől kezdve meghatározza az a „semleges figyelem”, amelyre viszont már íróként utal Világló részletek című esszéjében: „Ha a figyelem semleges, ha éppen semmit nem akarunk, még csak nézni sem, akkor önkéntelenül, ösztönösen követjük a fény és az árnyék útjait.” A Petőfi Irodalmi Múzeumnak jelenleg átadott fotóanyag hét témakörbe rendezve követi végig „a fény és az árnyék útjait” – a hatvanas évek elején készített képes tudósítások felvételeitől az ezredforduló tájékán keletkezett minimalista alkotásokig.
Tárgyukat tekintve találhatunk itt szociofotókat, portrékat, természetképeket, csendéleteket – a Nádas-féle látásmód tükrében, amely egyre inkább lemarja a tárgyi valóság fölös pompáját annak tartós alapszerkezetéig. Cserében viszont valamiféle jótékony fátyolszerűség – fény-árnyék raszter – ereszkedik a látható valóság lecsupaszított vázára. Hús a csontra. A Nádas által sűrűn emlegetett és szívósan alkalmazott „semlegesség” nem volna más, mint a részrehajlás nélküli figyelem megbocsátó gesztusa: a sokdimenziós voltában felfoghatatlan létezés vizuális modellezése, láttatása a fénykép kétdimenziós közegében. Hiszen a fotósnak az a dolga, hogy figyeljen arra, sőt mindarra, ami éppen az útjába kerül, amit muszáj valahogyan látnia és láttatnia.
A most átadott fotográfiák egy része a nagy közönség számára is látható volt a Petőfi Irodalmi Múzeum tavaly októberben megnyílt és 2013 februárjában bezárt „…mit tesz a fény…” – Nádas Péter fotográfiái 1959–2003 című kiállítás alkalmával.