Általános cikkek európa 2009 ferraris

A társadalmi ész kritikája

anslemoo | 2009. január 07. |

Maurizio Ferraris: Hol vagy? – A mobiltelefon ontológiája, Fordította: Gál Judit, Európa Kiadó, 2008, 448 oldal, 2900 Ft


A társadalmi jelenségekre (majdnem) mindenkinek van válasza, hiszen a minket körülvevő világ értelmezést és magyarázatot kíván, ami a patologikus eseteket leszámítva egyértelmű állásfoglalást jelent. A patikában sorba álló idős hölgyek szakértő politizálásától kezdve a művészfilmek jelentőségén át egészen ennek a cikknek a problémafelvetéséig mindenről van véleményünk, és a technikának hála ezt már nem is kell véka alá rejtenünk. Emiatt a változás nem passzív szemlélőként, hanem a jelenségeket kommentáló és alakító résztvevőként kebelez be minket. A folyamat kétirányú, ezért a véleményalkotással ugyanúgy meghatározzuk a társadalmi objektumok (Ferraris fogalomhasználatával élve) létét, mint ahogyan azok a mindennapi életünket befolyásolják. Maurizio Ferraris olasz filozófus és esztéta az egyik meghatározó objektum nyomába ered, hogy annak létezési módján keresztül kifejthesse saját „ontológiáját”. A mobiltelefon érdekes kiindulás pontnak tűnik, de összességében nem több hangzatos cím(ké)nél, az elmélet ugyanis egy idő után nem tud mit kezdeni a markáns objektum gyakorlati alkalmazásával. Ahogyan Umberto Eco előszava is sejtetni engedi, a szerző alapfokú kommunikációelméletbe csomagolt filozófiája egy ponton túl már egyáltalán nem érintkezik a mobiltelefon gerjesztette társadalmi változások magyarázatával. Ám ez a problémafelvetés valódi természetét figyelembe véve semmit sem ront az összképen, a Hol vagy? fegyelmezetten és következetesen végigvitt kritikai mű, amely ráadásul minden komoly(kodó) téma ellenére is szórakoztatóan könnyed tud maradni.

A címadásnál valószínűleg a marketing szempontok nyomták le a tudományos érveket, így válhatott a szigorú kategorizálás az értékesíthetőség áldozatává. Senki ne higgyen tehát az alcímnek, a mobiltelefon ontológiáját – ha a szerző által felállított tudományos közbeszédben létezik egyáltalán ilyesmi – nem ebből a könyvből fogjuk megismerni. Bár a szöveg első fele a mindenütt elérhető kommunikációs eszközökre koncentrál, a fogalomhasználat és a kérdezésmód leválasztja a szerző elméletét a belső társadalmi folyamatokról. Emiatt az ugyanolyan „elvonttá” válik, mint a különböző irányból kritizált filozófusok tényekre, gyakorlatra vonatkozó gondolatai. Minden hiábavaló okoskodást mellőzve, talán ez az egyik olyan eleme a könyvnek, amibe nyugodt lelkiismerettel beleköthetünk. Ferraris fejezetenként legalább háromszor megemlíti Jacques Derrida nevét, sőt mi több, a nemrég elhunyt francia filozófusnak ajánlja könyvét. Nem véletlenül, hiszen az olasz tudós íráselméletté vadított társadalomkritikája Derrida szövegre vonatkozó kijelentésein alapul. Manapság – miután elmúlt a Derrida-őrület – egyre többen gondolják úgy, hogy a dekonstrukció atyjához kizárólag a kicsinyes és rosszindulatú kritikán át vezet az út. Szövegeit tendenciózusan félreolvassák, elméleteit értelmetlennek titulálják, és a szerzőt minduntalan a relativizmus vádjával illetik. Maurizio Ferraris ezzel szemben a (majdnem) kritikátlan csodálat hangján szól Derridáról, ami bizonyos szempontból sokkal idegesítőbb a korábban említetteknél, elsősorban az olvasásmód helytelensége miatt. A könyörtelenül olvasó Derrida terminológiáját egy az egyben átvenni egyet jelent a dekonstruktív aktivitás félreértésével. Olyan fogalmak repkednek Ferraris könyvében, mint az inskripció, az archi-écriture, a nyom, anélkül, hogy – az eredeti kontextusból kiszakítva – bármilyen változtatást hajtott volna rajtuk végre a szerző. Így elvész a kifejezések „ős-eredeti” funkciója, a hátramaradó üres váz pedig éppen a szigorúan vett olvasás ellen dolgozik. Ferraris ezzel talán nagyobb kárt tesz Derridában, mint egy hadosztályra való, felbőszült analitikus filozófus valaha is tehetett volna.

Mindezek kizárólag a szöveg terminológiájára vonatkoztak, a kitűzött célt, vagyis a filozófiai ismeretterjesztést a fent említett probléma nem veszélyezteti. A könyv ugyanis minden felbukkanó elméleti nehézségtől függetlenül élvezetes olvasmány, legfőbb erénye, hogy a filozófia szigorúan tudományos nyelvéhez közelítő szóhasználat ellenére is világos és közérthető lehet mindenki számára. Ferraris minden bonyolultabb problémát, összefonódó elméletet gyakorlati példákkal szemléltet, és az így elevenné tett felvetések a szerzőétől független, ám igen termékeny gondolatokat eredményezhetnek. Alaptézise szerint a társadalmi objektumok, azaz a szerződéssel a társadalom szabályrendszerébe írt tárgyak a regisztráció aktusán keresztül válnak mentális reprezentációnk tárgyaivá. Vagyis nem az önmagukban létező objektumok határozzák meg a befogadó szubjektumokat, de (főleg!) nem is az érzékelő elméje teremti maga köré a tárgyi világot, hanem a valóban létező tárgyakba beírt (idiomatikus inskripció), közösségben létező szubjektum, illetve a szubjektum számára „apró fizikai tárgyakban” megtestesülő objektum összjátéka határozza meg a résztvevőket. Ezek alapján elkülönít gyenge és erős realizmust, a tárgyak feltételezett valósági fokától függően, valamint erős és gyenge textualizmust, ami a szövegben létezőre korlátozza az érzékelés elméletét. Ferraris a gyenge textualizmus mellett teszi le a voksát, és mi tagadás, igen meggyőzően érvel mellette, ha Martin Heidegger, Michel Foucault vagy mondjuk Paul de Man sosem létezett volna, még hinnék is neki.

A cikk címében megidézett filozófiai munkákhoz nem ér fel Maurizio Ferraris könyve – ez nem is lehet célja – viszont rendkívül élvezetes olvasmány, köszönhetően többek között a témához remekül illeszkedő könnyed fordításnak. A mobiltelefon szociális szerepének pontos leírásához ennél lényegesen többre (vagy másra) lenne szükség, de a társadalom, vagy a társadalmi érzékelés kritikáját közérthető formában tárgyalja a Hol vagy?.

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!