Jobb a gyors nem, mint a lassú, bizonytalan igen

Jobb a gyors nem, mint a lassú, bizonytalan igen

Rostás Eni | 2017. július 26. |

A Sorvezető fókuszában ezúttal az elutasítás, ami akkor fáj a legkevésbé, ha gyors és egyértelmű, mint egy letépett gyantacsík. Benedek Szabolcs és Csabai László után Turi Tímea válaszát olvashatjátok. 

_dsc9293.jpgFotó: Valuska Gábor

Visszautasítani egy kéziratot olyan, mint szakítani valakivel, akivel soha nem jártál.

Tréfát félretéve: a visszautasítás – pontosabban a beérkező kéziratok lektorálása – a szerkesztői munka legláthatatlanabb, egyben legfontosabb része. Egy kiadói embernek feladata, hogy minél többet olvasson, mert egy döntés meghozatalakor soha nem elég az, hogy el tudjuk dönteni, az adott kéziratot jónak találjuk-e vagy sem, hanem látnunk kell, hol is tudjuk – vagy épp nem tudjuk – elhelyezni.

Az egyenesség a legtapintatosabb mód visszautasítani egy kéziratot. Voltam én is olyan helyzetben, hogy sokáig döntésre vártam, olyanban is, hogy elutasító választ kaptam, ezért tudom, hogy sokkal jobb minél hamarabb egy világos nemet kapni, mint hosszan várni egy bizonytalan igenre. A gyors és a korrekt válaszokra törekszem: de ez sajnos nem mindig sikerül.

Könyves Magazin 2017/3.

LIBRI-BOOKLINE ZRT, 2017, 79 oldal, 490 HUF vagy 5 pont + 199 HUF

 

És épp azért, mert voltam már visszautasított és visszautasító is, tudom, hogy érzelmileg egyik helyzet sem könnyebb a másiknál. De a könyvkiadás mint rendszer ismerete egyaránt tompíthat mindkét fél fájdalmán. Hihetetlenül felszabadító például, hogy sok kiadó van: ma visszautasítani egy kéziratot már korántsem olyan ítélet, mint például a Kádár-korszakban, amikor, ha valaki nem tudott megjelenni vagy a Magvetőben, vagy a Szépirodalminál, sehol nem tudott. A Magvető szerkesztőjeként elég elsősorban a saját kínálatunkért felelősséget vállalni, miközben a versenyhelyzet azt sem engedi, hogy az ember hátradőljön, folyamatosan figyelni kell. Vagyis csak a munka egyik oldala, hogy visszautasítunk bizonyos kéziratokat: legalább ennyire fontos, hogy keressük azt, amiben fantáziát látunk.

 

A válasz eredetileg a Könyves magazin 2017/3. számában jelent meg. 

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

MARGÓ
...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

...

Londoni zenész unokája írta meg a budapesti zongorista filmbe illő történetét

Egy mágikus erejű zongora és egy hihetetlen, de igaz történet: Roxanne de Bastion az Őszi Margón.

...

Pajor Tamás: Pályatársaim erős virtuális pofonokkal józanítottak ki

Milyen egy későn jött dackorszak? Miért nincs a művészetnek feladata? Pajor Tamás Veiszer Alindával beszélgetett a Margón.

...

Czakó Zsófia új regényében anyák és lányaik próbálják megérteni egymást

Hogyan lesznek a legközelebbi családtagokból távoli rokonok? Czakó Zsófia legújabb regényéből kiderül.

...

Mécs Anna: Azokat a részeket akartam megmutatni, amik a nő testén és lelkén kevésbé észrevehetőek 

Mécs Anna Rutin című új kötetét Réz Anna és a szerző mutatta be az Őszi Margó Irodalmi Fesztiválon.