Nagy nevek nem forognak itt, azokat könnyű eladni, hanem kisebbeket, a könyvpiac jelentős szeletének résztvevőit lehet itt megtalálni. Az LBF-en mindenki tárgyal (Magyarországról is jöttek néhányan: az Ulpius és az Agave tuti, meg Matyi Dezső) rajtam kívül, valószínűleg csak én vagyok itt könyveket nézegetni.

(A fényképekért elnézést, de a Lumix megadta magát)

Mi hol vagyunk? Ja, sehol
A rengeteg kiállító között a németek egy szép és egységes standon mutatják magukat, ahogy a spanyolok és a románok is, meg minden normális ország. Na és kik nem? Bizony, a magyarok. A frankfurti könyvvásáron mindig nagy erőkkel ott vagyunk, de az olyan, mintha hazai pályán játszanánk, itt meg semmi, ami elég elkeserítő, ha belegondolok, milyen ügyesen kínálják a könyveiket például a románok. Annyira sokat gondolunk az irodalmunkról, de ide nem merünk/ nem tudunk/ nem akarunk kijönni, de miért? A tavalyi cannes-i filmfesztiválra összeállt néhány forgalmazó, és együtt jelentek meg a filmmarketen, ilyet miért nem tud a könyves szakma?

Az arab massza
Az idei LBF kiemelt vendége az arab irodalom, amely számomra egy elég nagy massza: 22 ország közös fellépésével azt biztos elérik, hogy az európai olvasó számára ugyanolyan ismeretlen masszák is maradnak. Ráadásul a standjaik között is óriási a különbség: a szaúdiaknál hatalmas makettek, fényes, virágos díszítéssel, a könyveket elrejtve várják a vendégeket, sok kaftános ember invitálja be a látogatókat, de kevesen nyitottak erre. Párhuzamosan a kiállítással egy szemináriumsorozaton dolgozzák fel az arab irodalomhoz kapcsolódó legfontosabb kérdéseket: kiadás, költészet, próza, női szerzők, fordítás, az angolok viszonya az arab irodalomhoz.
Be Green!
A könyvszakma legélénkebben idén a környezetvédelemre és a digitális világra összpontosít egy-egy előadássorozattal. Előbbire teljesen véletlenül estem be, mert rossz terembe mentem, és ahogy régen az egyetemen, itt is későn vettem észre. De így legalább megtudtam, milyen előretörés van a nyomda, a festék, a csomagolás terén; think green, be green, mondta a HarperCollins kiadó vezetőmérnöke. Igen, a könyvkiadó egyik legfontosabb embere egy mérnök, aki csak a környezetvédelemmel foglalkozik, és a Penguinnél is van ilyen szakértő, most mindenhol policy ez. Az mondjuk szórakoztató, amikor ilyen hatalmas kiadók előadják (magyarázkodnak?), mennyi mindent tettek a környezetért. Mert ugye a festék, meg a csomagolás. A legjobb kérdést egy új-zélandi független kiadó képviselője tette fel: Nem arra kellene törekedni, hogy vékonyabb könyveket adjanak ki? Mert ugye mindenhol tendencia a szellős szövegkezelés, a minél vastagabb megjelenés. Hajrá esőerdők, hajrá fák!

Minden a digitalizálás
A környezetvédelmet másfelől közelítette meg a digitális könyvkiadásról (e-book), az online vásárlásról és marketingről szóló szemináriumsorozat, ahol hatvanéves emberek beszéltek a kikerülhetetlen és szükségszerű online változásokról. "A High Street könyvesboltjai és az Amazon között kell megtalálni a megfelelő online eladást" - mondta egyikük, aki nagyon hitt a könyvesboltokban, kiemelte kultúraközvetítő szerepüket, míg az online-t arra használja, hogy azzal is behúzza a boltjába az embereket, miközben támogatja (hiszen jól megy) az online kereskedést. Erre az előadásra be kellett volna ültetni a hazai könyvpiac jeleseit (kivétel Bookline), hogy lássák, merre tart a világ. Erre. Közösségek, online vásárlás, egyedi ajánlatok, gyorsaság. Mert a könyvesbolt és az online nem zárja ki egymást.

