A történet főszereplője Blake Lively, a Velünk véget ér Lily Bloomja, ismert és befolyásos hollywoodi színésznő: édesanyja a castingban dolgozik, édesapja, akárcsak négy testvére, színész. A pletykafészek (Gossip Girl) című sorozattal futott be. 2012-ben összeházasodott Ryan Reynoldsszal, akivel négy gyerekük született, Hollywood egyik power couple-jének számítanak. Szoros barátság fűzi például Taylor Swifthez és Gigi Hadidhoz is, egyiküktől egy dalt, másikuktól számos ruhát kölcsönzött a filmhez.
Ahhoz a filmhez, aminek egy sikerkönyv az alapja: Colleen Hoover 2016-ban megjelent regénye, a családon belüli erőszakról és az érzelmi abúzusról szóló Velünk véget ér (It Ends With Us). Igaz, az első évben csak 36 ezer példányban kelt el, a kiadói elvárásokhoz képest lassan, viszont felkapta a BookTok, és 2024 őszéig 10 millió példányban vásárolták meg. Az elképesztő sikert érthetően adaptáció követte: Justin Baldoni tavaly augusztusban bemutatott rendezése 400 millió dollár bevételnél tart. A film pedig a napokban érkezett meg a Max streamingoldal kínálatába.
A történet másik szereplője Justin Baldoni színész-rendező és a filmet gyártó cég tulajdonosa. Ő a színésznőhöz képest kevésbé ismert, a Jane The Virgin című sorozat kivételével nincs igazán híres szerepe. Imidzsének része a nők melletti kiállás, a nem mérgező maszkulinitás hirdetése, podcastot (Man enough) készít a témában, és könyvet is írt.
A színésznő ugyanis egy 2024. december 21-i New York Times-cikkel megtámogatott jogi beadványában egyebek mellett szexuális zaklatással vádolta meg Baldonit. Azóta gyakorlatilag naponta érkeznek újabb hírek arról, hogy ki mit állít vagy szivárogtat ki a másikról, jelenleg épp ott tartunk, hogy a férfi különböző felvételekkel próbálja igazolni, hogy nem viselkedett kifogásolható módon a színésznővel. A tisztánlátás végett itt egy idővonal az ügy legfontosabb mozzanatairól, utána pedig elmagyarázzuk, hogyan jutottunk el idáig.
- 2019 - Justin Baldoni megvásárolja a könyv megfilmesítési jogait;
- 2023 - Blake Lively csatlakozik a film stábjához, elkezdődik a forgatás;
- 2024. január - megbeszélés Lively-ék házában;
- 2024. június - az első, nem hivatalos vetítés Colleen Hoover közönségtalálkozóján;
- 2024. augusztus - a hivatalos premier;
- 2024. december 21. - New York Times-cikk és polgárjogi panasz;
- 2024. december 31. - Baldoni 250 millió dollárra perli a New York Times-ot;
- 2025. január 16. - Baldoni bepereli a színésznőt és a férjét.
Virágok kontra áldozatsegítés
Már a film promóciós kampányánál sejteni lehetett, hogy nem volt felhőtlen a közös munka, ugyanis Lively és Baldoni teljesen eltérő módon keretezték a filmet, és az eseményeken egyáltalán nem mutatkoztak közösen. Blake Lively – az oldalán Colleen Hooverrel – az azóta ikonikussá vált „Grab your friends, Wear your florals, and see it!”, vagyis „Fogd a barátaidat, vegyél fel valami virágosat és menj el megnézni!” mondata szellemében reklámozta a filmet, csajos, romantikus moziként hirdették. Ezt a narratívát követte a film színes, virágos plakátja, illetve a trailer is ilyesmit ígért, és
a film elejére sem tették ki a szokásos figyelmeztetéseket arról, hogy fizikai erőszakot ábrázol.
A pozícionálás azonban hamar visszaütött: ellepték a netet a beszámolók arról, hogyan mentek ki film közben vagy élték át érzelmileg ismét a bántalmazást azok az áldozatok, akik trigger warning hiányában mit sem sejtve sétáltak be egy hétvégi mozizásra.
Ezzel szemben a rendező felhozta az érzékenyebb témákat is. Az interjúk során a bántalmazott nők helyzetére, a probléma tudatosítására helyezte a hangsúlyt, áldozatvédő szervezetek elérhetőségét osztotta meg közösségi oldalán és a kollégái érdemeit dicsérte a vörös szőnyegen. Már a jogok megszerzésekor kijelentette, hogy a film bevételének egy százalékát áldozatvédő szervezeteknek juttatja.
Szexuális zaklatási vádak a New York Timesban
Blake Lively egy 2024. december 21-i New York Times-cikkel megtámogatott jogi beadványában vádolta meg Justin Baldonit azzal, hogy a forgatáson a férfi hatalmi pozícióját kihasználva ellenséges munkahelyi környezetet teremtett, szexuálisan zaklatta a színésznőt és más stábtagokat, illetve csapatával lejárató kampányt folytatott ellene. Utóbbit azért gondolták így, mert Baldoniék egy krízisek elhárítására specializálódott sajtóst alkalmaztak, aki többek közt Johnny Deppet is segítette a pere idején. A színésznő jogi panaszában a rendezőtől influenszereken át több mindenkit megnevezett, mert összehangolt sajtóhadjáratként élte meg a helyzetet.
Lively biztosra ment: a cikket az a Megan Twohey írta, aki a MeToo kirobbantásának és Harvey Weinstein bukásának egyik kulcsfigurája volt. Ő és kolléganője, Jodi Kantor könyvet is írtak a történetükből, az ebből készült filmben Carey Mulligan alakította az újságírónőt.
A New York Timesban Lively a következőket állította:
- Baldoni improvizált egy szexjelenet közben,
- a rendező és a stúdióvezető többször bement az öltözőjébe, amikor félmeztelen volt vagy szoptatott,
- mindkét férfi kéretlen információkat osztott meg vele a szexuális életükről,
- egy alkalommal a stúdióvezető a meztelen feleségét ábrázoló videót mutogatott neki,
- megjegyzéseket tettek a súlyára és a külsejére,
- túl bizalmaskodóak voltak vele.
Szerinte több stábtag is ezekhez hasonló dolgokat tapasztalt a forgatás alatt. Állításai alátámasztására az újság rendelkezésére bocsátott több ezer üzenetváltást, e-mailt és egyéb dokumentumot, ezek ismeretében közölték a cikket.
Ez azért érdekes, mert a cikk megjelenése előtt majdnem egy évvel, 2024 januárjában a rendező és a stúdió aláírtak egy, a színésznőt védő kiegészítést, amelyben pontokba foglalták, milyen intézkedéseket tesznek, illetve milyen viselkedéstől tartózkodnak majd a továbbiakban. Lively elismerte, hogy a januári találkozó és a megállapodás aláírása javított a helyzeten, ezt követően nem tapasztalta a kifogásoltakat.
Válaszcsapás: 205 milliós per a New York Times ellen
Baldoni keresetében azzal vádolja a lapot, hogy figyelmen kívül hagyta a sajtótól elvárható elfogulatlanságot és a színésznő álláspontjából tálalta az esetet – olyannyira, hogy a szóban forgó üzeneteket szükség esetén még meg is húzták vagy kontextustól függetlenül közölték, hogy az ő narratívájukat szolgálja.
A rendező azzal magyarázta a válságstáb szerződtetését, hogy Lively
már a forgatás alatt folyamatosan azzal fenyegetőzött, hogy kiszáll a filmből, illetve nem hajlandó részt venni a sajtókampányban, amennyiben nem teljesítik a kéréseit.
Egy ilyen lépés a sztártól garantáltan a film végét okozta volna, de legalábbis hatalmas veszteséget a nemrég alapított stúdiónak. Szerettek volna felkészülni arra, ha ez valójában bekövetkezik. Ugyanezzel magyarázzák a 2024 januárjában született egyezség aláírását is, hozzátéve, hogy akkoriban még lényegesen rövidebb volt a lista.
Baldoni tagadja az ellene felhozott vádakat, ügyvédje Megyn Kelly műsorában nyilatkozott arról, hogy az eredeti 17 pontot számláló dokumentumba több, „a továbbiakban tartózkodik” kitétel is bekerült, ezekkel először a december végi cikkben és panaszban találkoztak. Bemutatták teljes hosszukban a NYT-ban publikált üzeneteket is: ezek egyikében Lively maga javasolja Baldoninak, hogy menjen át a lakókocsijába, amikor szoptat. A meztelen nős videó pedig állítólag a producer feleségének szülését ábrázolta és a szülési jelenetről szóló egyeztetéseken került elő.
Miért lett ekkora botrány?
A kirobbanó botránynak nagy a tétje: az eddig közkedvelt, Ryan Reynoldsszal Hollywood power couple-jeként számon tartott Livelyról kiderülhet, hogy valójában összeférhetetlen hárpia, akitől minden munkatársa retteg. Viszont az is bebizonyosodhat, hogy
nincs az a hírnév, családi beágyazottság, ami megóvhatna egy nőt a filmiparban a szexuális zaklatástól, és attól, hogy egy profi sajtóhadjárat kicsinálja.
Mindkét verzió elgondolkodtató. És ne felejtsük el, hogy az azóta már elítélt producer, Harvey Weinstein rendszeresen rendelt lejárató kampányokat. Ez történt többek közt Rosie McGowannel, Ashley Judd-dal, Mira Sorvinóval és Amber Hearddel. Kiírták őket a filmiparból.
A rendező, az orr és a testképzavar
Baldoni végül idén, 2025. január 16-án benyújtott egy 400 millió dolláros keresetet Blake Lively és férje, Ryan Reynolds ellen. Ebben cáfolják a színésznő állításait, plusz felvételük van arról, ahogy az egyik jelenet forgatása közben Lively kigúnyolja a korábban testképzavarral küzdő rendező orrát és javasolja, hogy műtesse meg.
A 179 oldalas keresetből az is kiderül, hogy
Lively a forgatás során túlterjeszkedett a színészi feladatokon,
és amellett, hogy a karaktere teljes ruhatárát lecseréltette, új zeneszerzőt és vágót hozott, majd a rendező – és a jogokat birtokló – Baldoni háta mögött készített egy saját vágást a film végéből és tartott is belőle egy nyilvános vetítést a rendező nélkül. Továbbá kikötötte, hogy a rendező ne legyen jelen a premieren, így Baldoni és ismerősei a csatolt fotók alapján egy alagsori raktárban, több karton üdítő mellett ünnepelhették a film bemutatóját.
Soha nem ér véget....
A január második fele teniszmeccshez hasonlóvá vált az esetről tudósítók számára, gyors egymásutánban érkeznek az ütések, védekezések és válaszcsapások mindkét oldalról. Míg a házaspár jórészt visszavonult a nyilvánosságtól, addig Baldoni ügyvédje rendszeres vendég a képernyőn, és csapata több általuk bizonyítéknak tekintett felvételt is nyilvánosságra hozott.
A színésznő jogi képviselői pedig azt kérték a bíróságtól, szólítsa fel Baldoni ügyvédjét, hogy fejezze be a felvételek nyilvánossá tételét. Kérésüket azzal indokolták, hogy a kérdést a bíróságon kell eldönteni, és itt is kell benyújtani a bizonyítékokat. A videó- és hangfelvételek kiszivárogtatása azonban úgy tűnik,
Lively ellen hangolja a közvéleményt és megnehezíti majd, hogy a tárgyalásra pártatlan esküdszéket állítsanak össze.
A bíróság elutasította a kérést, amit a pár ismételten benyújtott.
Az egyik sérelmezett videófelvételet a szexuális zaklatási vád cáfolatára hozták nyilvánosságra. A karaktereik szerelembe esését illusztráló táncolós-ölelkezős jelenetben az internet egyik fele két profi embert lát, aki a munkáját végzi, a másik fele viszont jeleket arra, hogy a férfi kéretlenül közeledik a színésznőhöz, többször meg akarja csókolni, holott Lively jelzi neki, hogy a jelenetben nincs erre szükség. Lively állítása szerint Baldoni ebben a jelenetben, ahol nem vettek fel hasznos hangot belehajolt a nyakába és közölte vele, hogy finom az illata. Kiderült, hogy a mikrofonok mégis be voltak kapcsolva és hallatszik, hogy valójában milyen kontextusban hangzik el a mondat, ahogy az is, hogy Lively vicces megjegyzést tesz arra, hogy a férfi plasztikáztassa az orrát.
Január 28-án egy telefonos hangüzenet került ki Baldonitól, amelyben töredelmesen bocsánatot kér Livelytól, miután a színésznő változtatásokat javasolt egy jelenetben, és ez először nem tetszett a rendezőnek.
Lively és Baldoni tárgyalása 2026. március 9-én kezdődik, a tárgyalás előtti megbeszélést idén február 3-ra tűzték ki. Addig azonban még rengeteg minden történhet, és a két táborra szakadt közvélemény minden újabb információval a saját igazát látja bizonyítottnak: hevesen elítéli az újabb zaklató férfit vagy a hamisnak titulált vádak miatt kiátkozza a színésznőt.
Hol vannak a tanúk?
És bár Lively-t több ismert ember támogatta nyilvános kiállással, tanúk még egyik oldal állításának igazolására sem jelentkeztek. A New York Times január 14-i cikke szerint a kérdés itt valójában a narratíva: kinek hisznek jobban az emberek? Érdemes észben tartani, hogy a szexuális zaklatási vádaknak milyen elenyészően kicsi része bizonyul alaptalannak, és azt is, hogy
a „nem ideális áldozatok” is lehetnek valódi áldozatok.
És itt eszünkbe juthat a Johnny Depp-Amber Heard ügy, ahol a félmosolyokkal válaszolgató színész megnyerte ezt a népszerűségi versenyt és vele a pert is a fintorogva fotózott exével szemben. Majd amikor a támogatói összegyűjtötték az összeget, hogy kikérjék a perbe be nem került dokumentumot, hogy bizonyítsák Depp ártatlanságát, legnagyobb meglepetésükre épp az ellenkezője derült ki.
Fotó: Intercom