Tóth Krisztina: Borjú [Képalá]

Tóth Krisztina: Borjú [Képalá]

.konyvesblog. | 2018. május 02. |

borju.jpg

Kerekes M. István: Pihenő

A Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ és a Margó Irodalmi Fesztivál idén első alkalommal hirdette meg közös irodalmi pályázatát a 36. Magyar Sajtófotó Kiállításhoz kapcsolódóan KÉPALÁ címmel. Hányféle történet rejlik egy-egy fotóban? Elmesélhetők életek egy-egy kép alapján? Mit sűrít magába egy sajtófotó? Hogyan tehet széles körben láthatóvá egy-egy szimbolikus történetet egy sajtófotó és/vagy egy irodalmi alkotás?

A kiírók felkértek 10 szerzőt, hogy írjanak rövid prózát az exponáláskor lezárt történetekből, a szövegeik pedig a Könyvesblogon is olvashatók lesznek. 

A felkért írók: Darvasi László, Grecsó Krisztián, Nagy Gabriella, Németh Gábor, Szabó T. Anna, Szécsi Noémi, Szöllősi Mátyás, Térey János, Tóth Krisztina és Totth Benedek.

A kép. Norbert és testvére Erika tehénpásztorok az erdélyi Hargita megyében. Erika kénytelen mindennap magával vinni kislányát Mirelát is. Kora reggeltől, késő estig, ők hárman folyamatosan ezen a kis erdei tisztáson felügyelik a húsz tehenet, éhbérért.

Tóth Krisztina: Borjú

Még csak hajnali öt, de a csordát ki kell hajtani. Dragu felkiabál a gyerekeknek a kalyibába, és a biztonság kedvéért megütögeti a vasrúddal a boronát, amin sütni szokott. Feleslegesen csap zajt, már jönnek lefelé. Nem is igazi gyerekek, csak nem nőttek meg. Megálltak valahol félúton, ekkorák maradnak egész életükben, a foguk meg már most fekete és csorba, mint az öregeké.

Közelednek az ösvényen a szétjárt tornacipőjükben, ott van az arcukon a szalma lenyomata. A marhák tódulnak kifelé a deszkaajtón, azt az egyet kivéve, amelyik vemhes. Már három hónapja elrúgott, nemsokára megborjadzik. Dragu visszamegy és kivezeti a többihez, menjen csak legelni.

Hét óra körül érnek fel a hegyoldalba. A gyerekek nem ismerik az órát, de tudják, hogy mennyi idő lehet. A fű még nedves, a tehenek szétszélednek, várják a jó időt. Dina rosszul van, előredőlve émelyeg. Előveszi a kenyeret, amit Dragu adott, de alig bír párat harapni belőle. Az öccse megeszi helyette, nem bánja. Néhány napja kavarog a gyomra reggelente, és semmit se kíván, pedig nagyon éhes. Eszébe se jut, hogy ennek köze lehet ahhoz a pár perchez, amikor Dragu berángatta őt a deszkafal mögé. Nem nyúlt hozzá soha korábban, és azóta se, úgyhogy Dina nem is foglalkozott különösebben a dologgal. Az se érdekelte volna, ha megint megtörténik. Undorodott ugyan az izzadtság és piaszagú Dragutól, de hát ő adta a munkát, nem lett volna érdemes emiatt összeveszni vele. Előfordult ilyen korábban is, amikor Dina még gyerek volt, és Vladnál szolgáltak.

Dél körül felmelegszik a levegő. Dinának már nincs hányingere, de a kenyér elfogyott. Adrián heverészik, angolul halandzsázva énekel. Dinát idegesíti, rászól. A fiú röhög és folytatja.

A vemhes tehén a többiektől eltávolodva, háttal topog a füvön és idegesen csapkod a farkával. Adrián feltápászkodik, hogy visszaterelje. A tehén meg se mozdul. Bőg, rágja a nyálát, lehajtja a fejét. Adrián felpillant az égre: kora délután van. Nem lehet még visszahajtani őket, és ez, itt, ez nem is jönne, mindjárt megborjadzik.

A tehén tesz egy bizonytalan lépést előre, mintha meggondolta volna magát, aztán megtorpan. Lefekszik a földre, feláll. A többiek kicsit távolabb, egy csapatban legelnek, ügyet se vetnek rá. Dina közelebb lép. Fehér, áttetsző hólyag jelenik meg az állat faránál, olyan, mint egy rágógumiból fújt óriási buborék.

Adrián odamegy, belemarkol a kiforduló hártyába. Víz buggyan ki belőle, lerázza a kezét a fűre. A tehén szomorúan felbőg, a fehér, lappadó hályogon át pedig kirajzolódik két hegyes, patás láb. Dina kicsit elszédül, leül a fűbe és csukott szemmel vár. Adrián egy ideig meghajolva figyeli, mi következik, aztán elunja és utánaballag a csordának. Hő, hő, kiabál. Visszatereli őket, nem mehetnek most felfelé a rézsün, amíg ez itt kínlódik.

Jó hosszú idő eltelik, a borjú kilóg, de nem mozdul. Adrián hirtelen ötlettel kihúzza a gatyájából a madzagot, szorosan összeköti vele a két, előre meredő lábat. Körbenéz, ágat keres, közben fél kézzel tarja a maglazult gatyát. Végül kibújik belőle, szüksége van mind a két kezére. Meghajlítja a botot, nem száraz-e, aztán mikor látja, hogy nem törik, akkor belefűzi keresztben a madzag és a láb közé. Megtekeri, aztán húzkodni kezdi kifelé a borjút. Dina előre megy, és a tehén arcába bámul. Nem látszik rajta fájdalom, a tekintete inkább üres, mintha a semmibe nézne.

Hátulról Adrián odakiabál a nővérének, hogy segítsen. Dina mindig meglepődik, hogy ebben a kis testben mennyi erő van, de úgy látszik, most mégse boldogul. Visszamegy, váratlanul felnevet, hogy Adriánnak milyen fehér a segge. Ki hinné. Máshol mindenütt olyan fekete. Odaáll mögé, és most már ketten húzzák a faágat.

A borjú szépen, lassan csúszik kifelé, egy-két rántás után kint hever a füvön. Nyálkás és mozdulatlan, mintha nem volna benne élet. A tehén odalép, lerágja róla a burkot és körbenyalogatja. Adrián elvágja a köldökzsinórt, bogot köt rá.

A véres, elmocskolódott madzagot valamennyire megtörölgeti, visszafűzi a gatyába, aztán indul a csordához, amelyik megint kicsit távolabb kóborolt.

A borjú néhány ügyetlen próbálkozás után remegve feláll. Adrián visszatér, odataszigálja az anyja alá. Hő-hő. Kapkodás nélkül, nyugodtan noszogatja.

Nem jó, ha kihűl a szája - magyarázza Dinának.

Dinának fogalma sincs, honnan tudja ezeket Adrián. Szokott Dragunak segíteni, de inkább csak vágásnál. A véres gatyamadzagot nézi, ahogy hátul minden egyes lépésnél összekeni a buggyos gatyát, ami túl bő a fiúra. A borjú megpróbál szopni, de a tehén még mindig nyugtalan, néha kicsit oldalra lép, csapdos a farkával.

Jó hosszú idő eltelik, csend van. Az állat oldalán újabb remegés fut át, és egy véres csomó toccsan a fűben.

Na. Kiadta a poklát.

Adrián csípőre tett kézzel, terpeszben áll, mint valami gazda, és a mozdulattól még kisebbnek, gyerekesebbnek tűnik. Nézi a borjút. Dina irtózatosan éhes, szinte szédeleg. Nem meri elárulni, mi jutott eszébe, mert biztos benne, hogy Adrián rácsapna. Pont úgy áll ott a gatyájában, ahogy Dragu szokott.

Meglepődik, amikor az öccse szájából hallja a gondolatait.

Mondjuk azt, hogy elvitte a farkas.

Dina úgy érzi, ellenkeznie kell.

Keresik majd a maradékát.

Adrián már döntött. Köröz a tehén körül és mérlegel.

Medve volt.

Lehet, jönnek majd kaszával.

Végül úgy döntenek, hogy a tehén elvetette a borját, és ott hagyták. A tűzön gondolkodnak. Nincsenek elég távol a falutól, odalentről bárki megláthatja a füstöt. Átmehetnének szembe, a Bogdán lejtőire, de a borjúval nem lehet akkora távolságot megtenni.

Nincs más hátra, mint leütni a borjat, és átcipelni a túlsó lejtőre, ott rakni tüzet. Oda sose járnak legeltetni, Dragu nem fog gyanakodni.

Dina feladata, hogy elindítsa a csordát. Amikor kicsit távolodnak, Adrián mögé kerül a tehénnek, és egy hatalmas husánggal ütni kezdi a borjat. Amilyen kicsi, olyan nehezen döglik meg. A fanyelű kis bicska rövid, csak nyiszatolni lehet vele, ölni nem. Adrián teljesen kimerül, mire sikerül agyonvernie. A tehén csodálkozva, kimerülten néz, megszagolja a tetemet.

Hő, hő. Adrián elindítja őt a csorda után, a borjút a vállára emeli.

Mire átérnek, Dina már kupacba hordta az ágakat. Ügyesen, a fák takarásában, de nem közvetlenül a lombok alatt. Adrián nehezen boldogul a nyúlós testtel. Hat-hét hetes koruk előtt nemigen vágják le a borjakat, mert vizes a húsuk, de ők nem törődnek vele. Több, mint egy éve nem ettek húst. Amit csak lehet, lefejtenek a csontokról, a fejet és a beleket a bokrok alá teszik. Adrián visszamegy, nagy üggyel- bajjal kivágja a nyelvet.

Szürkül már, amikor hazaérnek. Dragu nincs jó hangulatban, ezt már abból lehet látni, ahogy kivágja az kaput. Mondják neki rögtön, hogy az a vemhes tehén elvetette a borját. Nem kérdezi, hol, csak annyit mond, másnap ne arra menjenek, hátha odajönnek rá a farkasok. Megtapogatja a tehenet, kiköp, visszamegy a házba a kannáért. Dina és Adrián sose kapnak tejet.

A gyerek fél évre rá megszületik. Dina nem tudja, mit kell csinálni, Adrián vágja el a köldökzsinórt. Dragu mérges, azt morogja, jobb volna megszabadulni tőle. A csordát ugyanúgy ki kell hajtani. Tejet most se kapnak, Dina mégis tud szoptatni. Most másfelé járnak legeltetni, mint fél évvel korábban, mert Dragu megegyezett egy gazdával.

Az a tehén, amelyik borjadzott, időnként lemarad a többitől, megáll. Adrián szerint kizárt dolog, hogy emlékezzen, a tehénnek nincs esze. Dina valahogy mégse szeret ránézni, mert mindig olyan érzése támad, mintha valamit látna abban a hosszú pillás szemében: hogy van az, hogy neked van, nekem meg nincs?

Ilyenkor mögé kerül, és csípőjén a gyerekkel rákiabál, hogy hő, hő. Ha akkor se mozdul, ráhúz egyet. Nehezen haladnak így is felfelé. De ha a gyerek járni fog, akkor minden könnyebb lesz.

 

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!