[A gyilkos ház] Sepsi László: Szkolopendra

.konyvesblog. | 2016. július 21. |

650x200_gyilkoshaz.jpgA Margó éjszakai vándorprogramja idén A gyilkos ház címet kapta, a sötétségbe burkolózott PIM-ben pedig Bajtai András, Dragomán György, Moskát Anita, Nemes Z. Márió és Sepsi László tárta fel a ház hátborzongató titkait és rémisztgette a résztvevőket. Ha lemaradtál a sétáról, nálunk mind az öt szöveget elolvashatod! Sepsi László novellájában az új lakók egy kis extrát is kapnak az új otthonuk mellé. (A sorozat korábbi részei: Nemes Z. Márió: A házibarát, Moskát Anita: A szíve felett, Dragomán György: Harapófogó)

Fél éve laktak az új házban, mikor Böbe megszületett, de a kislányt életének harmadik napján felfalta a szkolopendra, mert zavarta a gyereksírás. Lajos és Tündi áron alul vették az ingatlant azután, hogy az előző tulajdonost a csupasz csontig lerágták elharapódzott májfoltjai. Marika néni itt lehelte ki a lelkét a linóleumos konyhapadlón, csak a szemgolyói maradtak, azokon nem él meg a májfolt, tejüvegből csiszolt golflabdaként meredtek a beázott plafonra, mikor a mentősök betrappoltak a konyhába, és a falakban lakó szkolopendra ideges surrogással fogadta őket. Nem szerette sem a zajt, sem pedig a vendégséget, Marika nénit is csak olyankor, ha az madártejet főzött, és a vanília illata bejárta az egész épületet. Ilyenkor a szkolopendra összébb húzta szelvényezett testét a falakban és rózsaszín petékről álmodott.

Lajosnak és Tündinek senki sem szólt a szkolopendráról. Az ingatlanközvetítő nem árulta el nekik, hogy a szkolopendra a százlábúak osztályának Scolopendromorpha rendjébe, ezen belül a Scolopendridae családjába tartozó faj, a nagyobb trópusi példányok testhossza elérheti a harminc centimétert, még megvan a gyűrűsféregszerű ősökre emlékeztető, viszonylag zárt bőrizomtömlőjük, áldozatukat az állkapcsi láb méregmirigyének váladékával bénítják vagy ölik meg, majd a rágók segítségével aprítják fel, marásuk pedig fajtársaikra is halálos lehet, mert nem immunisak a saját mérgükre. Az ingatlanközvetítő továbbá titokban tartotta azt is, hogy a ház falaiban lakó szkolopendra úgy öleli körbe Lajos és Tündi új otthonát, akár a gipszkarton mögé rejtett kitinbélés, és első vedlése óta vágyik a szerelemre. Azért nem szólt mindezekről, mert nem akarta tovább rontani amúgy is ingatag alkupozícióját.

13445617_1283516428343616_3948952471456619222_n.jpgFotó: Valuska Gábor

Miután a szkolopendra megette Böbét, Lajos és Tündi rovarirtót hívtak, hogy ilyen ne fordulhasson elő többet. A rovarirtó nagydarab ember volt, mintha minden eltaposott csótány és elgázosított bögöly a bendőjében rakott volna fészket. Hátán permetezőgéppel, lábán negyvennyolcas katonai bakanccsal megállt a konyha közepén, pontosan ott, ahol Marika nénit szétrágták a májfoltok, körbenézett, majd azt kérdezte Lajostól: – Azt mondja, itt egyetlen szkolopendra lakik az összes falban?

– Igen – felelte Lajos. – Megette Böbét és elszomorított bennünket.

A rovarirtó megízlelte a szomorúságot. A szkolopendra idegesen fészkelődött a falban, majd csáprágóival tisztogatni kezdte testének másik végén található fogólábait.

– Sajnos nem tehetek semmit – mondta végül a rovarirtó. – Egy ekkora példány eszmei értéke felbecsülhetetlen.

– De megette a babánkat… – szólt volna közbe Tündi, de a rovarirtó már szedelőzködött is, mert nyüvek mocorogtak a beleiben és izzadni kezdtek a farpofái. Hazaérve a Tökéletes ragadozókat nézte a kábeltévén, és minden alkalommal elszorult a torka, mikor meghalt egy gazella.

Aznap este Lajos és Tündi megegyeztek, hogy próbálkoznak még egyszer. A szkolopendra felébredt az ágyrugók nyikorgására, és a frissen feltett tapéta mögül figyelte őket féltékenyen. Tündi nem nedvesedett be, mert stresszes napok után mindig nehezen nedvesedik be, Lajos pedig három lökés után elment, lefordult a nőről, és azt mondta:

– Jó nagy paraszt volt ez a rovarirtó.

Tündi a hátára feküdt, a mellkasához húzta a térdeit és karjaival átfogta őket, majd előre-hátra hintázni kezdett, hogy az ondósejtek könnyebben elérhessék a méhszájat. A szkolopendra nem értette a látványt, de elandalodott Tündi ringatózó mozgásától, és bizsergés szaladt végig a testén, akár az áram egy transzformátor vasmagja köré csévélt rézdróton. Megremegtek méregkarmai a fal mögötti sötétségben, és egy cseppnyi savas nyál hullott róluk testének egyik középső szelvényére. Marni kezdte a kosztól megfeketedett rovarpáncélt, mert a szkolopendra nem immunis a saját mérgére, de a százlábú ezt észre sem vette. Csak a félhomályban némán ringatózó Tündit figyelte, és hosszú életében először megtalálta a szerelmet.

Talán a ringatózásnak, talán a szerencsének hála aznap éjjel megfogant Lajos és Tündi második gyermeke. Teltek a hónapok, Tündi egyre kevésbé kívánta az együttléteket Lajossal, és egyre jobban a rózsaszín M&M’s cukorkát. Cukorkát rejtett a zsebeibe, az éjjeli szekrényébe és párnája alá, megdézsmálta a kis kupacokat elalvás előtt és markolt belőlük egy adagot reggeli után, a szkolopendra pedig vágyakozva nézte a Tündi ajkai közt eltűnő apró gömböket. Az M&M’s úgy csillogott a lámpafényben, mint az álmaiban látott rózsaszín peték.

Lajos ekkoriban szokott rá a zuhanyzás közbeni önkielégítésre, mely után rendszerint kamilla illatú tusfürdővel mossa le a porcelánra fröccsent spermát. Ilyenkor Tündi egyedül ült a hálószobában és rózsaszín M&M’s-et majszolt. A szkolopendra megpróbált beszélni hozzá, de Tündi semmit sem értett a csáprágók kattogásából. Azt hitte, a kertben álló tölgyfa ágai karistolják az ablaküveget, és beszerzett egy csomag méhviaszból készült füldugót.

Egy hónap múltán a fürdőszobában már nem folyt le a víz, mert a csövekben megkötöttek Lajos váladékai. A férfi egy délután hosszú csőgörénnyel tért haza, felvette a legrosszabb ruháit és nekiállt elhárítani a dugulást. A szkolopendra sosem látott még csőgörényt. A csempék mögül figyelte a négykézláb térdeplő Lajost, ahogy egyre mélyebbre és mélyebbre tekeri a csőgörény fejét a lefolyóba, majd takaros túrógombócokat húz elő a bugyborékoló szennyvízből. A szkolopendra megmerevedett testtel nézte a híg lében kerregő szerszámot. Úgy érezte, Lajos gúnyolódik rajta, és ettől csak jobban gyűlölte a férfit.

Egy este, mikor Tündi füldugóktól süketen ropogtatta a cukorkákat a kétszemélyes ágyon és a forró víz zubogása elnyomta Lajos előbőrének csattogását, a szkolopendrának elege lett a zajongásból. Hengeres testével surrant a gipszkarton mögött, majd olyan erővel nyomakodott át a vízvezetékeken, hogy körülötte lerepültek a plombák. Fejtora előtt kipattant a lefolyóból a hajszálakkal teli szűrő, és a szkolopendra úgy emelkedett ki a tejfehér vízgőzbe vont Lajos ágyéka előtt, mint egy feldühített köpködő kobra. Harag csöpögött méregkarmairól és kamaszos igazságérzet: bámulta pár másodpercig a keményre köpült nemzőnyúlványt, majd feje előrevágódott, csáprágói belemartak a vérrel teli húsba és mirigyei idegmérget pumpáltak az orgazmus határán álló Lajos péniszének barlangos testeibe. Mikor Tündi egy óra múltán kihívta a mentőket, Lajos hímvesszője még mindig magányos galócaként meredt az égnek, habár többi része örökre elernyedt.  

Tündi két héttel a temetés után kezdett el magában beszélni. Nem használt már füldugót, mert még a falakból kiszűrődő csáprágókattogás is több örömet okozott neki, mint a síri csend, amit Lajos hátrahagyott. Beszélt szerelemről és szomorúságról, meg arról, miért szereti jobban a rózsaszín M&M’s cukorkát a zöldnél. Tündi minden szava megérintette a szkolopendra lelkét, és a százlábú immár tudta, hogy a világ azért teremtetett, hogy ők egymáséi legyenek. Egy éjszaka, amikor Tündi háton fekve aludt a kétszemélyes ágyon, és hasa úgy domborodott, mint egy vakondtúrás, amiből kisgyerekek formáltak selyempapírral fedett sármuffint, a szkolopendra újra kidugta fejét a falból. Szaporázta ezer meg ezer lábát, keresztül a cukorkatörmelékkel borított szőnyegen, felkapaszkodott karmaival a lelógó lepedőn, akár egy elanyátlanodott kiscica, végül pedig rálelt a keskeny ösvényre Tünde vádlijai közt, amely új otthonába vezetett. Felaraszolt a combok találkozásához, bebújt a testmeleg nyílásba, mely a gipszkarton mögötti poros levegő után végre újra az erdei korhadék langyos puhaságára emlékeztette. Helyet csinált magának Tündi hasában, és többé nem bosszankodott a zaj miatt, és többé nem álmodott a rózsaszín petékről, hanem ő volt az egyik.

Odabentről nem láthatta, hogy Tündi bőrén másnap megjelentek az első májfoltok.

 

Szerző: Sepsi László

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!