Az elmúlt években robbanásszerűen megnőtt az online vásárlások száma. Már nemcsak a fiatalabb korosztály rendel előszeretettel a netről, hanem a középkorúak és idősebbek is egyre gyakrabban dobnak termékeket a virtuális kosaraikba. Az utcánkban már szinte minden nap látunk futárszolgálati járműveket, ami jól mutatja, hogy a webshopok népszerűsége folyamatosan növekszik. Azonban hogyan változtak a keresési szokások, és milyen technikákat vetnek be napjainkban a vásárlók? Cikkünkben pontosan ennek járunk utána!
Egyre tudatosabban keresgélünk
A korábbi évek impulzív vásárlásaival szemben ma már sokkal megfontoltabban járunk el, ha valamilyen terméket keresünk. Nem elégszünk meg a webshopban olvasható leírással – külön rákeresünk a Google-ben vagy akár a YouTube-on a terméknévre, és mellé beírjuk, hogy „vélemény”. Így valódi felhasználói tapasztalatokat ismerhetünk meg, és szakértők által készített teszteket, illetve összehasonlításokat olvashatunk vagy nézhetünk meg.
A vásárlók tehát tájékozódni akarnak, mielőtt megrendelnének valamit, és egyre kevésbé alapoznak a webáruházakban található, gyakran túlzottan marketingszagú leírásokra. Különösen igaz ez a drágább termékek esetében, amikor az érdeklődők akár hosszú órákat is képesek kutatásra fordítani, hogy végül biztosan az igényeiknek maradéktalanul megfelelő terméket hozza házhoz a futár.
TIPP: Ha webáruházat üzemeltetünk, akkor webshop SEO segítségével kaparinthatjuk meg a legelőnyösebb helyezéseket a Google organikus találati listájában. Így a legfontosabb kategóriáink is láthatók lehetnek a hirdetések alatti szekcióban, és jelentősen felpörgethetjük a forgalmunkat. A webshop SEO pedig már néhány hónapon belül látványos eredményt hozhat, a PPC hirdetésekkel szemben pedig soha nem kell fizetnünk a kattintások után.
Hosszabb kifejezéseket használunk a kereséshez
Korábban főként egy-egy szóra vagy rövid kifejezésre kerestünk, mint például „mosógép” vagy „futócipő”. Ma már azonban a természetes nyelven fogalmazott kérdések és a hosszabb kifejezések is egyre gyakoribbak. Ilyen kulcsszó lehet például a „melyik a legjobb mosógép 10 kg ruhakapacitással” vagy a „milyen futócipőt vegyek lúdtalpra” kérdés is. Azaz a korábbi trendekhez képest már sokkal inkább beszélgetőpartnerként, mintsem egyszerű eszközökként tekintünk a keresőmotorokra.
Az AI szoftverek új keresési szokásokat eredményeztek
-
Sokan már a ChatGPT-t, a DeepSeek-et vagy más hasonló szoftvert kérdeznek meg arról, hogy melyik terméket lenne érdemes megvenniük. Ezek a programok pedig személyre szabott válaszokat nyújtanak, hiszen a felhasználók egyszerre több kérdést is feltehetnek, illetve részletesen kifejthetik, hogy mit és milyen célokra keresnek. Lényegében úgy chatelhetnek velük, mint egy bolti eladóval vagy szakértővel, aki kellő részletességgel mutatja be számukra a kínálatot.
Mára a közösségi média is a keresés szerves része lett
Ma már nem csak a Google-t használjuk információgyűjtésre, hiszen a TikTok, az Instagram és a YouTube is fontos keresőplatformmá vált. Ha például valaki sminkterméket, laptopot vagy kerti széket keres, sok esetben nem is a Google-ben kezdi a kutatást, hanem beírja a keresett kifejezést a TikTok vagy a YouTube keresőjébe, hogy megnézze, mások milyen termékeket ajánlanak és mutatnak be részletesen.
Különösen a fiatalabb generáció keres így, de a trendek alapján ez a módszer már az idősebbek körében is gyorsan terjed. Nem véletlenül, hiszen az audiovizuális bemutatók sokkal meggyőzőbbek lehetnek, mint a hagyományos termékleírások. Éppen ezért, ha webshopot működtetünk, érdemes videós tartalmakban is gondolkodnunk, és az előbb említett platformokon is jelen lennünk.
Az online keresési szokások jelentősen megváltoztak: ma már tudatosabban, alaposabban és több platformon keresztül gyűjtünk információt, mielőtt a rendelés gombra kattintanánk. Ez a trend pedig új lehetőségeket nyit a webshopok számára, hiszen ha jól optimalizálnak, könnyebben megtalálhatják őket a vásárlók – a Google-ben és a közösségi médiában, illetve az AI-alapú szoftverekben is. A keresési szokásokkal mindenképp lépést kell tartani, ugyanis azok a webáruházak, amelyek nem fordítanak figyelmet az egyre hosszabb, kérdéseket tartalmazó kulcskifejezések használatára és a videós tartalmak készítésére, rendkívül rövid időn belül lemaradhatnak a versenytársaiktól.