E.L. James: A szürke ötven árnyalata
Ulpius-ház Kiadó, Budapest, 2012, 524 oldal, 3999 HUF 3200 HUF.
A kép forrása, illetve a teljes galéria megtekinthető itt
A szürke ötven árnyalata lassan igazi branddé válik, és ahogy ilyenkor lenni szokott, boldog-boldogtalan igyekszik némi hasznot húzni a sikerből. Legutóbb éppen arról lehetett hallani, hogy a trilógia meghódította már a galériákat is. Vagy legalábbis a galériák vezetői gondolhatták azt, hogy A szürke ötven árnyalata megasikerét meglovagolva érdemes lehet tematikus kiállításokat, árveréseket rendezni.
Valami ilyesmi vezérelhette a Saatchit is, amelynek honlapján egy 48 tételből álló kollekció képeit böngészhetik most végig az érdeklődők. Vannak közöttük fotók, festmények, és vegyes technikával készült alkotások is. Egy közös bennük: a képeket kiválogató kurátorokat, művészeket döntésükben E L James regénye inspirálta.
A trilógia útja a megjelenése óta töretlen, a világszerte eladott kötetek száma jelenleg húszmilliónál jár. A korábban tévés szakemberként dolgozó és E L James név alatt publikáló Erika Leonard vélhetően maga sem reménykedett ilyen elsöprő sikerben, amikor a történet először egy kisebb, főként e-könyvekre szakosodott ausztrál kiadó gondozásában megjelent. A nagy bumm azonban a Random House-zal kezdődött, amely 1 millió dollárért vásárolta meg a kiadási jogokat. A trilógia azóta is uralja az eladási listákat.
A regényt egyébként az írónő bevallottan a Twilight felnőtt változatának szánta, a sajtó azonban előszeretettel csúfolja mamipornónak, mivel főként a középkorú női olvasók rajonganak érte. E L James azonban utálja ezt a csúfnevet, és jobb szereti, ha szerelmi történetként gondolnak a titokzatos milliárdos és a tapasztalatlan egyetemista – szado-mazo szexjelenetekkel fűszerezett – kapcsolatára.
A trilógia persze Hollywood érdeklődését is felkeltette, a sorozat első részének megfilmesítési jogát az Universal Pictures és a Focus Features nyerte el 5 millió dollárért (összehasonlításul: A Da Vinci-kód filmjogáért korábban 3 millió dollárt fizettek). A forgatókönyv megírására már be is jelentkezett az Amerikai Psycho szerzője, Bret Easton Ellis.
A könyv kereskedelemélénkítő hatása vitathatatlan. Jól jártak ugyanis a barkácsboltok (a női vásárlók körében a – regényben a kikötözéshez használt – puha kötél most a sláger), egyes divatáruüzletek (főként az ezüstszürke nyakkendők iránt nőtt meg a kereslet), és a szexboltok. Az élelmes amerikai szállodák pedig a pároknak már Ötven árnyalat-csomagokat is kínálnak. Sőt, van olyan kiadó, amely jó ötletnek gondolta, ha néhány 19. századi regényt szexjelenetekkel turbóz fel, és úgy dob piacra.
Ezzel egyidejűleg azonban örülhetnek a klasszikusokat is kínáló könyvesboltok. Hétvégi számában a Guardian ugyanis éppen arról írt, hogy az „50 árnyalat” miatt megnőtt a kereslet Thomas Hardy Egy tiszta nő című regénye után, amelyre többször utal a két főszereplő, Ana és Christian (a férfi például a történet elején egy 1891-es első kiadással akarja megajándékozni a nőt). Az Amazon szóvivője a lapnak elmondta, hogy május óta megháromszorozódott az érdeklődés Thomas Hardy klasszikusa iránt.