„Most már mindent tudok, most már mindent el is felejthetek” - Péterfy Gergely a Literáriumban

„Most már mindent tudok, most már mindent el is felejthetek” - Péterfy Gergely a Literáriumban

barraban | 2015. október 07. |

 pzs_151006_peterfygergelyest_08.jpgFotó:Müpa – Pályi Zsófia

A Literárium őszi szezonjának nyitóestjén Péterfy Gergely mesélt koraérettségről, lázadásról, Erdélyről, egyetemről a la szocializmus. Radnay Csilla színész olvasott fel regényrészleteket, hangja Gryllus Samu és Márkos Albert zsongító zenéjével és az Üvegterembe szűrődő, hunyorgó esti fényekkel keveredve álomszerűvé, lebegővé varázsolták a kétórás programot.

A Kitömött barbár sikere, az életmű eddigi opus magnumja a házigazda és régi barát, Jánossy Lajos szerint eltakarja a személyt, nem látszanak az ember és az addigi pálya finom kontúrjai. Amikor gyerekként megismerte Péterfyt, azonnal szembetűnő volt a másik koraérettsége: Jánossy anyukája tanárnak kijáró tisztelettel érdeklődött nála, merre van a szülői értekezlet. A koravén attitűd sokaknak imponált, de később szóba került köztük ennek ólmos terhe is. Péterfy megerősítette, hogy hatodik osztályban borotválkozni nem nagy öröm, az aktus hamar kilökte őt a kortársak közül. A testi és szellemi komolysággal járó magány akkor enyhült és társult élvezeti értékkel, mikor felfedezte, hogy lányok is vannak a világon, akik honorálják a különbözőséget. Innentől kezdve rá is játszott a felnőttességre, szakállat növesztett: mindenki félt tőle, még ő is félt saját magától.

Kapcsolódó cikkeink:

A fekete test börtönébe zárva

A kitömött udvari néger problémái mindannyiunk problémái

Péterfy kapta az Aegon-díjat a Kitömött barbárért

Könyves podcast: Péterfy Gergely és Péterfy-Novák Éva

A mi társadalmunkban nincs kultúrája a gyásznak

A nagyszülői örökség – Áprily Lajos, Jékely Zoltán, Jancsó Adrienne – nem jelentett kardinális problémát gyerekkorában: a mára klasszikussá nemesedett költők és előadóművészek inkább a tűrt kategóriában kornyadoztak, nem álltak reflektorfényben. A család persze olyan csapda, amiből nincs menekvés: Péterfyre akkor kezdett könyörtelenül áramlani az ősök dicsfénye, amikor írni kezdett. Ha egy lap azon az alapon ítélte meg, hogy egy nagy művészcsalád sarja, azonnal menekülőre fogta, és ott folytatta a publikálást, ahol ez a szempont a kutyát sem érdekelte.

Péterfy számára a tinédzserkori lázadás komplikált ügy volt, hisz a család eleve szemben állt a rendszerrel. Deklasszálódott polgári famíliában felcseperedve megtanult lavírozni a szocialista társadalom labirintusában, a családjában pedig inkább „bergmani finomabb rezgések” okoztak berzenkedést. Amikor azonban már tökéletesen kitanulta a szocialista világ minden csínját-bínját, az hirtelen felszívódott a semmiben. Most ismét hasznát vesszük ennek a lavírozási képességnek, jegyezte meg fanyarul.

Az erdélyi gyökerek is szóba kerültek: Péterfy Erdélyt a család közös halottjának nevezte, az elszakadás traumája elválaszthatatlan volt a mindennapoktól, édesapja a reggeli kávé mellett gyakran mesélt álmairól, amik kizárólag erdélyi városokba csalogatták. Apja budapesti otthontalanság-élménye és szülőföldjéhez való mély kötődése meghatározta a Péterfy-gyerekek gyerekkorát. Minden nyarat az erdélyi nagyszülőknél töltöttek agresszív határőrökkel szegélyezett 20 órás vonatút után, ahol benzin-, káposzta-, kapor- és pottyantós budiillat fogadta őket. A székely falvakban a bronzkor körül állt meg az idő, hiányzott a lámpa, viszont volt kemence és sok háziállat, a technikai civilizáció csúcsát pedig szakadt teherautók jelentették. A mindennapokat is archaikus báj szőtte át: az édesapa egyik kedvenc sztorija szerint születésekor a bába elásatott a küszöb alatt egy kutyakoponyát, mert „sosem lehet tudni”. Ez az ősi világ visszatekintve természetesen mágikus és varázslatos volt, de gyerekként igazi pokolként élték meg.

Az A B oldal című Péterfy-regény szövetének  fontos része a belvárosban töltött egyetemi időszak. Péterfy írói ambíciói izmosodtak már ekkoriban, a regény pedig ironikusan láttatja a bimbózó értelmiség jellegzetes pózait. Milyen minták alapján formálódtak ezek a gesztusok, és hogyan veti le őket az ember, érdeklődött Jánossy. Kiderült, hogy az író a korszellemnek megfelelően vagy 7 évig koptatta az ELTE széksorait: mindent kifacsart az egyetemista létből, halasztott, új szakot vett fel, majd leadta és megint másikat választott. Akkoriban Budapesten nem voltak teraszos helyek, a kocsmaélet a pincékbe szorult, az egyetemisták telecigizett, sör- és borszagú helyeken vitatkoztak, mint Dosztojevszkij ifjú bölcsészei.

pzs_151006_peterfygergelyest_01.jpg

A késztetés az idő fecsérlésére életmód volt akkoriban, hisz nem volt hova sietniük. 1985-ben úgy tűnt, a keleti blokkban végleg bedeszkázták az eget, a fukuyamai terminusok érvényesek, beállt a végleges történelmi állapot. Ebben a társadalomban Péterfy nem akart részt venni, így inkább beleszeretett az ógörög nyelvbe, elvégezte a klasszika-filológia szakot: saját bevallása szerint azóta sem foglalkozott annyit mondatokkal, szóképekkel, mint akkoriban. Neki ez a szak volt az íróiskola, és évfolyamtársaiból gyúrta meg az A B oldal főhősét, Sculptort, akinek fő mintája mostanában egy több milliárdos befektetési alapot kezel.

A Bányatóból felolvasott részlet után Jánossy színpadra hívta Péterfy feleségét, Péterfy-Novák Évát, hogy elevenítse fel első találkozásukat. Péterfy-Novák a miskolci bölcsészkaron potyakredit reményében vette fel a Péterfy által tartott kreatívírás-órát. Az író villámgyorsan bejelölte új tanítványát Facebookon, és a szintén villámgyors visszaigazolás után még egy szmájlit is küldött neki. Ő azóta minden reggel énekkel és tánccal deríti férjét jókedvre, amit az asszony pár másodperces etapban a Müpa közönségének is bemutatott. Egy elszólásából azt is megtudhattuk, hogy Péterfy otthoni beceneve Bundi (egyszer majd írok ezen az álnéven, jegyezte meg az író), méghozzá azért, mert szőrös, de nagyon cuki is.

Péterfy sose piszkálta a feleségét az írással, és ő évekig nem is írt egyetlen sort sem, aztán mégis belelendült: először egy barátnőjének mutatta meg a készülő kötetet, csak utána merte Péterfy elé tárni. Elindult a blog, aztán hamarosan megjelent az Egyasszony, és hatalmas sikert aratott. Péterfy is mindig elolvastatja szövegeit a feleségével, és közben a szemét figyeli: amikor átfut rajta az álmosság pici felhője, akkor tudja, hogy baj van. Péterfy-Novák elárulta, ha férje nem bírja a gyűrődést – például azért, mert mind az öt gyerek barátostul, barátnőstül náluk lebzsel, vagy nem képes hatékonyan dolgozni –, akkor néha bezárja a szobába, esetleg egy üveg vörösbor társaságában. Péterfy bevallotta, amióta Évával él együtt, rájött, hogy a házasság nem feltétlenül működésképtelen találmány, és otthon is lehet dolgozni, nem muszáj ösztöndíjjal hónapokra elmenekülni külföldre.

Az est természetesen nem feledkezhetett meg a Kitömött barbárról sem. Péterfy ifjú íróként saját élettörténetéhez tapadt, és mint minden rendes szerző, ki akart beszélni magából fontosnak érzett dolgokat. Az összes könyvével sikerült egy-egy újabb skillt megszereznie, megtanult textúrát idomítani, fokról fokra jutott el odáig, hogy kormányozni tudjon egy akkora szöveguniverzumot, mint a Kitömött barbár. Az olvasott világban történő pontos horgonyvetéshez a klasszika-filológiai szemléletnek is hasznát vette: az alaphistória Kazinczyról és néger barátjáról bölcsészéveiben találta meg és azonnal szíven ütötte. Pontosan tudta, hogy ez kiváló irodalmi anyag, viszont számára még túl nagy falat. Miskolci egyetemi oktatóként vett ki egy év alkotói szabadságot, kutatói ösztöndíjjal Bécsbe ment, és megírta a témáról summa cum laude megvédett PHD-értekezését Orpheus és Massinissa címmel. Persze ilyen bonyolult, ágas-bogas dologból nem lehetett regényt írni: most már mindent tudok, most már mindent el is felejthetek, döntötte el. Rengeteg elemet kihagyott, megváltoztatott, így tudta fikcióvá átgyúrni a tudományos munkát. A szőrösszívű kekeckedőknek pedig azt üzente: nem tett mást, mint Gárdonyi az Egri csillagokban vagy Homérosz az Iliászban. Valós alapanyagból teremtett fiktív figurát és alkotott meg egy kitalált történetet, ennél tradicionálisabb és ősibb eljárást pedig nehéz feltalálni a világirodalomban.

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!