A gonosz pont olyan, mint egy átlagember, és ez benne a legszörnyűbb

A gonosz pont olyan, mint egy átlagember, és ez benne a legszörnyűbb

Forgách Kinga | 2018. május 01. |

hetkonyve_5.jpg

A háborús bűnök miatt elítélt Radovan Karadžić egykori szerb politikus alakját és bujkálásának elképzelt történetét idézi meg Edna O'Brien legújabb regénye. A Kis piros székek a délszláv háború legszörnyűbb eseményeinek állít emléket, miközben bátor módon reagál a mai menekültválság összetett hátterére is. 

Edna O’Brien volt az egyik első olyan ír szerző, aki könyveiben hangot adott a női problémáknak, aki mert írni olyan kérdésekről, mint a családon belüli erőszak, a szexuális zavarok vagy az abortusz. Éppen ezért már legelső regénye körül hatalmas botrány kerekedett, az 1960-ban megjelent Vidéki lányokat betiltották, sok helyen el is égették, O’Briennek pedig végül el kellett hagynia Írországot. A ma már igen elismert nyolcvannyolc éves író jelenleg Londonban él és még mindig aktív, három évvel ezelőtt pedig olyan kulcsregénnyel jelentkezett, amely egyértelműen megerősíti, hogy generációjának egyik legfontosabb irodalmi alakja, aki még ma sem fél megtörni a csendet a fontos, kibeszéletlen témákkal kapcsolatban.

A Kis piros székek nagyon érzékeny és sok rétegű könyv, műfaját tekintve egyfajta rendhagyó történelmi regény, amely valós eseményekből indul ki, ugyanakkor azokat nagyon szabadon kezeli. Ugyan a cím és a felvezető sorok utalnak konkrét múltbeli eseményekre, a történet sokáig inkább csak körbeírja azokat, míg végül az utalások, hatások és emlékek hosszú sorából egy véres háború és népirtás eseményei bontakoznak ki.

Edna O'Brien: Kis piros székek

Fordította: Lukács Laura, Park Kiadó, 2018, 396 oldal, 3900 HUF

 

A kis piros székek emlékműve mint cím és mint központi szimbólum a könyv minden sorába beleivódik: Szarajevó főutcáján 2012-ben 11541 piros széket helyeztek ki a délszláv háború áldozataira emlékezve, így hívták fel a figyelmet arra, hogy húsz évvel azelőtt a szerb erők ostrom alá vették a várost.

„Egy üres széket minden szarajevóiért, akit az ostrom ezernégyszázhuszonöt napja alatt megöltek. Hatszáznegyvenhárom kicsi szék képviselte a meggyilkolt gyerekeket – orvlövészek vagy a környező hegyekből támadó nehéztüzérség végzett velük.”

piros_szekek.jpg

(Kép forrása)

A cselekmény ennek ellenére nem a volt Jugoszlávia területén, hanem Írország vidékén játszódik. Egy nap furcsa idegen érkezik Cloonolia fiktív városába, aki teljesen felbolygatja és összezavarja a konzervatív, zárt közösség életét. A jövevény Dr. Vladimir Dragannak nevezi magát, s természetgyógyászként, szexuálterapeutaként mutatkozik be a helyieknek, akik kíváncsian, de bizalmatlanul fogadják az ambivalens figurát. Az előkelő ismeretlen fokozatosan igyekszik beépülni a város mindennapjaiba, olykor feltűnik a kocsmában, a könyvklubban, fociedzést tart a gyerekeknek, majd megnyitja saját rendelőjét is. Alakja egyszerre vonzó és taszító: míg a helyi pap és a rendőr is gyanakvással méregeti, a nők nagy része kívánatos férfit, költőzsenit vagy spirituális gyógyítót lát benne. Dr. Vlad egyik első sikeres „gyógykezeltje” a gyermektelenségtől és kiürült házasságától szenvedő Fidelma lesz, akivel idővel különös, már-már bizarr kapcsolatot kezd ápolni.

A férfi elbűvölő külsejével, kissé távolságtartó viselkedésével és manipulatív megszólalásaival már a regény kezdeti pillanatitól ördögi figuraként tűnik fel. Váratlan felbukkanása, ezoterikus tanítói szerepe egyfajta mitikus, emberek felett álló lénnyé emeli őt az közösség szemében. Viselkedésén A Mester és Margarita Wolandjának természete tükröződik vissza, és az író néhány utalással rá is erősít a képre, amely szerint ez a különös, karizmatikus figura a Gonosszal cimborál („Egy sánta farkaspásztor tiszteletére vettem föl ezt e nevet.”). A balkáni országból jött idegenről ugyanakkor senki nem tudja, hogy fehér szakálla és feje búbjára csomózott haja csupán álca, amellyel sötét múltját takargatja. 

Edna O’Brien regényében tudatos és tudattalan, álom és valóság, múlt és jelen mosódik össze több szinten, és tárul fel költői látomásokként az olvasó előtt. Közben az író fokozatosan sejtetni engedi, hogy a könyvbéli emlékbetörések mögött a délszláv háború szörnyűségei húzódnak meg. Nehéz nem észrevenni például, hogy a cselekményben Radovan Karadžić szerb politikus élettörténetének motívumai köszönnek vissza.

Karadžić a függetlenedő boszniai Szerb Köztársaság első elnöke volt, s a boszniai háború első éveiben is ő volt az államfő. Őt gyanúsították a bosnyákokkal szemben elkövetett etnikai tisztigatások, például a srebrenicai mészárlás elrendelésével. A háború befejezése után azonban eltűnt, mielőtt elfoghatták volna, majd közel tizenhárom évig bujkált, hosszú ősz hajat és szakállt növesztett, és egy magánklinikán dolgozott természetgyógyászként Dragan Dabić álnéven. 2016-ban a hágai Nemzetközi Törvényszék negyven év börtönre ítélte. A magát ártatlannak valló, hetvenkét éves Karadžić egyébként épp a napokban kérvényezte ítéletének hatályon kívül helyezését, amelyről az Index is írt. Beadványa szerint a korábbi tárgyalás hemzsegett az eljárási hibáktól. Az ítélethirdetés az év végére várható.

A történet többnyire súlyos traumákat átélt, saját múltjuk elől menekülő emberek nézőpontján át elevenedik meg. O’Brien sokszor váltogatja elbeszélőit, a fókuszban azonban egyértelműen a gonosznak áldozatul esett Fidelma sorsa áll. A regény második része az ő élettörténetén keresztül mesél a bevándorlók sodródó, kiszolgáltatott tömegéről. A világ minden tájáról Londonba áramló menekültek személyes történetének sokaságát ismerjük meg. Az egyéni veszteségek tablójával az író mindeközben arra is figyelmeztet, hogy valójában egyetlen háború sem ér véget, amíg élnek azok, akik elszenvedték a következményeit.

A Kis piros székek az emlékezés regénye, amely a bűnök, a traumák és a múlt terheinek cipelése mellett a gyógyulásról és az otthonkeresésről is szól. A zsenialitása nem csak témájában, költői nyelvezetében és nagyon pontos lélektani ábrázolásaiban rejlik, hanem abban is, hogy túlmutat azon a fekete-fehér világon, amely a történelemkönyvek lapjairól tükröződik, és perspektívák sokaságát mutatja fel. Dr. Vlad valós alapokon nyugvó történetét olvasva könnyen eszünkbe juthat, amit egykor Hannah Arendt írt a gonosz banalitásáról az Eichmann-per kapcsán. Hogy a Gonosz nem valami emberfeletti képességekkel bíró szörnyeteg, torz pszichológiai jelenség, hanem pont olyan, mint egy átlagos ember, és ez benne a legszörnyűbb.

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!