Morpheus visszatér, de még hogy: Sandman Overture

Rusznyák Csaba | 2013. október 31. |

Évtizedek, de legalábbis hosszú évek után visszatérni egy hatalmas klasszikussá, hivatkozási alappá vált alkotáshoz, ami úgy beleégette magát a popkultúrába, mint billog a marha farába, kockázatos lépés, sokszor botlás és pofára esés a vége. Akkor szinte biztos, ha más szerzők veszik kézbe az említett klasszikust (rád nézek, Before Watchmen, és nagyon csúnyán!), de akkor is nagy rá az esély, ha maga a mű atyja veszi fel történetének fonalát (rád nézek, Stephen King, nem sokkal szebben!). Neil Gaiman ráadásul alig írt képregényt az utóbbi években, és sokunknak kérdéses volt, hogy a 70 részig futott Sandman feltámasztása mennyire lesz az elődhöz mérhető, vagy akár csak releváns – nincs annál rosszabb, mint amikor egy szerző saját régi sikere hulláján lovagol. Szerencsére Gaiman eleve csúcsformában van idén, úgyhogy a hatrészes Overture szerdán megjelent első száma a lehető legnagyobb bizakodásra ad okot.

The Sandman - Overture (2013-) 001-002.jpg
A képregény kultúráját, elfogadottságát merész és ambiciózus ecsetvonásokkal átrajzolt, 1988-ban elstartolt széria jelentőségét képtelenség eltúlozni, és noha az új minisorozatnak, pusztán a körülményekből adódóan, nyilván esélye sincs hasonló kulturális sokkba rázni az olvasókat, az látszik az első részen, hogy nem pusztán egy „na jó, csináljunk folytatást, mert épp nincs más dolgunk, és jól jön a pénz” attitűd szülte. És a folytatás valójában előzmény: az Overture azt az eposzi történetet meséli el, aminek átélése után a fizikailag-lelkileg megtört Álom, más néven Morpheus olyan könnyű préda volt az eredeti képregényfolyam elején, hogy néhány másodrangú okkultista évtizedekre foglyul ejthette.

The Sandman - Overture (2013-) 001-010.jpg

A „megtört” enyhe kifejezés. A comic a főszereplő halálával kezdődik, ami egy távoli bolygón, intelligens növények álmában éri. Testvérei, Végzet és Halál arról beszélnek, hogy Morpheus nincs tudatában saját elmúlásának, és ennél több segítséget egyelőre nem kapunk ahhoz, hogy belőjük, az élet, az álom és a halál mely szegletében játszódik a történet – a végén viszont találkozunk egy rakás, más világokból származó Morpheusszal, ami már sejteti, milyen pofátlanul grandiózus húzásokra készül Gaiman. 


The Sandman - Overture (2013-) 001-004.jpg
Az Overture, ahogy várható volt, összefésül egy sor, már ismert karaktert, szituációt és történetelemet (felbukkan a félelmetes Corinthian is), de szerencsére nem csupán annyiról van szó, hogy ezeket a szerző jól összekeveri, és hozzájuk csap valami alibitörténetet, hadd adja el az idén éppen 25 éves fantáziavilág önmagát (új olvasónak egyébként nem feltétlenül ajánlott a comic – valószínűleg elveszik benne). Gaiman szárnyaló fantáziája a kozmikus léptékekben gondolkodó nyitó- és zárójelenet közt is valósággal tombol, akár a narráció megfogalmazásáról van szó, akár a visszatérő vagy új szereplőkről (mint a beszédes nevű George Portcullis, akit azonban csak álmában hívnak így, amiben Morpheust szolgálja), akár a cselekmény folyásáról. Mindig is nagyszerűen írt, az egyszerre mesés, horrorisztikus és drámai Overture pedig valósággal ragyog történetmesélési erejétől, könnyedségétől és eleganciájától.

The Sandman - Overture (2013-) 001-013.jpg
De az érdem legalább annyira a rajzolóé is, mint az övé, ami a Sandman estében ritka erény, hiszen a klasszikus szériának éppen az inkonzisztens vizualitása volt a legfőbb gyengéje – a képek csak hébe-hóba tudtak felnőni Gaiman látomásához. J. H. Williams azonban a jelenlegi amerikai képregényes szcéna egyik legegyedibb látásmódú művésze, stílusos, markáns rajzai eleve tiszteletet parancsolóak, az oldalstruktúrái pedig lélegzetelállítóak. Gyönyörűen vad, a mesteri Dave Stewart által színezett, túlvilági képeit minden túlzás nélkül, mintha a Sandmanhez találták volna ki – sokkal jobban érvényesülnek, sokkal nagyobb hatásuk van itt, mint egy Batwomanben.

Az Overture az év legígéretesebb képregénye –kéthavi megjelenése miatt csak jövő ilyenkor olvashatjuk el az utolsó, hatodik részt, de erre megéri várni: az amerikai comic néhány legnagyobb tehetsége szövetkezett az elvarázsolásunkra.

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

MARGÓ
...

Kirsten Thorup dán író: El kell dönteni, hogy a hatalom vagy az ellenállás oldalára állunk

Egy rendszer kegyetlensége mindig a kis lépésekkel kezdődik – figyelmeztet interjúnkban a dán író. 

...

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Az utolsó egyed című regényről, háziállatokról és klímaszorongásról beszélgettünk. Interjú. 

...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók