Írók, akik már soha nem kapnak Nobel-díjat

.konyvesblog. | 2012. október 13. |

Amellett, hogy kik kapták meg eddig és kik kapják meg ezután az irodalmi Nobel-díjat, még egy legalább ennyire égető kérdés van. Nevezetesen, hogy kik nem kapták meg és miért nem. Most – a teljesség igénye nélkül – azokat a világirodalmi nagyságokat szedtük össze, akik megérdemelték volna, ám soha nem részesülhettek ebben az elismerésben.

Alfred Nobel végrendeletében úgy rendelkezett az irodalmi díjról, hogy azt olyan szerzőnek kell adományozni, aki a „legkiválóbb, idealisztikus beállítottságú alkotással” gazdagította a világirodalmat. Az irodalmi nagyságok közül azonban sokan mégsem kapták meg ezt a díjat. 

A kommunista Mo Jen kapta az irodalmi Nobel-díjat

Mi végig Nádas Péternek szurkoltunk

Tíz éve Kertész Imre kapta a díjat (és azóta ők)

Sok most a csalódott író

Közéjük tartozott például Mark Twain, akiről Hemingway egyszer azt mondta, hogy „a teljes modern amerikai irodalom Mark Twain egyetlen könyvéből ered, a Huckleberry Finn-ből. (…) Előtte semmi sem volt. Azóta sem írtak ilyen jót”. Twain azonban, akárcsak Tolsztoj, mégsem részesült soha az elismerésben. A Háború és béke szerzője 1901-ben állítólag nagyon közel volt hozzá, de a pravoszláv egyházzal való konfliktusa miatt helyette inkább Sully Prudhomme francia költőnek adta a svéd akadémia a díjat.

A nagy kimaradók közé tartozik James Joyce is, holott sokak szerint ő volt az, aki forradalmasította a huszadik századi prózaírást, és Salman Rushdie-tól John Updike-ig se szeri, se száma azoknak a szerzőknek, akikre bevallottan hatott Joyce munkássága. Az eltűnt idő nyomában szerzője, Marcel Proust 1920-ban csak egy hajszállal csúszott le a díjról. A svéd akadémia akkor a norvég Knut Hamsunt találta érdemesnek az elismerésre, mégpedig – az indoklás szerint – „monumentális művéért, Az áldott anyaföld című regényéért”.

Egy másik norvég, Henrik Ibsen azonban soha nem kapta meg a díjat, ő vélhetően realista művei miatt maradt kívül a Nobel-körön. Naturalistának lenni se volt ebből a szempontból túlságosan kifizetődő, Emile Zola, akinek kétszer is lett volna alkalma elnyerni a díjat (melyet 1901-ben adományoztak először, az író pedig 1902-ben hunyt el), ám erről az akadémia döntése miatt végérvényesen lecsúszott. 1901-ben ugyanis a korábban már említett Sully Prudhomme kapta meg az irodalmi Nobelt, 1902-ben pedig a német ókortudós, Thomas Mommsen.

Szintén nagy kérdőjel, hogy Franz Kafka miért nem kaphatta meg a díjat, akit pedig olyan irodalmi nagyságok, mint például Nabokov is, a huszadik század legnagyobb írói között tartanak, tartottak számon, és olyan szerzőkre volt hatással, mint Albert Camus, Jean-Paul Sartre vagy Eugène Ionesco. Sovány vigasz, hogy azóta róla is elneveztek egy díjat, mellyel olyan írókat tüntetnek ki, akiknek munkái minden olvasóhoz szólnak származásra, állampolgárságra, illetve kultúrára való tekintet nélkül.

Ha már Nabokovról szó esett az előbb, meg kell említenünk, hogy a Lolita szerzője bár 1974-ben a jelöltek között volt, a díjat mégsem ő, hanem megosztva két svéd, Eyvind Johnson és Harry Martinson kapta. Díjazásuk annak idején elég nagy port vert fel, mivel mind a ketten tagjai voltak a svéd akadémiának.

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

MARGÓ
...

Kirsten Thorup dán író: El kell dönteni, hogy a hatalom vagy az ellenállás oldalára állunk

Egy rendszer kegyetlensége mindig a kis lépésekkel kezdődik – figyelmeztet interjúnkban a dán író. 

...

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Az utolsó egyed című regényről, háziállatokról és klímaszorongásról beszélgettünk. Interjú. 

...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók