Március 13-án, péntek este leállt a hazai iskolákban az oktatás, ami számos szempontból új kihívások elé állította a tanárokat, a gyerekeket és a szülőket egyaránt. A startupként működő BOOKR ezt a helyzetet igyekezett orvosolni azzal, hogy március 14-től kezdődően ingyenesen elérhetővé tette a tanulást segítő digitális alkalmazásait, melyek játékos, interaktív módon segítik a gyerekek olvasásélményét és annak feldolgozását.
A beszélgetés két részben itt nézhető vissza:
A most élesített program előzménye a BOOKR Suli alkalmazás - a BOOKR Kids intézményi változata -, amin három évvel ezelőtt kezdtek el dolgozni Dorkáék. Tavaly decemberben zárult le az a 4 hónapos kutatási időszak (“beválásvizsgálat”), melynek keretében 1000, főként vidéki kistelepüléseken működő osztály tesztelte a programot. Az ELTE és a Szegedi Tudományegyetem bevonásával folytatott kutatás egyrészt bebizonyította, hogy a kidolgozott módszertan eredményesen vonható be a tantermi oktatási folyamatokba, másrészt
15-20%-al még javítani is tudja a gyerekek szövegértési képességét.
A program tehát megvolt, viszont a pedagógia módszertan az osztálytermi oktatásra készült. Március 13. éjjele és a rákövetkező hajnal azzal telt, hogy az alkalmazást a digitális távoktatásra is alkalmassá tegyék, akár már március 16. hétfőtől kezdődően.
Ehhez összeállítottak egy 2-4 hétre elegendő olvasmánylistát a diákoknak, de ez csak egy javaslat, mert természetesen a tanároknak megvan a lehetősége arra, hogy saját listákat válogassanak össze. A program használatát jelentősen megkönnyíti egyszerűsége: a tanárok bármilyen számítógépes böngészőből el tudják érni a platformot, majd pedig a saját admin felületükről ajánlott olvasmányokat küldeni a gyerekek “polcaira”. Minden gyereknek van egy személyre szabott könyvespolca, ha megnyitja az alkalmazást és belép, akkor egyből látja, ha kapott valami olvasnivalót. A tanároknak arra is megvan a lehetősége, hogy figyelemmel kísérjék a gyerekek munkáját az alkalmazáson keresztül: ki mennyit olvasott, hány percet töltött az oldalon, hogyan oldotta meg a szövegértés fókuszú feladatokat, kvízeket.
Most 105 könyvet kínálnak 700 feladattal és a legfrissebb statisztikák szerint 2000 pedagógus használja napi szinten a programot, ami egyben több 10 ezer diákot is jelent.
A visszacsatolások alapján a gyerekek kimondottan élvezik ezt a tanulási formát. A jelenlegi járványügyi helyzetben, amikor persze kötelező is olvasni, napi 80 percet töltenek az alkalmazásban, ahol olyan művek is elérhetőek, mint a Toldi, a János vitéz vagy az Egri csillagok.
A többi szolgáltatótól főként az különbözteti meg őket, hogy nem csak digitális platformot, de tartalmat is adnak hozzá, ami abszolúte egyedi és online, és amiből itthon még nem nagyon bővelkedünk. Az persze sokszor kérdéses, hogy egyáltalán mennyire jutnak hozzá a gyerekek a digitális eszközökhöz. Dorkáék egy éven át dolgoztak azon, hogy az alkalmazás a legegyszerűbb Androidos és iOS készüléken is működőképes és élvezetes legyen. Nem kell hozzá számítógép, elég egy tablet vagy egy telefon, ami Magyarországon azért a háztartások jelentős részében van már. A kihívást inkább az internethez való hozzáférés jelenti.
Annak idején a BOOKR Kids azzal a céllal indult, hogy ha már úgyis minden gyerek kezében ott a tablet és a mobil, kifejlesszen egy olyan alkalmazást, ami
a könyvek és a digitális világ összekapcsolásával értékkel tudja megtölteni a képernyő előtt töltött időt.
Létrehoztak egy egyedi formátumot, egy edutaiment - játszva tanító - alkalmazást, amiben a tartalmakat leginkább úgy lehet elképzelni, mintha animált diafilmek lennének, ugyanazzal a szöveggel, mint az eredeti könyv alakban is. Az egyre nagyobb népszerűségnek örvendő BOOKR családi alkalmazásából hetente átlag 100 000 könyvet töltenek le. A Samsunggal való együttműködésnek köszönhetően ezt most bárki ingyenesen ki is próbálhatja, mert péntek óta nyitva a BOOKR Kids mesetár is, ami bármilyen Androidos vagy iOS készülékről elérhető.
Az persze állandó vita tárgya, hogy mikortól engedhetjük a gyereket képernyő közelébe, egyáltalán engedjük-e. Ma már ez szinte elkerülhetetlen, de azért a 3 éves kort mindenképpen érdemes megvárni. Addig pedig olvassunk közösen, hallgasson hangoskönyvet, lemezeket. Tavaly jelent meg Dorkáék saját könyve Így mesélj, hogy olvasson címmel, amiben szerepel egy érdekes kutatás arról, milyen sokat számítanak a kisgyerekkorban elkezdett közös olvasások. A tanulmány szerint azok a gyerekek, akiknek kiskoruktól kezdődően minimum
napi 15 percet olvastak, mire 6-7 évesen iskolába mennek, 1,5 millióval több szóval találkoznak
(legalábbis hallás szinten), mint azok, akiknek nem olvastak. Ez pedig azért fontos, mert az iskolában ugyan megtanulják az olvasás technikáját, hogy hogyan kell a betűket összekötni, de a megfelelő szókészlet hiányában azt már nem tudják értelmezni, hogy miről szólt az elolvasott szöveg. Dacára annak, hogy elvileg itthon mindenki megtanul olvasni, a magyar társadalom 27%-ának komoly szövegértési problémái vannak.
A BOOKR lényegében olvasás- és szövegértés-fejlesztéssel foglalkozik. Mondhatni felépítettek egy önálló ökoszisztémát: a könyveket saját szerkesztő felületen rakják össze, amit a gyerekek egy saját readerben tudnak megnyitni. Mindez startup szempontból egyrészt hatalmas érték, másrészt skálázható, mert ugyanabban a formátumban olvassa a cseh gyerek a Kisvakondot, a norvég a Kukaművek norvég változatát, a kínai kisfiú vagy kislány az angol könyveket. A tartalom specifikus, de a formátum és a platform egységes.
A vállalkozás zászlóshajója a BOOKR Class program, amit pont a beszélgetésünk napján (március 24.) nyilvánított az Oktatási Hivatal hivatalosan is tankönyvvé és vette fel a tankönyvjegyzékbe. BOOKR Class könyvtárral, ami mondhatni egy végtelen digitális élménytár könyvekkel, versekkel, mondókákkal, játékokkal, az angol nyelvtanulást támogatják. A felkínált olvasmányokat szintenként tagolták 0-tól kezdődően, úgyhogy akár zéró nyelvtudással is el lehet kezdeni használni, a 6. szintet elérve pedig már akár Shakespeare-t olvasni, persze kicsit könnyített verzióban. A még csak pár hónapja elérhető, de már világszinten is egyre többek által keresett programot itthon jelenleg 900 tanár használja.
A mostani helyzet, a távokatás bevezetése tulajdonképpen pontot tett egy évek óta tologatott átmenet végére azzal, hogy
muszáj lett élesben is használni a digitális eszközöket.
A közoktatásban iskolai szinten több tízezer készülék volt már eddig is (számítógépek, tabletek). Így a jövőt illetően az infrastrukturális háttér már megvan ahhoz, hogy a járvány elmúltával, a szokásos hétköznapi menetbe visszazökkenve, jó gyakorlatként beépüljön a digitális eszközök használata a közoktatásba is. Ehhez nyilván kell egyfajta nyitottság az Oktatási Hivatal, a Közoktatási Államtitkárság és a KLIKK részéről is.