Általános cikkek európa 2007

Csak felnőtteknek!

wolferl | 2007. november 14. |

Jerzy Kosinski: A festett madár, Európa, Budapest, 2007.

Hosszú ideje figyelemmel kísérem a lágerirodalom és a háborús regény műfaját, de csak ritkán találok olyan alkotást, amely remekműnek nevezhető. Jerzy Kosinski regénye, A festett madár, nem is tartozik hagyományos értelemben az említett műfajokhoz, egyes elemeiben mégis meghaladja minden korábbi háborús klasszikus borzalomfokozatát.

Legelőször Bollobás Enikő kitűnő amerikai irodalomtörténetében bukkantam rá a lengyel származású író nevére, a könyv viharvert 1990-es magyar kiadására pedig a legközelebbi könyvtárban. Most azonban az Európa kiadó jóvoltából újra megjelent. Jerzy Nikodem Kosinski 1933-ban született a lengyelországi Lódz városában. A zsidó származású fiút szülei a második világháborúban nevelőszülőknél helyezték el, gyermekként egyedül, faluról falura kóborolva vészelte át a nehéz éveket. A háború után letelepedett az Egyesült Államokban, s rendhagyó amerikai pályafutása 1991-es öngyilkosságával zárult. 1965-ben írta meg máig legfontosabb, nagy hatású regényét, A festett madár címmel, amely egy csapásra világhírű íróvá avatta s kötelező olvasmány lett a jenki gimnáziumokban. Magyarországon viszont alig páran hallottak róla.

Kosinski műve azoknak az éveknek a stilizált krónikáját tartalmazza, amikor a szerző gyermekként elhagyatott falvakban bujkált a nácik elől. Miközben vándorol, a legnagyobb szörnyűségeket mégsem német üldöztetői részéről szenvedi el, hanem a lengyel falvak lakosságától. A könyv leginkább éppen emiatt okozott értetlenséget, sőt, kisebb botrányt is kavart Európában és hazájában. Kosinski kiskorú hőse, egy fekete képű fiúcska, akit mindenütt cigányfattyúnak vagy zsidónak neveznek – esetleg mindkettőnek egyszerre – első szám egyes személyben számol be hányattatásairól, amelyek minden korábbi, irodalmasított lidércnyomást felülmúlnak. Lengyelország északkeleti falvaiban sorra járja a parasztházakat, néhány falusi család befogadja, de csakhamar mindenütt nemkívánatos személy és a közösség gyűlöletének alkalmas célpontja lesz. Fekete szemében és hajzatában legtöbben valamiféle ördögi gyermeket sejtenek, aki rontást hoz a házukra. A kisfiú szinte mindenütt a primitív erőszak áldozata, csaknem folyamatosan bántalmazzák, az egyik háznál vérszomjas kutyával terrorizálják, másutt nyúlketrecbe zárják, beledobják a pöcegödörbe, s még abban a fiatal lányban is csalódnia kell, akiben ideiglenesen nyugalomra, szeretetre lel, miután szemtanúja lesz, hogy a lányt az apja egy bakkecskével kényszeríti közösülésre. A fiú egyetlen fegyvere az úgynevezett „kométa”, egy bádog konzervdobozból gyártott tűzőrző szerkezet, amely éppúgy megfelel védekezésül, mint a téli fagyban melegedésre. Persze ez a tárgy jelképes elem a könyvben. Azt a tüzet jelenti, amely vágy, szeretetéhség, élni akarás és indulat szövedékéből áll, s amely átsegíti a regény hősét a rettenetes élményeken. A regény címe ugyancsak egy metafora. A narrátor elmeséli egy Lech nevezetű madarász szórakozását, aki egyes madarait különféle színekkel festette be, majd amikor elengedte őket, fajtársai nem ismertek rájuk és tarka szárnyú testvéreiket széttépték a levegőben. Ez a jelenet könnyedén rímel a korabeli világállapotra. Ama szomorú jelenséget ábrázolja, amint az emberi faj kiveti magából bizonyos példányait, ha más tulajdonságokkal rendelkezik, mint a többség, sőt, az ilyesféle egyedeket nem tartják a fajhoz tartozónak, minekutána meg is semmisítik őket.

Kosinski nem kíméli olvasóját. Nyersen, naturálisan jeleníti meg a gyakran már abszurditásba hajló, szinte horrorisztikus történeteket, amelyek egykor talán nagyon is valóságosak lehettek. A kisfiú végül megnémul a fájdalomtól, s csak a regény végére nyeri vissza beszédképességét. Akkor viszont elemi erővel tör fel belőle az emberi nyelv és beszélni kezd. Ahogy a könyv szerzője is, aki a pokol köreiből hordja felszínre és dobja arcunkba mindazt az aljasságot, amit ember és ember egymással szemben elkövetni képes. Gyakorló egzisztencialistáknak ajánlott, kiváló szöveg.

 

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

MARGÓ
...

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Az utolsó egyed című regényről, háziállatokról és klímaszorongásról beszélgettünk. Interjú. 

...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

...

Londoni zenész unokája írta meg a budapesti zongorista filmbe illő történetét

Egy mágikus erejű zongora és egy hihetetlen, de igaz történet: Roxanne de Bastion az Őszi Margón.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók