Jobb a gyors nem, mint a lassú, bizonytalan igen

Jobb a gyors nem, mint a lassú, bizonytalan igen

Rostás Eni | 2017. július 26. |

A Sorvezető fókuszában ezúttal az elutasítás, ami akkor fáj a legkevésbé, ha gyors és egyértelmű, mint egy letépett gyantacsík. Benedek Szabolcs és Csabai László után Turi Tímea válaszát olvashatjátok. 

_dsc9293.jpgFotó: Valuska Gábor

Visszautasítani egy kéziratot olyan, mint szakítani valakivel, akivel soha nem jártál.

Tréfát félretéve: a visszautasítás – pontosabban a beérkező kéziratok lektorálása – a szerkesztői munka legláthatatlanabb, egyben legfontosabb része. Egy kiadói embernek feladata, hogy minél többet olvasson, mert egy döntés meghozatalakor soha nem elég az, hogy el tudjuk dönteni, az adott kéziratot jónak találjuk-e vagy sem, hanem látnunk kell, hol is tudjuk – vagy épp nem tudjuk – elhelyezni.

Az egyenesség a legtapintatosabb mód visszautasítani egy kéziratot. Voltam én is olyan helyzetben, hogy sokáig döntésre vártam, olyanban is, hogy elutasító választ kaptam, ezért tudom, hogy sokkal jobb minél hamarabb egy világos nemet kapni, mint hosszan várni egy bizonytalan igenre. A gyors és a korrekt válaszokra törekszem: de ez sajnos nem mindig sikerül.

Könyves Magazin 2017/3.

LIBRI-BOOKLINE ZRT, 2017, 79 oldal, 490 HUF vagy 5 pont + 199 HUF

 

És épp azért, mert voltam már visszautasított és visszautasító is, tudom, hogy érzelmileg egyik helyzet sem könnyebb a másiknál. De a könyvkiadás mint rendszer ismerete egyaránt tompíthat mindkét fél fájdalmán. Hihetetlenül felszabadító például, hogy sok kiadó van: ma visszautasítani egy kéziratot már korántsem olyan ítélet, mint például a Kádár-korszakban, amikor, ha valaki nem tudott megjelenni vagy a Magvetőben, vagy a Szépirodalminál, sehol nem tudott. A Magvető szerkesztőjeként elég elsősorban a saját kínálatunkért felelősséget vállalni, miközben a versenyhelyzet azt sem engedi, hogy az ember hátradőljön, folyamatosan figyelni kell. Vagyis csak a munka egyik oldala, hogy visszautasítunk bizonyos kéziratokat: legalább ennyire fontos, hogy keressük azt, amiben fantáziát látunk.

 

A válasz eredetileg a Könyves magazin 2017/3. számában jelent meg. 

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Tavaszi Margó Irodalmi Fesztivál
...

Németh Gábor: Van egy ösztönös együttműködés, ha kínozni kell

Zsidó vagy? nagy siker volt a magyar kortárs irodalomban két évtizeddel ezelőtt, és azóta sem vesztett szinte semmit a relevanciájából. Németh Gábor a Margón. 

...

Esterházy Péter megmutatja, hogyan ad interjút egy kiegyensúlyozott magyar úr

Esterházy Péter idén lenne 75 éves. A Magvető ez alkalomból különleges interjúkötettel jelentkezett, amit a Margón mutattak be.

...

Nádas Péter: A Párhuzamos történetek nem tud véget érni

Nádas Péter a Tavaszi Margón sok kételyt eloszlatott a regénnyel kapcsolatban: megtudtuk, milyen volt megírni Kristóf és Gyöngyvér maratoni szexjelenetét, milyen volt a szerkesztés, sőt azt is, miért gondolta az egykori gépírója, hogy az író megőrült.

...

Milyen ma magyarnak lenni külföldön? – Nádasdy Ádám a Margón

Anglia szemmagasságból és Magyarország a szigetországból nézve Nádasdy Ádám új kötetében, a Londoni levelekben.

...

Szaniszló Judit: Annyira jelentéktelenek vagyunk, mégis mindannyiunk története roppant izgalmas

A másik ember egy bérház lakóinak életét mutatja be a covid alatt, miközben árnyaltan beszél magányról, egyedüllétről és társadalmi kérdésekről. Kötetbemutató a Margón. 

...

Spiró György: A Fogság megírása maratonfutás volt, nem ajánlanám mindenkinek

Az idén 20 éves Fogságról Valuska László kérdezte Spiró Györgyöt a Tavaszi Margó Fesztiválon.