Borítópornó extra: A Cormac McCarthy-sorozat

Borítópornó extra: A Cormac McCarthy-sorozat

Forgách Kinga | 2018. július 20. |

boritoporno.jpg

Új rovatunkban különleges könyvborítók tervezőit kérdezzük meg arról, hogyan dolgoznak, miként születnek a nagy ötletek, és milyen tendenciákat látnak a szakmájukban itthon, illetve külföldön. Cormac McCarthy 85. születésnapja alkalmából ezúttal a Jelenkor gondozásában megjelenő életműsorozat borítóiról beszélgettünk Váradi Zsolt grafikussal. 

Ma nyolcvanöt éves Cormac McCarthy, az egyik legjelentősebb kortárs amerikai író. Első regénye (The Orchard Keeper) 1965-ben jelent meg. Műveiért többek között Faulkner-díjban és a National Book Awardban részesült, munkásságának tanulmányozására 1995-ben megalapították a Cormac McCarthy Társaságot. A Jelenkor Kiadó életműsorozata a magyarul most először olvasható Suttree mellett a 2006-ban megjelent, Az út című, Pulitzer-díjas regénnyel indult el. 

mccarthy_c_sorozat_20180413.jpg

Hogyan készültek a McCarthy-könyvek borítói, miből indultál ki a tervezéskor?

Szerettem volna az egyes regények hangulatát visszaadni a rajzokkal, így egész kis világokat teremtettem a borítókon. Viszont azt úgy, hogy az adott kép ne adja könnyen magát. Fontos, hogy az olvasó érdeklődését már messziről is felkeltsék a kontrasztos, erős színek, de ahogy a kezébe veszi a kötetet, felfedezhesse az apró részleteket, amiktől (reményeim szerint) feltárul a McCarthy által nagyon plasztikusan bemutatott Knoxville (a Suttree esetében) vagy éppen a posztapokaliptikus Amerika (Az út borítóján). Ezenkívül fontos szempont volt, mivel egy életműsorozatot kellett terveznem, hogy a szerző neve nagy méretben, a környezetétől elválva jelenjen meg, ezért választottam a kiemeléséhez a fekete-fehér színpárt. 

reszletek.jpg

Mennyiben hatottak rád az eredeti borítók? 

A szerző műveinek eredeti kiadásai nagyon vegyes képet mutatnak, mind megközelítésben, mind minőségben, Az útból és a Nem vénnek való vidékből készült filmek sikereinek hatására pedig nagyon sok kiadó használt filmplakátokat borítókra, vagy választott közel hasonló megoldásokat. Nekem igazából csak a David Pearson által tervezett, kizárólag a tipográfiával játszó tervek tetszettek, de a magyar piacon az ilyen borítók nem igazán tudnak érvényesülni, ezért már a tervezés elején eldőlt, hogy teljesen más irányba fogok elindulni. 

mccarthy_mas.jpg

Az első ötletekhez, változatokhoz képest mennyire lett más a végeredmény? 

Több vázlatot is készítettem, de ezekből végül egyet sem dolgoztam ki olyan szintig, hogy azt prezentáljam a kiadónak, mert egyszerűen nem éreztem elég jónak őket. Egy este megrajzoltam azt a skiccet, amiből megszületett a Vad lovak borítója (jövőre érkezik ez a regény a Jelenkor Kiadónál), és akkor éreztem, hogy ez lesz az az irány, amerre el szeretnék indulni a sorozat megtervezésénél. 

Hogyan kapcsolódik vizuálisan Az út és a Suttree borítója? 

A sorozat összes kötete egy alapmotívumra épül, ami egyben a grafika befoglaló formája is. Az útnál ez a világvégét szimbolizáló koponya (és a történetben fontos szerepet kapó két pisztolytöltény), a Suttree esetében pedig a címszereplő sziluettje. Ezek fekete alapszínéből bomlik ki az adott történetre jellemző helyszín. Minden esetben a feketét, valamint egy másik színt és annak árnyalatait használtam, ez köszön vissza a címsoron, és a borító alaptextúráját is ez festi meg. Füles kartonált kivitel esetén ugyan hagyományos előzékről nem beszélhetünk, de szerettem volna, ha az olvasó nem a borító üres belső oldalával találkozik, ha kinyitja a könyvet, ezért mindegyik grafikából átemeltem egy-egy elemet, ami itt visszaköszön. Az út esetében például a bevásárlókocsit, amiben az apa és a fiú tolja mindenét, miközben a tenger felé igyekeznek. 

Melyik az a friss külföldi megjelenés, aminek a borítója különösen tetszik, és miért?

Nagyon szeretem az olasz Bomboland stúdió, azaz Elisa Cerri és Maurizio Santucci munkáit. Ezek közül is Stevenson Kincses szigetének borítója az egyik aktuális kedvencem. Ötletes, ahogy a térbeliséggel játszanak, a címsor tipográfiája pedig telitalálat, a belső illusztrációkról nem is beszélve.

borito2.jpg

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

MARGÓ
...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

...

Londoni zenész unokája írta meg a budapesti zongorista filmbe illő történetét

Egy mágikus erejű zongora és egy hihetetlen, de igaz történet: Roxanne de Bastion az Őszi Margón.

...

Pajor Tamás: Pályatársaim erős virtuális pofonokkal józanítottak ki

Milyen egy későn jött dackorszak? Miért nincs a művészetnek feladata? Pajor Tamás Veiszer Alindával beszélgetett a Margón.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program