Új rovatunkban különleges könyvborítók tervezőit kérdezzük meg arról, hogyan dolgoznak, miként születnek a nagy ötletek, és milyen tendenciákat látnak a szakmájukban itthon, illetve külföldön. Az Agave gondozásában megjelenő Philip K. Dick-sorozat bátor borítóiról Faniszló Ádám grafikussal beszélgettünk.
Philip K. Dick 1928-ban született Chicagóban. A modern science fiction történetének egyik legmeghatározóbb alakja hatalmas életművet hagyott maga után, amikor 1982-ben elhunyt. A könyvei számos elismerésben részesültek. 1963-ban Az ember a fellegvárban megkapta a sci-fi műfajának legnagyobb elismeréseként számon tartott Hugo-díjat. Két alkalommal ítélték neki a neves Brit SF-díjat: 1967-ben a Palmer Eldritch három stigmája és 1979-ben a Kamera által homályosan című regényért. 1975-ben pedig a Csordulj könnyem, mondta a rendőr kapta meg a tekintélyes John W. Campbell emlékdíjat. Dick számos nagy sikerű film alapjául szolgáló novella és regény szerzője. Például az Álmodnak-e az androidok elektronikus bárányokkal? című művéből forgatta Ridley Scott a Szárnyas fejvadászt. A We Can Remember it for You Wholesale szolgált alapul Paul Verhoeven Az emlékmásának.
Hogyan készültek a PKD-könyvek borítói, miből indultál ki a tervezéskor?
Fotók: Szívós Sándor
A sorozat egyes részei már korábban megjelentek az Agave könyveknél és további kötetek kiadása is tervben volt. Ezért szerették volna megújítani a sorozatot, hogy a régi és az új részek egységesek legyenek és megfeleljenek a mai elvárásoknak. Korábban készítettem már a kiadónak sorozatokat (Star Wars: Trilógia, Pierce Brown: Vörös lázadás-trilógia), így megbíztak bennem és szabad kezet kaptam a tervezésnél. A sorozatnál szabadon használhattam a rám jellemző stílust és megoldásokat.
A háttér általában egyszínű és kontrasztban áll a grafikával, így felkelti az érdeklődést, de nem vonja el a figyelmet a lényegről. A borítókon a grafikák állnak a középpontban, egyszerűek, könnyen azonosíthatóak, de ha jobban megvizsgáljuk, mégis felfedezhetünk bennük valami többletjelentést, ami a könyv történetére utal. A tervezés legnehezebb része, hogy megtaláljam azokat a grafikailag megjeleníthető motívumokat, melyek a történet szempontjából jelentősek és jól kombinálhatók. Néha könnyebb dolgom van, amikor olyan részhez készítek borítók, melynek ismerem a filmes változatát, mint az Álmodnak-e az androidok elektronikus bárányokkal című könyv esetében is.
Melyik friss külföldi megjelenés az, aminek a borítóját különösen izgalmasnak tartod, és miért?