Általános cikkek typotex 2008

A tér kerettörténete

florescu | 2008. november 22. |

 

A
A tér költészete, szerk.: Steve Yates, ford.: Kemenesi Zsuzsanna, Typotex, Budapest, 2008, 266 oldal, 2900 Ft

 

A kötet magyar fordítójának utószavából kiderül, hogy jelen kötet hivatott betölteni a relatíve új diszciplína, a fotóesztétika oktatásának üres helyeit, mivel eddig nem létezett hasonló összefoglaló munka, innen-onnan kellett összeszedni a szövegeket, ami például kicsiny hazánkban azért sem lehetett egyszerű mostanáig, mert a tanszéki értekezletek egyik fő napirendi pontja még mindig a nyomtatópatronok és a fénymásolóba való papír körül szerveződik. Bár a Fotókritikai antológia pozitív értelemben félrevezető alcímével ellátott könyv feltehetőleg jottányit sem segít a különféle egzisztenciális problémákon, sok ember számára bizonyulhat könnyítésként. Fotókritika helyett inkább elméletről van szó (középpontban a tér problematikájával), de úgy tűnik, hogy – a két szélsőséget említve – a szem felépítéséről szóló anatómiai kitérőt, valamint különféle kiállítási katalógusokat leszámítva Yates híres antológiája közel háromszáz oldalon a lehető legnagyobb körültekintéssel járja körül a több tudományág számára is jelentékeny következtetésekkel és eredményekkel bíró területet, a teret.

A múlt század utolsó harmadában lejátszódó paradigmaváltás, ami többek között a tengerentúlon és Nyugaton a Culture Studies névre elkeresztelt interdiszciplináris kutatásokat is elősegítette, Magyarországon jóval újabb fejlemény, bár valószínűleg több mint jelzésértékű, hogy a Magyar Irodalomtudományi Intézet nevébe és profiljába is bevette a kultúratudomány(oka)t a közelmúltban. Elég csak belelapozni a kötet tartalomjegyzékébe, hogy ennek okát, egyszersmind nyomát megleljük: a fényképezésről, fotóról szóló diskurzus nem nélkülözheti a művészettörténeti kalandozásokat, és a szövegelemzéseket sem. A kötet 19 tanulmányának 18 szerzője (a kétszer is villantó kakukktojás egyébiránt ex-iparművészeti egyetemünk névadója, Moholy-Nagy László) között vannak ismert és nem annyira ismert nevek is – egy tanulmánnyal szerepel Carnap, a Bécsi Kör analitikus filozófusa, akinek Der Raum (A tér) című írása többek között Moholy-Nagyot is inspirálta, de megtalálható El Liszickij, az orosz avantgárd jeles képviselőjének kiáltványszerű fogalmazványa is.

Több írás témája azon fordulat, amely a fénykép feltalálását egyáltalán elősegíthette: Jonathan Crary a látás modernizálódásáról, Joel Snyder pedig Alberti híres szövegéről, valamint a központi perspektíva térhódításáról (illetve Panofsky ezzel kapcsolatos félreértéseiről) elmélkedik. Külön tanulmányban olvashatunk az orosz avantgárdról, illetve a berlini dadáról, beleértve az utóbbi csoportosulás találmányát, a fotómontázst is. Külön érdekességnek számítanak a kötet szépirodalmi stílusú szövegei is (Moholy-Nagy, illetve Frederic Sommer) – ezek még jobban kitágítják a spektrumot. Nagyon széles tehát a szórás, de Yates remekül kordában tartja a széttartónak tűnő intenciókat. A Typotex jóvoltából így egy újabb érdekes kötettel gazdagodtunk például Florenszkij Az ikonosztáza vagy Doorman romantikáról szóló élvezetes kötete után (A romantikus rend).

Mondom, ne tévesszen meg senkit az alcím, szerintem ezt a kötetet szívesen forgatja majd kezében az akármelyik szellemtudománnyal foglalkozó tudós, diák vagy érdeklődő. A gazdag képanyaggal illusztrált kötet egyszerre nyújt érdekes kalandot a fotóesztétika területén, de a sűrűn előforduló kapcsolópontoknak köszönhetően igazából egyszerre olvasunk filozófiát, irodalom- és művészettörténet, esztétikát is.

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

MARGÓ
...

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Az utolsó egyed című regényről, háziállatokról és klímaszorongásról beszélgettünk. Interjú. 

...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

...

Londoni zenész unokája írta meg a budapesti zongorista filmbe illő történetét

Egy mágikus erejű zongora és egy hihetetlen, de igaz történet: Roxanne de Bastion az Őszi Margón.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók