Általános cikkek 2008 jaffa

Apokrif állatkert

anslemoo | 2008. október 28. |

A
Pálfi Norbert: Noé bandája, Jaffa Kiadó, 2008.

Sosem értettem az állatmeséket. Nem hiszem, hogy ha egy vérszomjas farkast emberi tulajdonságokkal kellően gonoszra duzzasztunk és rászabadítunk egy nyamvadt bárányra, vagy egy csökött madár szájából kiénekeltetjük a sajtot, attól bárki megvilágosodik, és rádöbben saját kicsinyességére és az emberiség bűnös voltára. Folyamatosan szívatták szerencsétlen állatokat, anélkül, hogy bárki rákérdezett volna a mesélő valódi szándékára. Eddig. Pálfi Norbert ugyanis alaposan belerondít a naiv-romantikus példázatok narratívájába. A Noé bandájában az állatok emberebbek az embernél, a rosszindulat és aljasság köröket ver Aesopusra és la Fontaine-re, és még a szentenciózus csattanók sem idegesítően álságosak. Mert ezekben a sztorikban nem muszáj magunkra ismernünk, az alternatív evolúció minden hivatkozás nélkül is megáll a saját lábán, felesleges komolykodás és zavaró anakronizmustól mentesen.

Ettől függetlenül szűk kétszáz oldalon keresztül állatmesékkel baromi nehéz ébren tartani az olvasót, és ez Pálfinak sem sikerül. De ha a sok kis szösszenetet szemezgetve, válogatva fogyasztjuk, a teljesség igénye nélkül, akkor az apró részek feltárulhatnak a maguk tökéletességében. Ez a szöveg ugyanis a kerettörténet ellenére sem komplett egész, a sztorikat elkülönítve, és az ítéletet a kontraszelekcióra bízva kell értékelni. Vannak zavarbaejtően jól sikerült parafrázisok, és kínosan gyenge meseparódiák egyaránt. De a lényeg azt hiszem a lazán értelmezett okításban rejlik. Mindegyik példázat önmagát jelenti, nem utal semmire, ha vicces akkor jó, ha szar, akkor meg jöhet a következő. Nincs pöffeszkedő filozófia a háttérben, nincs erőltetett didaxis és éppen emiatt lehet mégis komolyan venni ezt a próbálkozást.

A tipikus meseszerkezetre épülő rövid történetek egészen sajátos műfaji besorolást nyerhetnének, ha valaki megpróbálkozna az osztályozásukkal. Majdnem mindegyik egy jól ismert állatmese-szituációval indít, majd a didaktikus logikához szokott olvasói elvárásokat semmibe véve groteszk vagy irracionális végbe torkollik. Néha Örkény Egyperceseihez, néha Erdős Virág Másmilyen meséihez húznak a sztorik, azzal a különbséggel, hogy Pálfi mindig egy alapszöveget szinkronizál, a klasszikus porlepte filozófiáit igazítva a jelenlegi szituációkhoz. Emiatt sokkal jobban ragaszkodik az eredeti vezérfonalhoz, ami szerencsésen kordában tartja az említett szerzőknél szerényebb alkotói invencióját. Nem lő túl tehát a célon, de kellően agyament ahhoz, hogy történetei összemérhető távolságba kerüljenek a kiindulási ponttól.

Kerettörténet, egy négy epizódból álló Noé-parafrázis fogja közre az egy-másfél oldalnál alig hosszabb meséket. Ez a vízözön-értelmezés azonban nem más, mint tömény blaszfémia, álszent körökben valószínűleg már a cím is komoly fennakadást okoz (A fajok eredete), de ha ez még át is megy valahogy, a könyv zárlata tuti, hogy kicsapja a biztosítékot. A szerencsejátékos Isten tréfás akciója a tökéletlen Noé miatt balul sül el, és a ravasz állatoknak köszönhetően a vízözön után emberek helyett csupaszra borotvált majmok népesítik be a földet. Nem akármilyen vegyítése ez a intelligens tervezésnek az istenkáromlással, vagy a kreacionizmusnak Darwinnal. Persze nem kell túl mélyre látni a szövegben, ezek a történetek sem nőnek túl saját paródiájukon, de épp az önirónia miatt képesek valamit mégis megmutatni a végletesen kisszerű emberi gondolkodásból. Végül is a klasszikus állatmesék is az irónia távolságtartó gesztusa miatt vetítették az emberi gyarlóságot ártatlan állatokra. A Noé bandájában azonban megfordul ez a folyamat. Itt a mesékben kifejezett gyarlóságot, vagyis a gyarlóság narratíváját helyezi a szöveg az állatvilágba. Egyszerre nevethetünk tehát az emberiség borzalmain és ezen borzalmak torzításának vágyán.

A szörnyűségek ellen pedig csak nevetéssel, méghozzá az önmagunkon való harsány kacajjal védekezhetünk. Pálfi pedig pontosan ezt teszi. Kicsiben újraírja az évezredek hagyományaiból gyúrt állatmeséket, mindegyiket annyira torzítva, hogy a különbségekben felfedezhessük saját nevetséges komolykodásunkat. Nem kell eltúlozni persze, nem született világmegváltó mű, de a példázatokat olvasva sok minden egyszerűbbnek és komolytalanabbnak tűnik majd.

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

MARGÓ
...

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Az utolsó egyed című regényről, háziállatokról és klímaszorongásról beszélgettünk. Interjú. 

...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

...

Londoni zenész unokája írta meg a budapesti zongorista filmbe illő történetét

Egy mágikus erejű zongora és egy hihetetlen, de igaz történet: Roxanne de Bastion az Őszi Margón.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók