Liliom születésnapja - Molnár Ferenc évforduló

barraban | 2011. január 12. |

Szinte nincs színházi évad, hogy valamelyik darabját ne tűznék műsorra. A Pál utcai fiúk kultikus státuszán alig fogott az idő, a kétezredik év utáni általános iskolás generációnak éppúgy szellemi alaptápláléka, mint a 20. században egymást váltó mindenféle rendszerek gyermekeinek. Hírneve külhonban ugyan nem vetekedhet Puskás Öcsiével, de a színházjáró közönség előtt ő számít a legismertebb magyar írónak. Molnár Ferenc ma ünnepelné 133. születésnapját.

Neumann Ferenc néven született Budapesten, 1878. január 12-én német eredetű nagypolgári családban. A joghallgatást hamar hírlapírói tevékenységre cserélte, többek között a Budapesti Napló munkatársa lett (itt ismerkedett meg Ady Endrével, viszonyuk elsősorban Vészi Margit miatt mérgesült el). 1901-től a Vígszínház fordítója, főleg könnyed francia bohózatokra specializálódott: a sziporkázó dialógus-építés fortélyaiból sokat leshetett el ekkortájt. Ebben az évben jelent meg Az éhes város című kisregénye, 1902-ben pedig első színdarabja, A doktor úr. Már az antré sem nevezhető bukásnak, az igazi áttörést azonban az 1907-ben bemutatott Az ördög hozta el. Molnár innentől termékeny és körberajongott ellátója a magyar, később a német nyelvterületek pódiumainak, már a neve szavatolta a frenetikus sikert. 1909-ben született meg egyik legismertebb darabja, a Liliom (ironikus módon először komoly közönségkudarc), később A testőr, A hattyú, az Üvegcipő, vagy a Játék a kastélyban, amely máig olyan népszerű, hogy sorok írója eddig négy különböző színpadi verzióját látta, és hallott még jó párról, melynek sajnos nem lehetett szem- és fültanúja. Az Egy, kettő, három című egyfelvonásos mű mozgóképes adaptálója maga Billy Wilder volt (Van, aki forrón szereti, Gyilkos vagyok), Fritz Lang (Metropolis, M- Egy város keresi a gyilkost)pedig a Liliomot ültette celluloidra.

1907-ben jelent meg a Pál utcai fiúk. Hatását, jelentőségét szükségtelen ragozni: a milliónyi eladott, utóbb rongyosra olvasott példányszámon kívül megemlíthető a magyar-amerikai koprodukcióban, zömmel amerikai gyerekszínészekkel forgatott Fábri Zoltán-film 1969-ből. 2003 –ban olasz-magyar kézfogó eredményeként rendhagyó, az eredeti cselekményt több tekintetben megváltoztató filmadaptáció készült belőle, amely kisebb vihart kavart ismert irodalmi körökben: leginkább talán az az újítás csapta ki a biztosítékot, hogy valamelyik kreatív elme Nemecsek anyjának beiktatott egy szeretőt.

Visszatérve az életrajzra: Molnár 1906-ban nősült először, főszerkesztője, Vészi József lányát vette el, Margittól azonban hamar elvált, és ezután – sok más kaland mellett - három ismert színésznő váltotta egymást élete következő harmincvalahány évében (Varsányi Irén, Fedák Sári, Darvas Lili - utolsó asszonya titkára és ápolója, az állítólag csúnyán kihasznált és végül öngyilkosságot elkövető Bartha Vanda volt).

Az első világháború alatt haditudósítóként tevékenykedett, Egy haditudósító emlékei címmel számolt be harctéri tapasztalatairól. A húszas évektől egyre gyakrabban tartózkodott külföldön, a Fehér Házban az Egyesült Államok elnöke is fogadta. 1939-ben a fasizálódó légkör először Svájcba, majd az Egyesült Államokba hajszolta: forgatókönyvíróként és dramaturgként dolgozott a filmiparban, mellette papírra vetette emlékiratait. 1950-ben jelent meg Útitárs a száműzetésben című önéletrajzi műve. Utolsó évei depresszióssá és mogorvává tették az egykori bohém sármőrt, végül 1952. április 2-án halt meg New Yorkban.

Megítélése máig vegyes. Nevezték a magyar dráma megrontójának és megváltójának, a szélsőjobb urbánus-zsidó identitása miatt támadta, a baloldal polgári mivolta felett tört pálcát. Az ún. magas irodalom több képviselője – beleértve a kozmopolitának tartott Nyugat prominens képviselőit, nemcsak a konzervatívokat - jó iparosnak, a közönség ügyesen hajbókoló kiszolgálójának tekintette, akinél „fecseg a felszín, hallgat a mély”. A „közönségkedvenc” nálunk valamiért rosszul csengő stigmája máig útját állja Molnár valódi értékelésének, s amúgy is meglepően kevés a legsikeresebb színpadi szerzőnket feldolgozó szakirodalom. Előkotorhatjuk Hegedüs Géza monográfiáját, vagy Molnár egyik unokájának, Sárközi Mátyás írónak két kötetét Színház az egész világ, illetve Liliom öt asszonya címmel (a másik híres unoka az örökbecsű Szomszédokkal összeforrott Horváth Ádám rendező), de alig lelünk ennél többet. A páratlan kapacitású színházi virtuóz a magyar irodalomtörténet nagy elintézetlen ügye.

 

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

MARGÓ
...

Milanovich Domi: Arra kell figyelnem, hogy a nehéz érzésekben is önmagamat megtartva legyek jelen

Milyen út vezet a nemi identitás elfogadásához? Milanovich Domi a Margó Könyvek podcast legújabb vendége.

...

Kirsten Thorup dán író: El kell dönteni, hogy a hatalom vagy az ellenállás oldalára állunk

Egy rendszer kegyetlensége mindig a kis lépésekkel kezdődik – figyelmeztet interjúnkban a dán író. 

...

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Az utolsó egyed című regényről, háziállatokról és klímaszorongásról beszélgettünk. Interjú. 

...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók