A Chloé tüdejében növekvő lótuszvirág visszarántott a jelenbe - Maradj otthon #8
Nagy

A Chloé tüdejében növekvő lótuszvirág visszarántott a jelenbe - Maradj otthon #8

Ott Anna | 2020. március 26. |

Még csak a tizennegyedik napunkat töltjük itthon, de már most rengeteg elvem dőlt meg. Az első héten például az egyik legfontosabbat szegtem meg: hiába a legkedvesebb ételem a rántott hús, a lakásban ilyesmit nem sütünk, mert napokig nem lehet majd kiszellőztetni az olajszagot. Vasárnap a rántott hús mellé még sültkrumplit és palacsintát is sütöttünk. Itt muszáj meglátnom az örömöt az ürömben, hiszen a karantén azt is megtanította, hogy tudok főzni, csak nem szeretek. 

Maradj otthon
Hetek óta készülünk arra, hogy a COVID-19 vírus miatt megváltozik az életünk. Néztük a vuhani és az olasz eseményeket, majd megérkezett hozzánk is a koronavírus. Felelősen egy dolgot tehetünk, otthon maradunk. Ez az új rovat vagy játszótér is azért indul el, mert az otthonmaradás nem jelentheti azt, hogy az életnek meg kell állnia. A sorozatunkban elmeséljük, mi miket csinálunk otthon kultúafogyasztás címén: könyvekről, filmekről, zenékről, kiállításokról, cikkekről. Itt találod meg a rovat cikkeit>>

A másik elméletem, hogy alapvetően magányos ember vagyok, akinek létfontosságú az egyedül töltött idő. Erre azért már az elmúlt egy évben is akadt ellenérv (nevezzük Petinek), de az elmúlt két hétben többször hangosan is köszönetet mondtam neki, hogy

ezt az időszakot mégsem magányosan kell töltenem az elveimmel összezárva. 

A karantén első napján még vitt magával az újdonság varázsa, élveztem, hogy egész nap olvashatok. Valami különösen szépre vágytam, valami olyanra, ami beszippant és kiszakít a valóságból. Boris Vian Tajtékos napok című könyve a Könyves szerint is a huszadik század egyik legszebb és legmegrázóbb szerelmi története, két napig tökéletes utazás volt, bár a Chloé tüdejében növekvő lótuszvirág néha visszarántott a jelenbe. (Állítólag a filmet Audrey Tautou főszereplésével kár lenne kihagyni).

A harmadik nap jöttek a gondok, amikor realizáltam, hogy nem maradt munkám és ez a helyzet jó ideig így is marad. Az teljesen egyértelmű volt, hogy a kreativitásom elveszett egy időre, nem én leszek az éllovasa annak, hogyan tudom múltbéli munkáimat minél gyorsabban online megvalósítani. Bénultságot éreztem és teljesen dekoncentrált lettem, de ezt meg is engedtem magamnak, a nagyobb baj az volt, hogy olvasni sem tudtam, mert nem kötött le semmi (a híreken kívül). 

Elővettem Yalom Schopenhauer-terápiáját, mert úgy gondoltam, a pszichológia és a filozófia most a legjobbkor jön. Átlapoztam Eva Edith Eger A döntés című könyvében a bejelölt kedvenc oldalaimat, hogy tudatosítsam,

minden élethelyzet túlélhető, csak a megfelelő nézőpontot kell megtalálnunk

és próbáltam folytatni a Bűn és bűnhődést, mert mikor máskor van ideje az embernek a klasszikusokra, ha nem most. Egyikkel sem jártam sikerrel (és ez nem a könyvek hibája volt). 

Ekkor tört ki belőlem a segélykiáltás, egyben a harmadik elvem megdöntése, miszerint szükségem van valami trashre, de azonnal. Nem kellett sokat kutatnom a Netflixen, hogy megtaláljam az igazit, ami egy házastárs-kereső reality, ahol a fiúk-lányok egy fal mögött beszélgetnek a másikkal, majd a srácok a fal mögül kérik meg a lányok kezét, nászútra mennek, majd két héten belül összeházasodnak.

Amikor még csak az ismertetőt olvastam, akarva akaratlanul párhuzamot vontam a valóságshow és a valóságunk között.

Mi lehet vajon azokkal, akik épp csak elkezdtek ismerkedni, amikor rájuk zárták a világot?

Ha online töltik együtt a következő heteket, az elcsúszhat egy fura insta-filterezett valóságba, ha viszont valóban összezárják magukat kvázi ismeretlenül, akkor lehet, hogy úgy járnak, mint a Love is Blind szereplői, akik a tizedik percben szerelmet vallanak egymásnak a fal mögül, majd a második személyes randin olyan csúnyán küldik el egymást a búsba, hogy öröm nézni. Eszembe jutottak a kedvenc lányregényeim, ahol a szülők döntenek, kihez menjenek feleségül lányaik: Anna Karenina és Bovaryné, akik az életükkel fizetnek a boldogtalan házasságukért.

A sorozatot nézve azon gondolkoztam, hogy milyen magányos egy generáció vagyunk mi, akik pár perc alatt bele tudunk szeretni egy hangba. Ha valaki egyetért velünk és talán még a kedvenc filmünk is egyezik, már el is hisszük, hogy a másik felünket találtuk meg. Hogy mekkorákat hazudunk saját magunknak (a másikról nem is beszélve) annak érdekében, hogy ne egyedül éljük le az életünket. De mit csinál ez az elmagányosodott társadalom a karantén idején? Hogyan fogunk ebből talpra állni? Szerintem a vírus nagyobb hatást gyakorol majd a társadalomra és az egyénre, mint a gazdaságra, és ezzel nem a gazdasági hatásokat akarom kicsiníteni. Pár nap elég volt, hogy meginogjon a bizalmunk (a társainkban, a kormányban, a munkáltatóinkban, az egészségügyben), amit nem tudunk egyik napról a másikra visszaépíteni. Addig pedig nem marad nekünk túl sok minden, de a művészetek biztosan. 

Kapcsolódó cikkek
...
Nagy

Jane Austen és a penicillin - Maradj otthon #7

Állítólag, amikor véget ért a II. világháború és megkérdezték Winston Churchillt, hogy mi segítette a győzelem kivívásában, tömören csak ennyit válaszolt: Jane Austen és a penicillin! Pár éve már tudományosan is bizonyított tény Austen regényeinek gyógyító ereje, ami a társadalmi távolságtartás heteiben kimondottan jól jöhet.

...
Nagy

A kultúra mint vírus - Maradj otthon #6

A kultúra nem áll le, mert ahogy politikai döntések, úgy járványok sem tehetik tönkre: mivel a művészet önmagunk megértéséről szól, ezért folyamatos párbeszédet jelent, így gyorsan alkalmazkodik: az elmúlt tizenkét nap ezt újra bizonyította.  

...
Nagy

Kati első külföldi útja - Maradj otthon #5

A karanténban 6-8000 családi fotót kezdett rendszerezni fotósunk, Valuska Gábor, aki nagymamája első külföldi útjáról rakott össze nagyképes anyagot.

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!

Gyerekirodalom
...
Gyerekirodalom

Tarolt az apa a TikTokon, aki telefon helyett könyvet adott a gyereke kezébe

A pár másodperces videó egy elmerülten olvasó fiúról rövid idő alatt a TikTok kedvencévé vált.

...
Gyerekirodalom

Hogyan lehet elmagyarázni egy gyereknek, hogy mi a háború?

Az ukrán házaspár, Romana Romanisin és Andrij Lesziv képeskönyve érzékenyen, de bátran mesél nehéz, mégis fontos témáról gyerekeknek, arról, hogy mit jelent, ha valahol háború van.

...
Gyerekirodalom

Mi lesz, ha kevered Tolkient a magyar népmesékkel?

A Tolkien-féle fantasy és a népmesék hangulata keveredik Magyar Katalin különleges könyvében, a Jeripuszban, melyben a gonosz legyőzése a cél.