Miközben a világ látszólag napról napra bonyolultabbá válik, a popzene pont az ellenkező irányba halad: egy frissen publikált kutatás szerint az elmúlt 70 évben fokozatosan egyszerűbbé vált a legnépszerűbb számok dallama.
Elvistől Beyoncéig
A tanulmányhoz, mely a Nature alá tartozó Scientific Reportsban jelent meg, egy kutatópáros összegyűjtötte az évvégi Billboard összesítés első öt helyén szereplő számokat 1950 és 2022 között.
A listán olyan slágerek szerepeltek, mint a Heartbreak Hotel Elvistől, a Hey Jude a Beatlestől, a Vogue Madonnától, a Poker Face Lady Gagától és az Irresplaceable Beyoncétól.
A kutatók ezután nyolc szempont – például a hangmagasság, illetve a ritmikus szerkezet – szerint elemezték a számok dallamát.
Az eredményből kiderült, hogy a dallamok átlagos összetettsége csökkent a vizsgált 72 év alatt. A tanulmány külön kiemelte 1975-öt és 2000-et, amikor az átlagosnál is nagyobb esést figyeltek meg.
Nem lebutításról van szó
A kutatás hangsúlyozza, hogy az eredmény nem azt jelenti, hogy az elmúlt évtizedekben lebutult a populáris zene.
„Én arra tippelek, hogy a dalok más szempontból váltak összetettebbé,
és a szerzők a dallam leegyszerűsítésével próbálják ezt ellensúlyozni” – mondta Medaline Hamilton, a kutatás vezetője.
Rámutatott, hogy míg korábban csak néhány hangszer szerepelt a számokban, és így az énekes feladata volt, hogy mélységet adjon nekik, a digitalizáció rengeteg új lehetőséget nyitott meg a zenészek előtt.
Továbbá, mint a kutatásból kiderült, az elmúlt évtizedekben – de különösképpen 2000 után –
nőtt a dalokban az egy másodpercre jutó hangjegyek száma.
Mint azt Hamilton elmagyarázta, ez a sűrűség határt szab a dallam összetettségének; egy váratlan fordulat vagy egy meglepő ugrás, amit egy lassabb számba be lehetne iktatni, így lényegesebben nehezebbé válik.
Ha szeretnél többet megtudni a magyar popzenéről, a következő könyvet ajánljuk:
Ignácz Ádám (szerk.): Műfajok, stílusok, szubkultúrák
A kötetben található 13 tanulmány a magyar populáris zenéről szól. Ám téved az olvasó, ha úgy gondolja, hogy ezzel meghatároztuk az írások tárgyát! Hiszen a kutatók számára éppoly érdekes lehet az éttermi cigányzene hagyománya, a kommunista kultúrpolitika viszonya az operetthez és a rockzenéhez, illetve a beat-korszak magyar együtteseinek kapcsolódása a nyugati mintákhoz.
A szerzők módszere, érdeklődési köre és intellektuális háttere igen különböző, muzikológusok, társadalom- és politikatörténészek, gyakorló zenészek egyaránt találhatók köztük. De közös bennük a szellemi kíváncsiság, amely témájukhoz köti őket. A tanulmányok különös fénytörésben mutatják Magyarország 20. századi történetét az Osztrák-Magyar Monarchia idejétől a Horthy-, Rákosi- és Kádár-korszakon át egészen napjainkig, s képet adnak arról, hogy mi mindenre vonatkozott, s kulturális életünkben milyen fontos szerepet játszott az, amit összefoglalóan úgy nevezünk, hogy populáris zene.
Nyitókép: Wikimédia
(Guardian)