- A karantén idejére vidékre költöztek kislányával, ahol rengeteget kirándulnak, bicikliznek. Íróként inspiráló lehetne ugyan az elvonultság, az iskolai feladatok mellett azonban csak éjszaka van ideje alkotni. Introvertáltként kifejezetten élvezi az elzártságot: ebből a szempontból nem zavarják a jelenlegi körülmények.
- Íróként és magánemberként is leginkább a négy fal között zajló, titkos történések keltik fel figyelmét. Ezt a levegőtlenséget, ezeket a zárt terekben zajlódó drámákat mutatja be Fehér farkas című kötetében is. Egyfajta alkati dolog nála, hogy szeret inkább a részletekre fókuszálni és ezekből kibontani az addig rejtett szálakat.
- A Fehér farkas novelláiban a múltbéli történeteket mélységükben, de nem teljességükben látjuk. A tereken, a tárgyakon keresztül ismerjük meg az embereket, amelyek azonban személyek nélkül is hűen el tudnák mesélni történetüket. 15 éven keresztül ólomüvegesként dolgozott, ezalatt pedig rengeteg ember és sokféle lakás meglepő történetét ismerhette meg. Ezekbe a terekbe belépve jött rá, mennyire erősen rajzolják meg körvonalainkat az otthonaink, a tárgyak és a rajtuk átszűrődő múlt. Már maguk a lakáshirdetések is arról vallanak, mit tartunk fontosnak, mit akarunk magunkból megmutatni és hogy egyébként mit gondolunk a világról.
- Civil életében nem tudatosan gyűjtöget, mégis jellemző rá egyfajta zsigeri kíváncsiság: automatikusan felfigyel a buszon hallott telefonbeszélgetésekre, az ingatlanhirdetésekre. A történetek soha nem teljesek: valaminek a csücskét kapjuk csak el, amelyet meghúzva egy addig ismeretlen valóság tárul fel előttünk. Ezzel kontrasztban pedig különösen érdekesek lehetnek azok a fedősztorik is, amelyek a családi narratívában, a kanonizált verzióban rögzültek. A titkokkal együtt kell élnünk: mindannyiunk életét meghatározzák olyan rejtett tényezők, amelyekről nekünk sincs tudomásunk. Tóth Krisztina szereplői mindig nagyon valóságosak, élők: akár a lépcsőházban lakó szomszédaink is lehetnének. Titkaikon keresztül felismerhetjük:
mindenkinek megvan a saját története, nem csak nekünk.
- A címadó novellában éppen a ketrec motívuma kapcsolja össze a szálakat. A novelláskötet összes szereplője kiszolgáltatott, be van zárva saját múltjába: fel-alá járkálnak benne, keresik a kiutat. Nem az elfelejtés, az elfojtás a kiút, hanem a szembenézés. Tóth Krisztina lezáratlan történetei arra figyelmeztetnek, meg kell tanulnunk, hogyan lehet saját életstratégiánk kialakításával, külső feloldozás nélkül is továbblépni.
A titkok belülről rágják szét a lelkeket - Könyves magazin
Minden lakás másik történet, minden tér őrzi a múltbeli események lenyomatát a falai között. Erre ébreszt rá Tóth Krisztina új novelláskötete, a Fehér farkas, amely olyan, mintha idegenek otthonaiba nyitnánk be sorra, hogy kiolvassuk az élettörténetüket az ott talált állapotokból. Hétköznapi tárgyakból, hangokból, szagokból, apró részletekből áll össze az a kép, amelyet kapunk.
- A Fehér farkas történeteit a tematikai hasonlóság alapján szervezte kötetbe: 8-10 év felhalmozódott anyagán végigtekintve átgondolta, vajon mi köré szerveződnek az adott írások.
IA sorsvillanásokon keresztül megismert alakok mintegy fényképként, önmagukba, saját történetükbe sűrítik múltjukat és jövőjüket.
- Jelenleg A majom szeme című készülő regényén dolgozik, amelyből egyébként már több helyen is olvashattunk részleteket. Szemben a novellákkal, ahol a kiragadás és a sűrítés gesztusával élt, itt a szereplők által behozott történetekből épül fel egy nagyobb sztori: az élet alapanyaggá vált, a szerző pedig beköltözött saját szemüvegébe.