„Ez már nem a rohadt hidegháború”

Kiss Orsi | 2014. szeptember 14. |

het_konyve1.JPG

Itthon öt évvel ezelőtt jelent meg először John le Carré regénye, Az üldözött. A filmes bemutatóhoz időzítve az Agave most újra kiadta a könyvet, melyben le Carré a szokott stílusbravúrral mossa el a határokat az erkölcsi jó és az anyagilag kifizetődő rossz között, miközben jó ízléssel lavíroz a megnyugtatóan unalmas hétköznapi világ és a beavatatlanok számára nem is sejthető, aljas kompromisszumokkal kibélelt háttéruniverzumok között. A regény angolul eredetileg 2008-ban jelent meg, de frissességéből és aktualitásából nem veszített. A terrorellenes háború a 9/11 óta eltelt tizenhárom évben változó intenzitással folyik, miközben az elmúlt hónapokban rég anakronisztikusnak gondolt hidegháborús retorikák élednek újjá az úgynevezett Kelet és Nyugat között. Láthatatlan és nagyon is kézzel fogható ellenségek csapnak össze egymással, a háttérfolyamatok pedig – az Assange-féle kiszivárogtatásoktól eltekintve  ugyanúgy láthatatlanok és megfoghatatlanok maradnak, mint akár húsz, harminc vagy negyven éve. Ezek után talán nem is kell nagyon magyarázni, miért Az üldözött lett a hét könyve.

John le Carré: Az üldözött

Agave Könyvek, 2014, 336 oldal, 3180 Ft

A+

 

A hidegháború játékszabályai viszonylag egyértelműek voltak: a harmadik világháború rémétől fenyegetve a két nagy tömb óvatosan ügyelt arra, hogy ha nem muszáj, ne essen nyíltan egymás torkának. A véres csetepatékra ott voltak a harmadik világ színterein zajló proxyháborúk, melyekben az amerikaiak és a szovjetek közvetítőiken keresztül szívták egymás vérét. A kommunizmus összeomlásával a „ki kicsoda” játék íratlan szabályai összezavarodtak, a két nagy (a látszólag győztes és az egykori csatlósállamait elveszítő, de még mindig hatalmas) entitásnak pedig addig szokatlan kihívásokkal kellett szembenéznie.

Időnként azonban csak a díszletek változnak, a szereplők nem vesznek el, legfeljebb átalakulnak.

Az üldözött cselekményének idején már túlvagyunk 9/11-en, amely – a közvélemény mellett – nem csak az amerikai titkosszolgálatokat sokkolta, de millió kérdést vetett fel Berlinben is („Szeptember tizenegyedike nem egy, hanem két Ground Zerót hagyott maga után.”). A terrortámadások fő kitervelője és végrehajtója ugyanis az a Mohamed Atta volt, aki előtte évekig Hamburgban háborítatlanul élt és ügyködött.

„Képzeljétek el azt a nagy udvart ottan a nagy krach után tele rommal-lommal vagy harminc méter magasan. De mind papír ám, csupa-csupa akta. És ezek a mi bánatos német titkosszolgálati báróink egyre csak túrnak és túrnak benne nekikeseredve. Próbálják kiókumlálni, hogy mi a jó nyavalyát sikerült ilyen irgalmatlanul elbaltázniuk.”

Ebbe a Hamburgba érkezik egy csempészhajó fedélzetén egy Íszá nevű csecsen, akire jó eséllyel kitoloncolás, börtön, esetleg újabb kínzások sora vár. A dolgok menetén egy, a végletekig idealista jogász, Annabel Richter csavar egyet, amikor a törvény betűjének ellenszegülve úgy dönt, hogy megmenti a fiatal férfit. De ki ez az Íszá? Egy szerencsétlen sorsú csecsen menekült, egy orosz hadúr törvénytelen fia, egy lappangó terrorista sejt tagja, vagy egy titkos bankszámla egyetlen örököse? Személyazonosságát leginkább az őt védők és az őt üldözők előfeltevései és verdiktjei határozzák meg, menekülésének egyetlen záloga pedig, ha hajlandó együttműködni Annabellel és egy zaklatott múltú brit magánbank vezérével. Utóbbi családilag kötődik a bankhoz, melyet még az apja futtatott csúcsra a hidegháborús kémfészeknek számító Bécsben. Az öreg Brue szolgálatait a britek utóbb egy plecsnivel díjazták, amikor aztán meghalt, titkok egész sorát hagyta örökül fiára.

A regénybeli jelenben aztán véres vagyonok, titkos számlák, lelkiismeret-furdalástól gyötört, de mindenképp bizonyítani akaró titkosszolgák, egymásnak feszülő kémszervezetek, korrupt hivatalnokok, és terrorgyanús menekültek történetéből sző nagyon sűrű hálót John le Carré. A nyílt moralizálás nem tartozik az eszköztárába, kevesen tudnak azonban olyan elegánsan könyékig túrni a mocsokba, mint ő. Szereplői plasztikusan megrajzolt, sokdimenziós figurák, és ez még akkor is igaz, ha azokat a bizonyos körvonalakat az esetek többségében le Carré nagyon vastag ceruzával húzta meg. Karakterei így erősen tipizáltak, és könnyen azonosítható közülük az idealista, az emberi jogokban és a törvény erejében szilárdan bízó jogásznő; az idősödő, kicsit kiábrándult, de szeretetre éhes pénzember; a különleges hírszerzési egység zseniális, de renitens vezetőjének figurája, stb.

A cselekményt nem a látványos hírszerzési műveletek viszik előre: a karakterek gyakran csak négyszemközt ülnek és beszélnek egymással, le Carré azonban egy ilyen végtelenül üres alaphelyzetet is feszültté tud tenni. Szereplőinél ugyanis nem is az a legérdekesebb, hogy mit mondanak, hanem, hogy mit hallgatnak el. Az üldözöttben a tényleges akció minimális, a feszültség mégis úgy nő, mint egyszeri terrorvezér szupertitkos bankszámláján a mocskos pénz. Nagy tanulságok nincsenek. Ami biztos, hogy „ez már nem a rohadt hidegháború” (cop. by Günther Bachmann). A dolgoknak itt már nincs határozott nevük, a gonoszoknak ismertetőjelük, a pokolba vezető utat azonban sokszor még mindig a Jószándék Bt. kövezi ki. Hogy a hidegháború véget ért volna, az csak geopolitikai illúzió, a mocskos szubháborúk – más formában, gyakran ugyanazon szereplőkkel – folytatódik tovább.

Lesz még itt muníció, Mr. le Carré!

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!