„Elkezdek újra mindent abbahagyni” – énekli a májusban megjelent Vízválasztó című szólólemezén Szűcs Krisztián. Ha így van is, szerencsénkre belekezd aztán megint, hiszen a kuplétól a britpopon át a technóig rengeteg műfajban mozog otthonosan. A legtöbben talán a Heaven Street Seven dalszerző-frontembereként ismerik, de írt szöveget Yonderboinak, a NEO-nak és Péterfy Borinak, ahogy a Budapest Bárnak, Soerii & Pooleknek, a Supernemnek vagy a Carbonfoolsnak is. Rögzített lemezt a The Twisttel és a NAZÁ-val, énekelt duettet Herrer Sárával,
megzenésített és átírt Háy János-, valamint Szálinger Balázs-verseket, és a Szűcsinger névre keresztelt irodalmi-zenés ámokfutásnak is ő az egyik fele.
Ez még mindig nem minden, hisz nemrégiben Csengey Dénes Cseh Tamásnak szánt szövegeihez készített zenét Beck Zolival, illetve Kollár-Klemencz László mellett ő jegyzi A tizennégy karátos autó című, Keresztes Tamás rendezte Rejtő-adaptáció dalait. És hát neki köszönhetjük a Rühös Foxi zenekar jó néhány szerzeményét is.
Szűcs Krisztián kiskamaszként négy évig zongoraleckéket vett, a tizenkét évesen az édesanyjától kapott Beatles-lemez pedig eldöntötte az életét. Középiskolásként egy fekete fedelű füzetbe jegyezte le a verseit, amelyekben itt-ott pajzán képekkel élt. Olyanokkal, amilyenek szerinte nem feltétlenül férnének el egy irodalmi lap hasábjain. Az első dalszövege a Remember John Lennon című, az unokatestvérével közösen jegyzett szerzemény volt, ezt követően pedig a Baby Face nevű gimis zenekarának írt szövegeket.
Egy 1996-os koncertajánlóban az áll,
a Heaven Street Seven „gitárrock a nyolcvanas évek modorában, a kilencvenes évek hozzáállásával”.
Bármit is jelentsen ez, amikor tizenöt éves koromban, a kaposvári CD Boxban megvásároltam magamnak a Cukor című lemezüket, egyből megvettek maguknak Szűcs Krisztián kissé obskúrus, groteszk és nagyon filmszerű dalszövegei. A Cukor előtt megjelent a HS7-nek két és fél angol nyelvű albuma is (azért nem három, mert a Budapest Dolls című harmadik lemezen három magyar nyelvű dal is helyet kapott), azt követően pedig további öt. Közöttük a Szállj ki és gyalogolj, amely 2005-ben az Év rockalbuma kategóriában a MAHASZ Fonogram-díjasa lett.
Zenéjüket nevezték alternatívnak, britpopnak és indie-nek, a legjobban viszont talán a Dunabeat fogalma írja le a HS7-et.
Az első barkácsfelvételeit a kilencvenes évek közepén, az esztergomi Vitéz János Tanítóképző Főiskola női zuhanyzójában vette fel a zenekar, 1999-ben az R.E.M.-mel léptek fel a Kisstadionban, 2003-ban a Fun Lovin’ Criminals előtt játszottak a Szigeten, 2006-ban pedig Cannes-ban koncerteztek, ahonnan az Európai Unió, a MIDEM és az MTV Europe közös díjának, a Border Breakers Awardnak a European Breakthrough Award nevű különdíját hozták haza.
Húszezer éjszakás kaland című daláért Szűcs Krisztián 2015-ben az év könnyűzenei szövegírója kategóriában Artisjus-díjat kapott. Bródy János a következőket mondta róla az ünnepélyes díjátadón: „Hogyan lehet nem magyar eredetű dallam- és ritmusképletekhez olyan magyar szöveget írni, ami nem töri derékba a nyelvet, mégis képes alkalmazkodni formájában és tartalmában is az új zenei megközelítéshez? Ezt a feladatot Szűcs Krisztián a kezdetektől fogva kiváló érzékkel oldotta meg, sajátos világot teremtett, és
a könnyen és jól énekelhető sorok mellett mindig ott voltak a jelentések, melyek gyakran keserű iróniával számoltak be egy költői hajlamú dalszerző gyötrelmeiről.”
2015 óta nincs Heaven Street Seven, és jelenleg a The Twist, valamint a NAZA nevű szupergruppok sem aktívak, legutóbbi lemezét ezért Szűcs név alatt jelentette meg a dalszerző-énekes, aki él-hal a sanzonokért, és olykor olyan jól sikerül megidéznie a dalaiban a világukat, hogy még a rokonsága is azt hiszi: azok feldolgozások, nem pedig a sajátjai. A hamarosan megjelenő interjúnkban az egymásból születő dalokról, a Békéscsaba és Manchester közötti különbségekről, illetve a zen buddhizmus gyakorlásának a dalszövegírói praxisára gyakorolt hatásairól is mesél nekünk.
Nyitókép: Valuska Gábor