Doctor Sleep: Stephen King elfelejtett horrort írni

Rusznyák Csaba | 2013. október 01. |

Stephen King: Doctor Sleep

Hodder And Stoughton Ltd., 2013, 500 oldal

C+

Első mondat: On the second day of December in a year when a Georgia peanut farmer was doing business in the White House, one of Colorado’s great resort hotels burned to the ground.

Ne áltassuk magunkat: eleve teljesen esélytelen volt, hogy a Doctor Sleep akár csak egy napon legyen emlegethető A ragyogással. Utóbbi Stephen King életművének, sőt, magának a horrornak az egyik legkiemelkedőbb teljesítménye – ezt a bravúrt megismételni egy folytatással, 36 évvel később? Ilyesmi egyszerűen nem történik meg. Nem természetes. Tiltják az univerzum törvényei (és akkor abba bele se megyek, hogy King már vagy 20 éve nem az a kaliberű író, aki egykor volt). Ezt többé-kevésbé maga a szerző is elismeri az utószóban.

Ami mindenképpen pozitív, hogy ennek megfelelően nem is érezni a görcsös erőlködést, hogy mindenképpen túl kell tennie élete főművén – a Doctor Sleepnek, noha rendkívül erős szálakkal kapcsolódik elődjéhez, megvan a maga atmoszférája, a maga világa, a maga logikája és a maga mögöttes tartalma. Ami nincs meg neki, az A ragyogás energiája, feszessége, és a borzongatásra való elemi képessége. A Doctor Sleep olvasmányos kis természetfeletti thriller a metrón vagy a WC-n ülve, de A ragyogás egyetlen tetszőleges oldala felmossa a padlót a legijesztőbbnek szánt jeleneteivel, és ez baj.

A könyv első harmada Danny Torrence felnőtté válását meséli el, ahogy megbirkózik a Panoráma hotelben történtek szó szerint kísérteties utózöngéivel, ahogy megtanulja uralni képességét, a ragyogást, és ahogy tinédzser évei derekára piálni kezd, hogy aztán ugyanolyan részeges, agresszív állat váljon belőle, amilyen az apja volt. A 2000-es éveben aztán letelepszik egy kisvárosban, ahol első munkaadója segítségével egyik napot a másik után túlélő antialkoholista lesz belőle, képességét pedig a helyi elfekvőben kamatoztatja – haldoklóknak segít kényelmesen, csendesen, fájdalommentesen elhagyni az élők világát. Egy másik szál közben a kis Abra Stone-t vezeti be, aki szintén „ragyog”, ráadásul sokkal erősebben, mint Danny, egy harmadik pedig a True Knot nevű, Amerikát kvázi-láthatatlanul lakókocsikban járó természetfeletti lényeket, akik a ragyogás birtokában lévő gyerekekkel táplálkoznak. Abra és Danny sorsa összefonódik, és együtt szállnak szembe a „vámpírokkal”.

Stephen King azt mondta, a Doctor Sleeppel ismét egy olyan könyvet akart írni, ami kíméletlenül, 100 százalékig zsigeri horror, és ha ez nem csak marketingszöveg volt, hanem tényleg minden tehetségét ennek a célnak szentelne, akkor azt kell mondanom, hogy az öregnek többé már fingja sincs, mit jelent az, hogy „horror”. A ragyogás folytatása inkább egy természetfeletti thriller, aminek erényei még csak nem is az akciókban és a feszültségben rejlenek, hanem a karakterábrázolásban, és az egykor keményen iszákos (és drogos) szerző alkoholizmus-tablójában.

A szereplők az összes problémáikkal, emberségükkel (még a True Knot vezetője, Rose esetében is) és gyarlóságaikkal sokkal érdekesebbek, mint a Jó és a Gonosz harca, ami nagyjából egy közepes Supernatural epizód félelemfaktorát is alig hozza. Hogy King egykor sokat emelgette a poharat, érződik a könyvön, a csábító szomjúság leírásának jelenetei ijesztően hitelesek, átélhetőek, és a párhuzam is jól kijön az alkoholisták és a ragyogás után sóvárgó energiavámpírok közt. Ha a Doctor Sleep nagyon markánsan és határozottan valami, akkor az a valami az antialkoholizmus bátorító himnusza.

De hogy horror lenne? És hogy ráadásul jó horror? A True Knot mint gyerekekre vadászó, majdnem halhatatlan, Amerika vérkeringésében észrevétlenül keringő szörnysereg koncepciója egész hátborzongatónak hangzik leírva, de King döbbenetes kudarcot vall abban, hogy tényleg félelmetessé, sőt, hogy akár csak kompetens ellenségekké formálja őket. Valahányszor szembekerülnek Dannyvel, Abrával és segítőikkel, körülbelül annyi problémát jelent a leölésük, mint a teheneké a vágóhídon. Még a stílszerűen a Panoráma hotel egykori helyén zajló fináléban is csak ímmel-ámmal izzasztják meg kicsit a főhősöket, mielőtt egyetlen trükknek és egy-két deus ex machinának köszönhetően a nagy részük kiszenved. King ugyan sikeresen ad némi emberi arcot az antagonistáknak, viszont a már-már szappanoperaszerű viszonyaik részletezésével kiveszik a könyvből az ismeretlennek, a rettenetnek még a lehetősége is. A rosszfiúk árnyalása nem mindig szerencsés: van, hogy a Gonosznak egyszerűen csak kurvára Gonosznak kell lennie. Mint amilyen a Panoráma volt, és amilyenné Jack Torrance-t tette.

És ez a Doctor Sleep másik nagy problémája. Az igazi horror, ami nem csak ijeszt, hanem felkavar, amit a gyomrodban érzel, ami a torkodat szorítja, az mindig belülről jön, magából az emberből – hiszen attól olyan félelmetes, hogy ott lehet, és ott is van mindnyájunkban, a lényegünkben, a természetünkben. Az emberségünkben. Lehet szó mellette vámpírokról, szörnyekről és szellemekről, de akkor is – lásd A ragyogás kézenfekvő példáját. A Panoráma volt a kegyetlen, borzalmas, kívülről érkező Gonosz, de nem sokat ért volna el, ha nem talál magának táptalajt Jackben – a férfi egyszerre rémisztő és szívszorító elkárhozása volt a könyv igazi horrora. A Doctor Sleepben is akadnak itt-ott cselekmény- és karaktercsírák, amik mintha ezt a motívumot akarnák továbbvinni, de King inkább csak lustán görgeti a konvencionális, és eleinte még túl lassú, később pedig, bár már lényegesen gyorsabb, de túl banális csúcspontokra kifutó sztorit.

King azt mondta, sokkal jobb író most, mint akkoriban volt. Ez sajnos nem igaz. Technikailag ugyan kétségkívül remek, amit csinál, a Doctor Sleepen érződik az évtizedek (jó értelemben vett) rutinja. Jók a leírások, a dialógusok, a mondatszerkezetek, élettel teliek a karakterek, hatásosak az írói eszközök. King nem felejtette el, hogyan kell "írni". Viszont elfelejtette, hogyan kell történetet mesélni.

Az oké, hogy nem kaptunk egy második Ragyogást. De nem kaptunk még csak egy jó könyvet sem.

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!