Általános cikkek foci litera 2010 vb2010 farkas zsolt

Farkas Zsolt: Ronaldinho nincs ott a vébén - Foci Vb a Literán

Könyves Magazin | 2010. június 23. |

Nem sérülés miatt. Dunga annyira koncepciózus, hogy Ronaldinho már nem fér bele. Uh. Ekkora szemtelen otrombaságot. Nem érdekel, mit hoztok fel a védelmében. Brazíliának nem szabad nyernie. Íme egy videó a sok közül az empirikus bizonyítékokkal: pontosan mi is az, ami nem fér bele a koncepcióba. Én csak egy kis történelmi és filozófiai hátteret vázolok, szakmai ártalom.

Ronaldinho korszakos jelentőségű focista. Az emberré lett ördöngös angyal. – Hogy unod már – nem érted még – ezeket a mondatokat. De gondolj bele. Kell ilyen nekünk? Kell bizony. Ha még mindig nem érted, akkor aszondom: mellette Maradona csak egy szuperrafkós, hisztis maffiózó. Sokan tudnak nagy dolgokat, vannak minimum akkora megmozdulásaik, pillanataik – de azért Ronaldinho mégiscsak egy kicsit kilóg, felfelé, a legtöbb irányba. Többet tud. Egy grádiccsal jobb. A többi zseni mind kicsit egysíkúbb, lemarad az összesítésben. Egyetlen figura mérhető hozzá, Messi. Fura, hogy ennyire különböznek egymástól.

A 70-es évek második felében teret nyert erőfoci elsöpörte az addig uralkodó rafkófocit. 

A rafkófoci lényege, hogy szegény (főként latin és keletiblokk) országok kis- és kamaszfiú-népességének zöme szabadidejének zömét a focipályán tölti. Taktikailag: minden rafkófocista minden megmozdulása azt sugallja más gyermekkorra visszatekintő ellenfelének, hogy ő már 6 éves korában a grundon sokkal jobban csinálta azt, amivel szegény ellenfél most itt nemzetközi szinten próbálkozik. (De az semmi, még az öregek is jobban csinálták!) És ez nagyjából igaz is volt a rafkófoci nagy korszakában, az 50-60-as években.

Egy friss, drámai példa erre a kissé időutazásszerű Portugália–Észak-Korea meccs. Utóbbiak teljesen meggyőzőek az első percekben. Kúlabbak, hájtekebbek, mint Dél-Korea. Tesz, fut, visszahúz, bevállal, nem ijed meg. Ha elképzeled a magyarokat a helyükben, akkor látod a különbséget. A portugálok is látják: a magyarok ellen nem is próbálnának ilyen olcsó trükköket bevetni. Frusztráltak: csak nem egy küzdős, meddő, helyzettelen meccs lesz? Áttörhetetlen kommunista betonbunker, aztán még a végén ők találnak egy gólt? Az látszik rajtuk, hogy mind a 95 percet ebben a tempóban fogják végigrohangászni. Az első gólörömnél látszik, mennyire frusztráltak voltak „a luzitánok”. De megtört a pisla koreai fény. A félidő még 1:0 volt, ne feledjük, viszont a második gól után mintha csak a KNDK bukását játszották volna el kissé túl didaktikusan: az álarc lehullt, a lufi kidurrant, a hazugság gátja átszakadt, és elsöpör bennünket az irdatlan igazság. Extrém értelmetlenségeket csináltak, meg voltak zavarodva, igazi lúzer-pánik-delíriumba kerültek – itt már hasonlítottak a magyarokra.

Megannyi csodás dolgot termett tehát a rafkófoci kultúra, de a korrupció jelei is kiütköztek. Hogy ne lettek volna ott a játékukban, amik ott voltak a társadalmi-politikai életükben, ezekben az érzelmileg és gazdaságilag masszívan deficites, elfojtó-elnyomó, korrupcióbarát rendszerekben, amilyenek az 50-70-es évek latin és keletiblokk országok voltak.

Az erőfoci – nagyjából  északi/germán/protestáns propozíció, Norvégia, Skócia, Észak-Írország, Wales, Anglia, Szovjetunió, ilyenek. Lényege, hogy mindig lefutod az ellenfelet, a meccs elején kicsit, a végén nagyon. Nagyobb testűek, magasabbak, erősebbek a játékosaid. Cserélhető alkatrészek egy taktikai gépezetben. Profi az, aki minden helyzetben tudja és teszi az előírt megoldást. Stb.

Ez hatalmas kihívás elé  állította déli/latin/katolikus mórest. De ez tartotta a lépést. Egy darabig itt-ott a keletiblokk is (bolgár, román, horvát, cseh fellángolások a 80-90-es években). Ám az erőfoci-paradigmaváltás egy korábbi fotballnagyhatalmat radikálisan leszakított az élmezőnytől: Magyarországot. (Mely azóta is csak zuhan és zuhan egy hófehér kráterben. Vagy már elindultunk fölfelé?) Erre a korszakra esik Afrika felzárkózása az élmezőnyhöz, ami jelentős szerencsés felfrissülést jelentett. A hiperszervezett európai védelmek és 0:0-ák korszakának betonfalait inkább színesbőrűek bontották meg.

A globálissá váló, egyre népszerűbb, színesebb és fejlettebb foci azonban magán viseli, felszínre hozza a kulturális identitások és integrációk diszfunkcióit is. Nézzünk néhány elterjedt játékrontó szokást, érzelmet, dogmát. A „csak a győzelem számít” ostoba agresszív krédójának egyik fő realizálási terepei. („Csak a szex számít.” „Csak a pénz számít.” Mind milyen hülyén hangzik. Ez a mondattípus nem ad ki értelmes maximát, csak egy neurópara tünetet.)

Például 1. Mindent szabad, amit a bíró nem vesz észre. Takarásban cibálom az ellenség mezét, benyomok egy könyököst, kézzel ütöm le magam elé, be a kapuba. Professzorok: Maradona, Thiery Henry, és a frissen habilitált Luis Fabiano, aki Elefántcsontpartnak lőtt második gólja előtt az öreg profokat megszégyenítve kétszer is kezezett. Először bal alkar, másodszor jobb felkar, mindkettő szándékos. Szerencséje, hogy előtte rúgta azt a nem akármilyen első gólt. Persze Henri is jó srác, a szép focit kedveli, mégis ő lett a régi rendszer áldozata és az új mártírja. Az új korszakban isten szeme mindent lát, meggyónni meg lehet, de eltitkolni nem. A franciák mostani szereplése nyilvánvalóan ennek a problémának az acting outja is volt. Jellemző, hogy az a koncepciótlan Dunga Kettő csakazért se játszatta Henryt, csak a balhé után. Maradonát – jobb esetben az őszseni mentelmi jogán – szeretik a simlis oldaláról nézni. Neki is irtózatos szerencséje volt, hogy ugyanazon a meccsen rúgta második leghíresebb gólját, amikor saját térfeléről elindult a lasztival, végigszlalomozott az imbolygó angol bóják között és begurította – mint a leghíresebb gólját, amikor fejelést mímelve kézzel ütötte be az angol kapuba. Amúgy meg a Maradona-kultusz értékeléséhez hozzátartozik a bálványnak ez az arca.

Például 2. A színészkedés különösen ízléstelenül tragikomikus aspektusa a korrupciónak. (Kacagj, Bajazzó!) Rendkívül elterjedt. A latin focikultúrák különösen fertőzöttek, de friss extrém példának ott van a nem-nézem-meg-a-nevét Elefántcsontparti Csákó, aki nemcsakhogy abszurd módon nekirontott Kakának, de szégyenteljes ripacskodásával sikerült ki is állíttatnia a szerencsétlen francia bíróval.

Például 3. A mezhúzás általános elfogadottsága jelenleg a legpontosabb mutatója a globális focikultúra korrumpáltsági fokának. Ez a különlegessége abból ered, hogy 1. többnyire igen jól látható, megítélhető (szemben pl. a lessel, vagy a kemény és a durva elkülönítésével, vagy kint/bent volt-e a labda, jónéhány esetben nem könnyű, még visszanézve-lassítva se) 2. az égvilágon semmi köze a focihoz. Iszonyú egyszerű és értelmes szabályt lehet és kell alkotni: aki megfogja az ellenfél mezét, mindegy, mennyi ideig, mennyire erősen, minimum sárga lap. Nos, ez a szabály állítólag létezik, a gyakorlatban azonban szemérmetlenül megengedett. Semmiképp sem szeretném eldönteni, hogy a hivatalosan megengedett, vagy a sunyi-maffiózó mezrángatás-e a rosszabb.

Például 4. Úgy látszik, szerencsére nem ez a helyzet a különlegesen arcátlanul durva és nyílt játékrontásnak az utóbbi pár évben elharapózott jelenségével, a könyökléssel. Meghökkenve, majd, miután hosszan ragozták, fokozódó erősségű szidalmakkal kísérve hallgattam az m1 stúdiójában ülőket, akik azon siránkoztak, hogy a szaúdi bíró mennyire dilettáns, hogy azonnal kiállította a Svájci profit, nem látott még igazi focit, nem szabadna hagyni, hogy ilyenek tönkretegyenek meccseket a vébén – miközben többször is lassítják, hogy a Svájci Profi hogyan csapdos hátrafelé folyamatosan a karjával az őt kísérő, szerelni akaró chilei játékosok felé, kettőt is sikerül megütnie. Nem hiszel a szemednek. És a fülednek.

Satöbbi, lehetne sorolni, labdakikísérés címén a legdurvább feltartás…



Szt. Ronaldinho fellépésével világossá vált, hogy a puszta erőfoci kevés. Még a feldúsított, rafkóval összeérő addigi változatai is. Hogy szükséges, de nem elégséges. A csúszás-mászás a pályán kevés. A nyelvkilógatás, a lélekkitevés, a drákói taktikai fegyelem kevés. A meccsenkénti/emberenkénti 15 km futás kevés. Hogy az állandóan lökdösődő, ütköző, taszigáló, mezhúzó, minden szép és sikeres megmozdulást taktikai szabálytalanságokba fojtó rombolás és rakkolás kevés. A mindegy-hogy-mennyire-csúnyán-de-győzzünk-1-0-ra filozófia kevés. Hogy az agresszivitás kevés. A vér, verejték és könnyek: kevés. A játékrontás, a korrupció szisztematikus filozófiája kevés.

Nem ő (volt) persze az egyetlen. A világ hét sarkának megannyi kis és nagy pályáin milliók és milliók mindennapos áldozatos élvezete táplálta játék szellemét. Az életet, a szépséget, az erőfeszítés örömét, a kommunikáció mélységét. A mesteri ügyességet, a legérzékibb kontaktust a legabsztraktabb objektummal, az isteni idommal. A tökéletes csel gyönyörét, ahol ponthogy nem haragszik senki, ha valakit nagyon, de nagyon csúnyán átvernek.

Ronaldinho a bűvész, a zenebohóc, a ripacs. Ezer mutatvány van a tarsolyában. Az már anyanyelv, azt kreatívan lehet beszélni, az nem olyan, mint amikor valaki csak három szót tud, de azt nagyon. Ha Ronaldinho elrontja, az is szebb, mint amikor Sokan Másoknak sikerül. Ronaldinhón a vak is látja, hogy zseni, még a magyar írók anyukái is kiszúrják. Ezt a mozgást. A lehetőségek és események hirtelen, focikerülő szemmel is azonnal érzékelhető kinyílását. Ezt az üdvözült arcot, a félkegyelműségig igaz mosolyt, a majom-cyborg-zsonglőr vágtát…

Ronaldinho igen eredeti, hatékony, szórakoztató játékán van egy kis – nagy adag –  barokkos, sőt flamboyant. Hogyne lenne, régi latino-spanyolamerikai tempó. Ami nélkül nincs ő, ami az ő utánozhatatlan és bámulatos stílusa. Ami olykor, pl. ha épp nincs olyan jó napja – ember (/ré lett, ugye) –, modorosságnak hat. A minden csodát három nap alatt megunó oppresszív resszanter (elnyomó fikázó) azonnal lecsap a lehetőségre, hogy megsemmisíthesse a történelmi érdemet, a két lábon teperő erényt, a mókás gráciát, a tündöklő szellemet, a szupraprofi hiperoperacionalitást (hogy azonnal bekúrja amúgy), és végül, de nem utolsó sorban a szeplőtelen eredményességet. Mert Ronaldinho nem vesz részt a romlottság rituáléiban. Nem műesik azonnal, mint a „profik”. Nem fetreng hisztérikus görcsben meg nem történt szabálytalanságoktól. Nem cibálja ellenfelei mezét. Nem követeli magának automatikusan a bedobás jogát, ha róla ment ki a labda. A játékban érdekelt, nem a játékszabályok kijátszásában, hiábavalóságuk és érvénytelenségük felmutatásában. Cselben utazik, nem gáncsban. Csel és nem csal. „Vélemény”-formáló resszanterünk viszont, ha már rossz hírbe nem hozhatja a jót, elfelejti.

A baj csak az a resszanter készenléttel, hogy Ronaldinho a rossz napjain is az emberré  lett ördöngös angyal, korszakos jelentőségű focista, jobb, potensebb a csapattársak átlagánál, különösen helyzettelen meccseken számít, hogy a csákóban benne van bármikor a gól/passz. Gondold csak el (ha nem megy, javaslom Az ötven első randi című frissítő limonádét Hollywood mellől): AC Milan-rajongó vagy. Bérleted van. Az egyik bajnokin egy új szerzemény mutatkozik be, bizonyos Ronaldinho. Brazil, nem fiatal már, és nem a Barcelonából jött, hanem az ismeretlenség homályából, mondjuk a Comóból. Még sose láttad, nem hallottál róla korábban. De az igazi Ronaldinhót látod. Na? – Persze hiábavaló minden példázat azzal a valószerűtlenséggel megspékelve, hogy ez az ember, ez az önmagában is valószerűtlen ördöngös angyal, akit most látsz, a Comóból jött, és eddig nem hallottál róla.

Túl szép? Ronaldinho nem elég hasznos, nem elég hatékony? Az ösztönösen rosszízlésű  Knézy Jenő kísértete rémlik fel. Az eleganciáról, a mesteri tudásról, a szépségről mindig a haszontalanra asszociál. Ilyennek tippelem Dunga betegségét is, sokan szenvednek benne. A tünet ez a kényszeres téveszme, miszerint a hasznosság, hatékonyság nem ízlés-, hanem ténykérdés, és a szépséghez aztán végképp semmi köze. Nézzél balettot, ha te ilyen kifinomult művészlélek vagy. Nyerni kell, és az nem a dőre szépségről, élvezetről, szórakozásról szól, hanem kőkemény harc, háború, életre-halálra – legalábbis a profiknak. – Mi van, bazdmeg? Nem megy vissza védekezni? Dehogynem, ezen már régen túl vagyunk. Hát akkor mi a tétel? „Hatékony” és „hasznos”. Milyen szempontból? – Minél kevesebb érintésből gólt lőni? – Oké, innen is meg lehet közelíteni. Van más példa is, de Ronaldinho ebben a legnagyobb király, eleve átlag három cselre jut egy labdaérintés, gurul előtte a labda, hosszan, hozzá se ér – tessék, védőkém, próbálj te hozzáérni, feléd gurul, a kaputok felé – és persze amint a védő megpróbálja, vesztett. Viszont Ronaldinhónak egyetlen csel is elég a az ellenfél kapujától 26 és 13 méter közötti kritikus sáv megtételéhez, átlag négy másodperc alatt, ami éppen 1 védőátjátszás/másodperc/3 méter hatékonysági, illetőleg hasznossági ráta. Dunga menjen oda, ahová Domeneq és Erwin Koeman.

„(Esztétika és etika egy.)” (Wittgenstein)

Végezetül hadd utaljak még két másik (foci)történelmi jelentőségű alanyra és hagiográfiai tételre, mert ők ott vannak a vébén.

Szent Messi. Tkp. ő az északias zseni. Semmi flamboyance. Szerény, dísztelen, mint egy rusztikus, jelzésszerű kőkápolna a Spitzbergákon, még kereszt is alig van. Apja gyári munkás, anyja takarítónő. Szül. június 24-dikén a nyári (szemben Jézussal, aki a téli) napfordulót követő első nap, szentivánéjen (:mint én). Igaz, hogy Argentínában az téli. Egészen más a stílusa, és nincs modora, mint Ronaldinhónak, viszont elképesztően hasonló a hasznossági és hatékonysági rátája. Nemkülönben a mérhetetlen intelligenciái.

Szent Hollandia. Kis ország, nagy példa. Közel nem olyan erős bajnoksággal, mint a nagyoké, de közel olyan erős válogatottal, folyamatosan, 35 éve. Tkp. az erőfoci felemelkedésével jöttek, de kezdettől fogva nem spilázták dogmává, inkább fociztak. (Kicsit Dánia is ilyesmi.) Megérdemelnének már egy vébé-győzelmet, bár nem biztos, hogy ez az a csapat. Argentína tűnik a legjobbnak – így, hogy a brazilok nem nyerhetnek; de az Argentína–Hollandia döntő sem hangzik rosszul.

 

Korábbi írások:

Egressy Zoltán: Közel az égiekhez

 

Zeke Gyula: Nagypapa a kispadon

Nagy Gabriella: Bradley papa és a fia

Kukorelly Endre: Emberek, futballoznak

Kőrösi Zoltán: Sírás

Ágoston Zoltán: Maicon, KNDK, Kassai

Maradona belenyúl a történelembe - Szálinger Balázs írása

Mi a jabulani? Mi?! - Balázs Attila írása

Messi - Garaczi László írása

Két igaz ember boldog - Schein Gábor írása

Benni nagy napja - Zelki János írása

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!