A bécsi Albertina Modern idén tavasszal Ai Weiwei kínai konceptuális művésznek szenteli az eddigi legátfogóbb retrospektív kiállítását: számos readymade műtárgy, fali munka, szobor, fénykép és film nyújt áttekintést a munkásságáról. „Ai Weiwei korunk egyik legjelentősebb művészének számít, aki mindig éppen ott tekint alaposabban a dolgok mögé, ahol veszélyben érzi a véleményszabadságot és az emberi jogokat” – írja ismertetőjében a wien.info. A kiállításon megtekinthető egyebek között a Leszbosz partjainál összegyűjtött mentőmellényeket maga köré rendező kristálygömb-installációja (a menekültválság mementójaként), valamint annak a börtöncellának az életnagyságú változata, amelyben 2011-ben a kínai hatóságok fogva tartották. A kiállított tárgyak között természetesen felbukkan egy képe a hatalmi viszonyokat megkérdőjelező híres középső ujj-sorozatból is. A kiállítás szeptember 4-ig látogatható.
Ősszel jelenik meg magyarul a kínai művész memoárja, az 1000 év öröm és bánat, amelyben a saját és édesapja élettörténetén keresztül tárja fel alkotótehetségének és politikai hitvallásának gyökereit. Ai Weiwei apját, Aj Csinget, Mao Ce-tung egykori bizalmasát és a nemzet ünnepelt költőjét a kínai Kulturális Forradalom alatt jobboldalinak bélyegezték, és családjával együtt száműzték. Ai Weiwei felidézi a számkivetettségben töltött éveket, majd a későbbi nehéz döntést – elhagyta családját, hogy Amerikában folytasson művészeti tanulmányokat –, és visszatérését szülőhazájába. A kötetből kiderül az is, miképpen vált ismeretlen alkotóból világsztárrá és nemzetközi emberi jogi aktivistává – és hogyan formálta a művészetét a totalitárius rendszer, amelyben élt.