A Love, Death & Robots továbbra is kíméletlen őszinteséggel szembesít az emberségünkkel

A Love, Death & Robots továbbra is kíméletlen őszinteséggel szembesít az emberségünkkel

Tényleg képtelenek vagyunk megváltozni? A Netflix tévésorozata, a Love, Death & Robots új évada szerint lélekszakadva rohanunk bele a saját végzetünkbe. Nem tud ebben visszafogni bennünket sem technológiai fejlődés, sem harmadik típusú találkozás, de még a múltbéli tapasztalataink sem. 

Bányász Attila |

A Love, Death & Robots című animációs antológiasorozat 2019-ben robbant be a Netflixre, hogy a sokszínű és változatos első évadát aztán egyből piedesztálra is emeljék a sci-fi rajongók. Nincs ebben semmi meglepő: 

az irodalmi alapot – a kortárs tudományos-fantasztikum legnépszerűbb íróinak novelláit – az animációs rövidfilmmel ötvöző produkció közel két évtizedes hiányt pótolt a megszületésével.

A Deadpool-film atyja, Tim Miller a rendező-producer David Fincherrel karöltve hívták életre a Heavy Metal fantasy antológia romjain a maguk kompromisszummentes sci-fi változatát. Tavaly a feleannyi epizódot tartalmazó második évad kapcsán audiovizuális novellagyűjteménynek neveztük a sorozatot, amely titulusra a legújabb részeivel is maradéktalanul rászolgál.

Az ember partra sodródott óriás a szerelem, a halál meg a robotok földjén
Az ember partra sodródott óriás a szerelem, a halál meg a robotok földjén

Már nézhető a Netflix Emmy-díjas Love, Death + Robots animációs sorozatának második évada, amely audiovizuális novellagyűjteményként a sci-fi és a horror legjavából merít. A második évad ismét az embert helyezi a középpontba, aki folyton harcban áll valamivel: a környezetével, a mítoszaival és saját magával is.

Tovább olvasok

David Fincher két évadon keresztül bírta távol tartani magát a rendezői széktől, hogy a harmadikban elsőként foglaljon helyet. Reklámfilmesként nagy rajongója a rövidfilm műfajának, és első animációját forgatva nagyon élvezte, hogy kedvére szabadon engedheti a fantáziáját. „Az élőszereplős történetmesélés csupa pragmatizmus és kompromisszum”, nyilatkozta a New York Timesnak. Itt viszont igazán elemében lehetett. Neal Asher novelláját a Hetedik és Az Álmosvölgy legendája forgatókönyvírója, Andrew Kevin Walker adaptálta számára.

-

Rém kellemetlen utazás vár e hajó matrózaira (Fotó: Netflix)

A digitális mozgásrögzítés (motion capture) technológiájával – melyben a színészek játékát utólag ültetik át a digitális modellekre – készült fantasztikus történetben egy intelligens, rákszerű teremtmény támadja meg egy halászhajó legénységét, rájuk kényszerítve az akaratát. A tengerész főhős két tűz közé szorulva próbál ellavírozni a különböző motivációk és eltérő érdekek közt.

A túlélés kényszere felülírja az emberséget – pláne annak hiányát.

A Kellemetlen utazás története – a tengeri kalandregényes hangulat megidézése végett – a Földön is megállta volna a helyét, Fincherék azonban egy távoli bolygóra helyezték a cselekményt.

-

A három robot kikezdhetetlen logikával ás sírt az emberiségnek (Fotó: Netflix)

Tim Miller egyik kedvenc írója Asher, nem véletlen, hogy ezúttal két novelláját is megfilmesítették. A másik, a Mason patkányai egy vérgőzös, mégis meglepően pozitív kicsengésű mese az ember természettől való elidegenedéséről és a technológia más fajokra történő kihatásáról. Az érezhetően brit stílusjegyeket magán viselő történetben a vidéki gazda a magasabb evolúciós lépcsőfokra kényszerült patkányaira szabadítja rá a kártevőirtás non plus ultráit.

John Scalzi nem szégyelli, hogy science-fictiont ír
John Scalzi nem szégyelli, hogy science-fictiont ír
Tovább olvasok

Ha már humor: visszatérnek John Scalzi robotjai a posztapokaliptikus díszletek közé, akik már az első évadban is hiába keresték a logikát a humán viselkedésben. Ezúttal az emberiség túlélési stratégiáit vizsgálják meg a tőlük megszokott szatirikus hangnemben. Természetesen nem hiányozhatnak mellőlük a macskák és Elon Musk sem. A három robot kultstátuszba került a tengerentúlon: mémek, játékfigurák készültek belőlük, sőt, magukra is varratják karaktereiket az emberek, ami előtt pont ők állnak a leginkább értetlenül. Fincher filmjét és a három robot legújabb kalandjait a produkció „zászlóshajó” animációs stúdiója, a Blur készítette, amely Miller tulajdonában áll. Szintén a Blur nevéhez fűződik a harmadik évad egyik legjobb epizódja, A raj.

-

Hogy mondják a rovarok, hogy asszimiláció? - A raj (Fotó: Netflix)

Valamikor a távoli jövőben az emberiség más idegen fajokkal karöltve bukkan rá a raj önfenntartó rendszerére. Ez a rovarszerű társadalom évmilliók óta tökéletes harmóniában él, az ember pedig – nem pusztán tudományos kíváncsiságból persze – meg kívánja fejteni a titkukat.  Miller jegyzi a szatirikus zombiparódia, A mini holtak éjszakája forgatókönyvét is, amelyben madártávlatból kísérhetjük nyomon az ész nélkül vesztébe rohanó civilizációt.

-

Csókolom, Rambo kijöhet játszani? - Öljetek! (Fotó: Netflix)

Miller és Fincher mellett a Love, Death & Robots megkerülhetetlen alakja a Kung Fu Panda 2 és 3 Oscar-jelölt rendezője, Jennifer Yuh Nelson. A dél-koreai művészeti vezető csupa meglepetés: amíg tavaly a halhatatlanságot állította szembe a gyermekvállalással az Élettelen szemek című epizódban, addig most a sokatmondó Öljetek! című tesztoszteron-bombát vágja a képünkbe. Egy elitalakulat macsó tagjai szállnak szembe – jobb híján a humorérzékükkel felfegyverkezve – Adrian Tchaikovsky Hadállatával. Szintén egy félresikerült katonai akció áll a középpontjában Alan Baxter horrorjának, aki H.P. Lovecraftet látja vendégül A föld gyomrában.

A végére hagytam a két legérdekesebb epizódot: A gép lüktetése mintha egy Stanislaw Lem-sztori lenne – nem az, Michael Swanwick írta –, amely a Jupiter holdjára, az Ióra repít minket, ahol két asztronauta szürreális kalandjainak lehetünk tanúi, amelyben nagy hangsúlyt kap a költészet és a pszichedelikus képzelet. A hagyományos grafika csak emel a produkción.

-

Álmomban a Solarison már láttalak - A gép lüktetése (Fotó: Netflix)

A spanyol animációs stúdió, a Pinkman.TV már az antológia első évadában magasra helyezte a lécet A szemtanú rendkívül stílusosan megidézett, cyberpunkos világával. Alberto Mielgo rendező azonban a Jibaróval helyezte a saját fejére a koronát:

a szerelmes szirén és a kapzsi siket lovag népmesei párosát komplex formanyelve égeti mélyen bele az agytekervényeinkbe.

Táncos koreográfiájában testet ölt a hódítás, az abúzus és a szerelem minden kegyetlensége. Ez avatja a Jibarót a harmadik évad legkülönlegesebb filmélményévé.

Ismét nem lehet okunk panaszra a Love, Death & Robots új epizódjait illetően, bár nekem továbbra is hiányoznak az olyan zsigerbe markoló sztorik, mint a Sonnie előnye feminista cyberpunkja, a Ken Liu-féle Jó vadászatot! vagy a művészetről értekező Zima Kék. Millernek állítólag van egy 350 novellából álló gyűjteménye, amelyből kedvükre szemezgetnek. Fincher azt is elárulta, hogy az eredeti koncepció szerint James Cameront, Zack Snydert és Gore Verbinskit is beültették volna a rendezői székbe. Vajon kerül-e valaha a Netflix antológiája olyan státuszba, hogy az A-listás filmrendezők – sutba vágva a filmterveiket – sorba álljanak azért, hogy szabadon rajzolgassanak egy kicsit a képernyőre?

Kapcsolódó cikkek
...
Szórakozás

Love, Death & Robots: A Netflix megosztott egy epizódot premier előtt

Cikkünkben a teljes részt megnézheted.

...
Szórakozás

Csodálatos előzetessel érkezik a Love, Death & Robots harmadik évada

Május 20-tól látható a Netflixen.

...
Szórakozás

Az ember partra sodródott óriás a szerelem, a halál meg a robotok földjén

A népszerű sci-fi írók műveiből készült Love, Death + Robots animációs antológia legújabb évada semmit sem veszít a színvonalából. A szerzők hajlította és az animátorok suvickolta fémes felszín magát az embert tükrözi vissza.

SZÓRAKOZÁS
...
Szórakozás

Bereményi Géza kalapja alatt elfér a 20. század

A Bereményi kalapja nemcsak egy alkotó ember, hanem egy korszak és egy kreatív életpálya krónikája is, amelyben a személyesből kiindulva merülünk el a kollektívban. A Papp Gábor Zsigmond által rendezett filmből kiderül, hogy számít-e egyáltalán a név, mire jó „a valósághűség látszata”, hogyan lehet csajozni egy sanzonnal, miközben végigkövetjük azt is, hogyan születik meg a szemünk láttára egy dal a konyhaasztal mellett.

...
Szórakozás

Egy botrány természetrajza: jól összerakott történet, mélységek nélkül

Ritkán fordul elő, hogy a befogadó azt érezi: egy történet megfilmesített változata jobban ül, mint a könyv, amiből készült. Az Egy botrány természetrajza (Anathomy of a Scandal) című Netflix-sorozattal alighanem ez a helyzet.

...
Szórakozás

5 irodalmi adaptáció, ami szeptemberben lázban tartja a rajongókat

Itt az ősz és sorra érkeznek az izgalmasabbnál izgalmasabb adaptációk és előzménytörténetek. Mutatjuk, miket érdemes nézni szeptemberben!

Hírek
...
Hírek

A fogadóirodáknál egyelőre Michel Houellebecq nyeri a Nobelt

...
Nagy

Sem baleset, sem alkoholizmus, sem az idő nem taszíthatta le a trónjáról - Stephen King 75

...
Nagy

Philippe Sands lerántja a leplet róla, miért bújtattak egy náci tisztet a Vatikán emberei

...
Hírek

Meghalt Hilary Mantel, a brit történelmi regény nagyasszonya

...
Nagy

Mautner Zsófi: Nagy híve vagyok a jól felszerelt kamrának

...
Zöld

Mintha újraindítanád az agyad, olyan egy órás séta az erdőben

...
Hírek

Mesterházi Mónika versfordítása másokat is megihletett

...
Gyerekirodalom

Kiről mintázta Molnár Ferenc Nemecseket?

...
Hírek

Összművészeti projekt szerveződik Mányoki Endre tiszteletére

...
Beleolvasó

Rubin Eszternél az ízek emlékeket és történeteket is hordoznak

...
Hírek

Novemberben magyarul is érkezik Richard Osman sikerregényeinek folytatása

...
Hírek

A legjobb francia regénnyel, a skandináv krimi sztárjával és rengeteg új magyar könyvvel jön a Margó

Polc

A Szív utca szerzőjének új könyvében a megszállott szenvedélyé a főszerep

...

Izlandon derül ki, hogy vannak életek, amikhez nincs bátorságunk

...

A nők a saját életük feletti ellenőrzés visszaszerzésére vágynak

...

Márquez épp olyan mitikusan lépett ki az életből, ahogyan írt

...