Fotó: Valuska Gábor
Több híres író után most Karl Ove Knausgard is vállalta, hogy egyik művéhez csak 2114 után lehessen hozzáférni. A Harcom-sorozat világhírű szerzője, aki idén a Budapesti Könyvfesztivál díszvendége volt, olyan szerzők után csatlakozott a Future Library (Jövőkönyvtár) projekthez, mint Margaret Atwood, David Mitchell, Han Kang vagy Elif Shafak.
Az ötlet, hogy híres írók publikálatlan műveit egyfajta időkapszulaként tegyék el száz évre, a skót Katie Paterson fejéből pattant ki, és az első könyv 2014-ben került be az az oslói nemzeti könyvtár speciálisan kialakított szobájába. Ezeket a regényeket majd csak 2114-ben kezdik el kiadni, a nyomtatáshoz pedig azokat az Osló környéki fákat használják fel, melyeket 2014-ben kimondottan ebből a célból ültettek el.
Knausgard: Alapvetően nem az életem izgat, hanem az irodalom
Fotó: Valuska GáborNem bántam meg semmit - mondja Karl Ove Knausgard, akinek Harcom című hatkötetes regénymostruma évek óta lázban tartja a világot. De mi érdekes van azon, ha valaki a legaprólékosabb részletességgel megírja az apjával való kapcsolatát, a szerelmeit, a gyereknevelés nyűgeit és a...
Knausgard az első norvég szerző, aki részt vesz a különleges projektben, összességében pedig a hatodik olyan író, aki vállalta a kihívást. A Future Library-nek így nyilatkozott róla: „Ez egy briliáns ötlet, tetszik a gondolat, hogy olyan olvasóim lesznek, akik még meg sem születtek – olyan, mintha küldenék nekik egy kis hajót a korunkból. Tetszik, hogy csak 100 év múlva fogják felnyitni, szeretem az erdő növekedésének lassúságát, és azt is, ahogy mindez összekapcsolódik. Ez az egész egy gyönyörű, zöld műalkotás.”
Az író azt is elárulta, hogy már el is kezdett dolgozni a kéziraton, bár nem osztott meg semmilyen részletet a könyvvel kapcsolatban. Szerinte attól még, hogy senki sem fogja olvasni a most élő emberek közül, még van morális és etikai felelőssége abban, hogy kikről ír. Bár úgy vélte, az ember egyébként sem nagyon engedheti meg magának, hogy az olvasóira gondoljon írás közben.
Forrás: The Guardian