Csúcsra ért az a gigasztori, mely tavaly év elején indult útjára: akkor adták ki angolul Paula Hawkins thrillerét, A lány a vonatont. Azt már az első eladási adatokból látni lehetett, hogy az egykori gazdasági újságíró, aki addig csak nagyon szerény érdeklődést tudott kelteni álnév alatt írt könyveivel, valamit most nagyon elkapott. A kötetből ugyanis a megjelenését követő első három hónapban közel kétmillió példányt értékesítettek, a 2016. augusztusi adatok szerint pedig világszerte 11 millió példány fogyott belőle. A regényből készített filmet a héten mutatták be a magyar mozik, ebben Emily Blunt játssza Rachelt, a fiatal alkoholista nőt, aki egy rejtélyes eltűnéses ügy kulcsszereplője lesz.
Paula Hawkins: A lány a vonaton
Fordította: Tomori Gábor, XXI. Század Kiadó Kft., 2015, 319 oldal, 3990 HUF
Kritikánkban mi ezt írtuk a könyvről:
„Paula Hawkins első olvasatra tulajdonképpen nem tesz mást, mint olvasóit belekényszeríti egy alkoholista, megbízhatatlan, sokszor ellenszenves, mégis szánnivaló hősnő fejébe. Rachellel nagyon nehéz azonosulni, főleg, mivel egyáltalán nem lehetünk biztosak abban, hogy nem követett-e el valamilyen bűncselekményt. És az az igazság, hogy ő sem lehet biztos ebben. Hawkins végig bizonytalanságban tartja hősét és olvasóit, és ebből a bizonytalanságból szövi a regényre jellemző feszültségek hálóját.”
Paula Hawkinsszal jó egy éve interjúztunk: akkor elmondta, hogy A lány a vonaton volt tulajdonképpen az utolsó esélye, addigi könyvei ugyanis nem fogytak, és tudta, ha nem ér el áttörést, más munka után kell néznie. Főhősét akkor így jellemezte:
„Olyasvalakiről akartam írni, aki alkoholproblémával küzd, különösen olyannal, amely komolyan kihat az emlékezésre. Különösen az érdekelt, hogy amikor valaki nem emlékszik arra, amit korábban tett vagy mondott, az hogyan hat a bűntudatára és a felelősségérzetére. A szóban forgó alkoholistának nem feltétlenül kellett volna nőnek lennie, ám én azon témák miatt választottam a női szemszöget, amelyekről mindenképp írni akartam: ezek a családon belüli erőszak, a meddőség, az a mód, ahogyan a társadalom tekint a nőkre, és az, ahogyan a nők megítélik egymást.”
A könyvre annyira fogékonyak voltak az olvasók, hogy a siker az addig ismeretlen Hawkinst a legjobban kereső szerzők körébe röpítette, ahol olyan bestseller-írókkal került egy ligába, mint J.K. Rowling vagy Stephen King. A 2016-os listán még George R.R. Martint és Dan Brownt is megelőzte.
Kapcsolódó cikkek:
Vonatozó alkoholistáért rajong a fél világ (részlet)
Alkoholista, amnéziás – és talán még gyilkos is? (kritika)
Paula Hawkins: A lány a vonaton volt az utolsó esélyem
A lány a vonaton a leggazdagabb szerzők közé repítette Paula Hawkinst
A megfilmesítés jogát viszonylag megvette a Dreamworks. Hawking épp egy mayfairi kocsmában volt az egyik barátjával, amikor megtudta a hírt: „Emlékszem, hogy kimentem az utcára, hogy ott vegyem fel a mobilomat, amikor hirtelen óriási vihar kerekedett, és alig hallottam, hogy mit mond az ügynököm. Eléggé szürreális volt.”
A filmet Tate Taylor rendezte, és Blunton kívül szerepet kapott benne mások mellett Rebecca Ferguson, Haley Bennett és Justin Theroux.