Általános cikkek európa 2007 mrozek

Emlékeim nélkül soha!

trieckmann | 2008. november 05. |

B+
Slawomir Mrozek: Baltazár - Önéletrajz2007, Európa Kiadó, 344 oldal, 2700 Ft.
 


Gyógyír a felejtésre, agytréning, elszámolás a szerző eddigi életével; Slawomir Mrozek Baltazár című önéletrajzi regényére mindhárom fogalom igaz. 2002-ben egy agyvérzés következtében az író emlékező- és beszédkészsége erőteljesen, ám nem végérvényesen károsult, afáziás lett. A rehabilitáció részeként, logopédusa tanácsára ekkor látott neki új kötetének, hogy a sérült agyterületek működése helyreálljon. A hároméves munka gyümölcse azonban több, mint egy terápia végeredménye. Rendhagyó és nagyon időigényes szakasz volt ez Mrozek életében, a szerző teljes figyelmét lekötötte - és a korlátozott agyműködésének köszönhetően még nehezebb volt - az "újjáépítés" (a lepkevadászat sötét szobában).

Több ezer oldalnyi, kézzel írt, sokszor átdolgozott erőfeszítés, úgymond nyelvi, irodalmi gyúrásnak is végterméke ez a törekedő, kételyeket mégis kizáró őszinteséggel megszerkesztett visszaemlékezés, Günter Grass: Hagymahántás közben című kötetének hangulatában. Abban persze eltér egymástól a két mű, hogy Mrozek könyve nem vallomás, ő egyetlen céllal ült le az íróasztalhoz, mégpedig, „hogy visszatérjek az íráshoz az agyvérzésem után”.

Az emlékek leírásában a kilencvenes évek Mexikójából halad az idővel előre, megemlíti az eseményt, pontosabban élete „katasztrófáját” (a könyv végén még bővebben is kifejti betegségének és felépülésének körülményeit), majd visszatér Európába, egészen gyermekkorának legkorábbi szakaszába. Egy családcentrikus ember képe rajzolódik ki előttünk, Mrozek anyja iránti rajongása feltehetőleg meghatározta fiatalkorát, miközben apjával való viszonya nehézkesebb, nem felületes, de távolabbi és csendesebb, olyan kapcsolat, amelyben felhalmozódnak és kimondatlanul maradnak szavak.

Tizenévesként éli meg a II. világháborút; ilyen tárgyú élményeiben szintén felfedezhetünk hasonlóságokat a lengyel író és Grass közt: bár Mrozek nem volt katona, nem ragad le a borzadályok megjelenítésénél, ő akkor és ott elsősorban gyerek volt, se több, se kevesebb. Az eufóriát, hogy vége a háborúnak, egyik percről a másikra felváltotta az újabb totalitárius rendszer fojtó levegője: „Kitörő öröm, az önkívületig fokozódó lelkesedés, határtalan képzelőerő és végtelen boldogság töltötte el a lengyeleket néhány hónapig, míg észhez nem térítette a valóság. A látszatélet csak a filozófiában és csak 'egyénekre' osztva fogadható el.”
A kijózanodással együtt érkezett anyja betegsége, majd született meg apjával kötött kompromisszuma, hogy építészetet tanuljon. Már kölyökkorában is vonzódott a film, a színház iránt, tudta, hogy egy napon részese lesz ennek a világnak, ami aztán 1949 szilveszterén meg is történt.
„Először is - művészekkel italoztam. Nem számít, hogy ügyetlenül, és az sem, hogy én voltam közöttük a legfiatalabb. De ott éreztem először teljes biztonsággal, hogy közéjük fogok tartozni. Az az érzés, hogy végre hazataláltam, a későbbiekben reményt hozott az életembe.”
A hazatalálás és hazatérés egyébként is visszatérő motívuma Mrozek kötetének, azaz életének. Számtalan utazása, külföldön töltött évei, szinte elfelejtették vele hovatartozását, illetve hova-visszatérését. Mexikóból betegsége kényszerítette az öreg kontinensre, Lengyelországba, ami bizonyára hozzájárult sikeres felépüléséhez.

A kötet címét, a Baltazár nevet Mrozek amúgy megálmodta, másfél évvel az eset után. Saját elmondása alapján, az addigi szerző eltávozott az élők, vagyis inkább az alkotók sorai közül, szükségét érezte hát egy új név felvételének, hogy újra nekiállhasson írni, beszélni és emlékezni. Egy elgondolkoztató olvasmány az öregedésről, nagyon egyszerű, a szó legőszintébb értelmében elbeszélő stílusú, amely nem erőlteti, ugyanakkor nem is nélkülözi a humort és a merengést.

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

MARGÓ
...

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Az utolsó egyed című regényről, háziállatokról és klímaszorongásról beszélgettünk. Interjú. 

...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

...

Londoni zenész unokája írta meg a budapesti zongorista filmbe illő történetét

Egy mágikus erejű zongora és egy hihetetlen, de igaz történet: Roxanne de Bastion az Őszi Margón.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók